Family eating lunch at home

آیا حذف ناهار به اندازه حذف صبحانه برای بدن ضرر دارد؟

گاهی روزهای هفته شما می‌تواند بسیار شلوغ باشد، با جلسات کاری، پاسخ دادن به ایمیل‌ها و زندگی خود درگیر هستید بنابراین، گاهی اوقات ممکن است فراموش کنید که ناهار بخورید یا برای ناهار خود وقت نگذارید. به گفته متخصصان تغذیه، حذف ناهار یک اشتباه بزرگ است.

جن برونینگ، سخنگوی آکادمی تغذیه و رژیم غذایی می‌گوید: صبحانه معمولا مهم‌ترین وعده غذایی در روز است، اما ناهار نیز به همان اندازه مهم است. برونینگ می‌گوید: ”به طور کلی، مصرف بیشتر کالری‌های دریافتی روزانه‌تان، در اوایل روز مفید است زیرا بدنتان وقت زیادی برای سوخت و ساز و تبدیل آن‌ها به انرژی دارد.“

عواقب حذف ناهار

حذف هر وعده غذایی تامین نیازهای غذایی شما را در طول روز سخت‌تر می‌کند. مهم نیست که چقدر مشغله دارید، خوردن منظم ناهار، انرژی شما را حفظ می کند و یک استراحت ذهنی و زمانی برای سرحال شدن به شما می‌دهد.

برای کسانی که در خانه با خانواده خود هستند، این یک رابطه سالم با غذا برای بچه‌ها است. وقت ناهار می‌تواند به ما وقت اجتماعی با همکاران بدهد و روابطمان را تقویت کند، که بخش مهمی از یک محیط کاری سالم است.

تحقیقات ایالات متحده نشان می دهد که حدود 60 درصد از آمریکایی‌ها موقع کار ناهار را پشت میز خود می‌خورند. اما کارگرانی که روزانه برای ناهار استراحت می‌کنند، رضایت شغلی و بهره‌وری بالاتری را گزارش می‌کنند.

چگونه نخوردن ناهار بر بدن شما تأثیر می‌گذارد؟

حذف ناهار هر چند وقت یکبار اشکالی ندارد اما اگر به عادت تبدیل شود، بدن شما با «مصرف کمتر سوخت» سازگار می‌شود و این می تواند برای سلامتی شما مضر باشد و باعث کاهش متابولیسم در طول زمان و افزایش خطر کمبود مواد مغذی شود.

حذف ناهار یا کم خوردن آن همچنین می‌تواند باعث شود که شما در میان وعده‌های نیمه شب افراط کنید و خوردن بیش از حد می‌تواند باعث افزایش قند خون و با گذشت زمان باعث دیابت شود. مطالعه وزارت کشاورزی ایالات متحده نشان می‌دهد افرادی که صبحانه یا ناهار نمی‌خورند، میوه، سبزیجات، غلات کامل، غذاهای دریایی و پروتئین‌های گیاهی کمتری مصرف می‌کنند.

نخوردن به اندازه کافی در طول روز می‌تواند باعث کاهش سطح انرژی شما شود که ممکن است بر خلق و خو، بهره وری و تمرکز شما تأثیر بگذارد. تحقیقات نشان می‌دهد که محدود کردن غذا خوردن می‌تواند تحریک پذیری و بدخلقی را افزایش دهد، انگیزه را کاهش دهد و باعث اضطراب و افسردگی شود.

چه ساعتی باید ناهار بخوریم؟

هیچ زمان مشخصی برای خوردن ناهار وجود ندارد و این یک انتخاب شخصی است. معمولا چهار تا پنج ساعت بعد از صبحانه برای اکثر افراد مناسب است. با این حال، بعضی افراد به دلیل مصرف دارو یا هر دلیل دیگری ممکن است نیاز به خوردن ناهار در زمان‌های خاصی داشته باشند.

همچنین توصیه می‌کنیم که اگر از زمان ناهار شما گذشته است، منتظر شام نمانید و حتما یک میان وعده تا شام بخورید. با این کار از پرخوری در زمان شام یا انتخاب‌ غذاهای ناسالم به دلیل گرسنگی بیش از حد، جلوگیری می‌کنید.

برای ناهار چه چیزی بخوریم؟

وعده غذایی سدیم با کربوهیدرات‌های غنی از فیبر مانند لوبیا، پروتئین بدون چربی و مقدار زیادی میوه و سبزیجات. این غذاها مدت بیشتری شما را سیر نگه می‌دارند و از بی حالی بعد از ظهر جلوگیری می‌کنند.

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...

۲ دیدگاه

  1. Avatar آشتیانی گفت:

    با سلام
    پس چرا در طب سنتی تاکید ویژه ای بر صبحانه و شام دارد و ناهار از اهمیت بسیار کمتری برخوردار است…
    به گونه ای که حتی در بعضی موارد به ترک ناهار توصیه شده است.
    با تشکر

  2. Avatar موسی گفت:

    مطالعه موثقی وجود ندارد که اثبات کند انسان (به استثنای موارد خاص) نیاز به نهار دارد یا حذف نهار مضر است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.