انقراض حیوانات

انقراض حیوانات : حیواناتی که به کمک سازمان محیط زیست از خطر انقراض نجات یافتند

وقتی یک حیوان منقرض می‌شود، دیگر در کره زمین وجود نخواهد داشت. در طول تاریخ شاهد انقراض حیوانات و به طور کلی گونه‌های گیاهی و جانوری مختلفی بوده‌ایم. انقراض حیوانات یکی از غمگین‌ترین اتفاقاتی است که بشر شاهد آن بوده و در طول سال‌های اخیر انسان‌ها تلاش‌های زیادی کردند تا حیوانات در معرض خطر انقراض را نجات دهند. در واقع به لطف تلاش‌های برخی از مردم و دولت‌ها در راستای حفاظت از محیط زیست، زیستگاه‌ها و حیوانات، بسیاری از موجودات زنده از خطر انقراض نجات یافتند. در ادامه به برخی از این حیوانات که از خطر انقراض نجات یافتند اشاره خواهیم کرد.

در حال حاضر بیش از شانزده نوع از حیوانات در معرض خطر انقراض قرار دارند و می‌توان با برنامه‌ریزی و حمایت از این حیوانات از انقراض آن‌ها جلوگیری کرد. در ادامه ده نوع از حیواناتی که با تلاش محافظه‌کارانه مردم، محیط زیست و دولت‌ها، از خطر انقراض نجات یافتند را معرفی می‌کنیم.

حیوانات نجات یافته از انقراض

پاندای غول پیکر

انقراض حیوانات

در سال 2016، پاندای غول پیکر در فهرست جهانی گونه‌های در حال انقراض قرار گرفته بود اما به لطف دولت‌ها و سازمان‌های محیط زیست، جمعیت این نوع پانداها افزایش یافت و این گونه‌ی جانوری از خطر انقراض نجات پیدا کرد.

کرگدن سفید

انقراض حیوانات

کرگدن سفید همچنان در لیست انقراض حیوانات قرار دارد و تنها دو کرگدن سفید که هر دو ماده هستند در جهان باقی مانده است. این دو کرگدن در کنیا زندگی می‌کنند و به شدت تحت محافظت قرار دارند تا از بین نروند و از انقراضشان جلوگیری شود. این نوع کرگدن‌ها به دلیل کنده شدن شاخ‌هایشان توسط انسان‌ها نابود شدند.

خرس سیاه لوئیزیانا

انقراض حیوانات

خرس سیاه (Ursus americanus luteolus) که از لحاظ ظاهری شبیه به یک عروسک است از گوش‌های بزرگی برخوردار بوده و در سال 2016 اعلام شد که این خرس در معرض خطر انقراض قرار دارد. دلیل انقراض این خرس‌ها، شکار شدن توسط انسان‌ها بود که خوشبختانه کاهش یافت. اکنون با نظارت سازمان محیط زیست بر زندگی این گونه خرس‌ها، شاهدیم که از وضعیت انقراض نجات یافته‌اند.

گرگ خاکستری

انقراض حیوانات

در سال 2019 اعلام شد که گرگ‌های خاکستری رو به انقراض هستند. به همین دلیل به محافظت بیشتری نیاز داشتند. خوشبختانه این محافظت‌ها نتیجه داد و اکنون این گرگ‌ها از خطر انقراض نجات یافته‌اند. اما بحث فعلی این است که گرگ‌های خاکستری به حیوانات مزارع مختلف آسیب می‌رسانند و مزرعه‌داران مجبور به کشتن این حیوانات خواهند بود. در نتیجه در چنین شرایطی باید زیستگاه گرگ‌های خاکستری را تغییر داد تا از انقراضشان جلوگیری کرد.

شیر دریایی

انقراض حیوانات

شیرهای دریایی بیشتر در خلیج آلاسکا و جزایر آلوتی زندگی می‌کنند. آنها منبع مهم غذا برای بومیان آلاسکا هستند که از گوشت، خز و روغن این حیوانات استفاده می‌کنند. در سال 1990 این حیوان به عنوان گونه‌ای در معرض خطر معرفی شد. اما در نهایت در سال 2013 این شیرهای دریایی از خطر انقراض نجات یافتند.

تمساح آمریکایی

انقراض حیوانات

تمساح آمریکایی در ایالات متحده به شدت در معرض خطر بود و تعداد محدودی از این موجود زنده باقی مانده بود. در نهایت ایالات متحده با برنامه‌ریزی‌هایی دقیق توانست این حیوانات را از خطر انقراض نجات دهد. تمساح آمریکایی به طور انحصاری در فلوریدا جنوبی زندگی می‌کند و همچنین می‌توانید در مناطقی چون کوبا، جامائیکا و جنوب مکزیک این حیوانات را مشاهده کنید.

وال خاکستری

انقراض حیوانات

نهنگ‌ها یا به قولی وال‌های خاکستری به دلیل شکار برای تولید روغن‌ها و مصرف گوشت توسط انسان در معرض خطر انقراض قرار گرفتند و در لیست انقراض حیوانات بودند. اما در نهایت این حیوانات از خطر انقراض نجات یافتند و همچنان باید مراقب این گونه‌ی جانوری باشیم.

کیوی قهوه‌ای شمالی

انقراض حیوانات

این پرنده بلند منقار در نیوزیلند یافت می‌شود و زمانی در معرض خطر انقراض قرار داشت. اکنون این پرنده در لیست حیوانات آسیب‌پذیر قرار دارد زیرا جمعیت این گونه پرندگان بسیار کم است و باید سعی کنیم از این پرندگان مراقبت کنیم تا جمعیت آنها افزایش یابد. در حال حاضر این پرنده در معرض انقراض نیست اما هنوز جمعیت بسیار کمی از آن در جهان وجود دارد.

عقاب سرسفید

انقراض حیوانات

در سال‌های قبل پیدا کردن یک عقاب سرسفید غیر ممکن بود اما اکنون این پرندگان از خطر انقراض نجات یافتند و در بیابان‌ها یا کوه‌ها دیده می‌شوند. در واقع این روزها از این پرندگان محافظت می‌شود و شکار این پرندگان ممنوع است. خوشبختانه عقاب سفید اکنون در معرض انقراض نیست.

مونیتو گکو

انقراض حیوانات

این خزنده در جزیره مونیتو در پورتوریکو زندگی می‌کند و در سال 1982 اعلام شد که این جانور در معرض خطر قرار دارد و توسط موش‌های سیاه خورده می‌شود. اکنون این موش‌ها در این جزیره از بین رفته‌اند و جمعیت خزنده مونیتو گکو در این دوران رشد چشمگیری داشته و به طرز عجیبی از خطر انقراض نجات یافته است. جمعیت مونیتو گکو اکنون به 11000 خزنده در جزیره می‌رسد.

امتیاز: 3.3 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.