حکومت تاریخ

۱۰ حکومت پادشاهی که طولانی‌ترین حکومت تاریخ ایران را داشتند

علاقه‌مندان به تاریخ قطعا می‌دانند که سلسله‌ها و حکومت‌های پادشاهی، مدت زمان مختلفی بر کشورها حکومت داشته‌اند و حکومت‌هایی که طولانی‌ترین حکومت تاریخ ایران را داشتند کدام یک از سلسله‌های پادشاهی هستند. در این مطلب لیستی از ۱۰ حکومت پادشاهی ایران که طولانی‌ترین حکومت تاریخ ایران را داشتند را جمع‌آوری کرده‌ایم و در ادامه در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

طولانی‌ترین حکومت تاریخ ایران

۱۰) حکومت سامانیان بیش از ۱۳۰ سال

حکومت سامانیان بیش از ۱۳۰ سال طول کشید و یکی از طولانی‌ترین حکومت تاریخ ایران بود. این حکومت توسط چهار برادر نوح، احمد، یحیی و الیاس بنیان‌گذاری شد. در اواخر دوره سامانیان اندیشمندانی چون رودکی، فردوسی و ابن سینا زندگی می‌کردند و در آن دوره هنر و علم به خوبی گسترش یافته بود.

۹) حکومت تیموریان بیش از ۱۳۰ سال

حکومت تیموریان بیش از ۱۳۰ سال عمر داشت و توسط تیمور لنگ بنا شد. این حکومت بسیار قدرتمند بود زیرا تیمور حاکمی مقتدر بود اما پس از مرگ او مشکلات زیادی در این حکومت به وجود آمد.

۸) حکومت سلجوقیان بیش از ۱۵۰ سال

حکومت سلجوقیان بیش از ۱۵۰ سال دوام آورد و توسط طغرل بیک تاسیس شد. در دوران حکومت سلجوقیان ایران بسیار گسترده و پهناور بود. زبان رسمی در این دوره فارسی بود و آبادانی زیادی در این دوره صورت گرفت.

۷) حکومت صفویان بیش از ۲۲۰ سال

حکومت صفویان توسط شاه اسماعیل اول تاسیس شد و آخرین پادشاه این حکومت پس از ۲۲۰ سال شاه عباس سوم بود. می‌توان گفت که دوره صفویه یکی از مهم‌ترین دوران تاریخ ایران بود زیرا حکومتی متمرکز بوده و مناطق گسترده‌ای را تحت پوشش خود داشت.

۶) حکومت غزنویان بیش از ۲۲۰ سال

حکومت غزنویان بیش از ۲۲۰ سال دوام داشت و در این دوره فردوسی نیز در دوران سلطان محمود غزنوی می‌زیست. حکومت غزنوی به شعر و هنر و ادبیات فارسی اهمیت زیادی می‌داد.

۵) حکومت هخامنشیان نزدیک به ۲۳۰ سال

حکومت تاریخ

حکومت هخامنشیان حدود ۲۳۰ سال دوام داشت و در واقع به لطف کوروش بزرگ مردم اطلاعات بیشتری از این حکومت باستانی دارند. این حکومت توسط کوروش تاسیس شد و کوروش در تمام دوران حکومت خود قدرتمند و خردمندانه عمل کرد و این حکومت یکی از بزرگترین حکومت‌های پادشاهی آن زمان بوده است و اکنون در این لیست نیز در جایگاه پنجم قرار دارد.

۴) حکومت سلوکیان بیش از ۲۴۰ سال

حکومت سلوکیان بیش از ۲۴۰ سال دوام داشته است. این حکومت توسط سولوکوس یکم آغاز و توسط فیلیپ دوم به پایان رسید. این حکومت در واقع یک حکومت یونانی بود که پس از مرگ اسکندر تاسیس شد.

۳) حکومت ساسانیان بیش از ۴۲۰ سال

حکومت ساسانیان در این لیست در جایگاه سوم قرار گرفت. این حکومت بسیار یکپارچه و قدرتمند بود. این حکومت توسط اردشیر بابکان تاسیس شد و بیش از ۴ قرن دوام آورد. اما در نهایت آخرین پادشاه این حکومت یعنی یزدگرد سوم در جنگ با اعراب شکست خورد.

۲) حکومت اشکانیان بیش از ۴۷۰ سال

حکومت اشکانیان هم بیش از چهار قرن عمر داشت. این حکومت طولانی‌ترین حکومت از نژاد ایرانیان بود که توسط خاندان اشک تاسیس شد. حکومت اشکانیان در آن دوران قدرت زیادی در جهان داشتند اما در نهایت تسلیم خاندان ساسانیان شدند.

۱) حکومت عباسیان بیش از ۵۰۰ سال

حکومت عباسیان بیش از ۵ قرن در ایران حکومت کرد و بنیانگذار آن عبدالله بن محمد (سفاح) بود. این حکومت در واقع یک حکومت عربی بوده که پس از ظهور پیامبر قدرت زیادی بدست آورد. این حکومت سومین حکومت اسلامی بود. حکومت عباسیان با بیش از ۵۰۰ سال حکومت، طولانی‌ترین حکومت تاریخ ایران است که بیشترین دوام را داشت.

بیشتر بخوانید: نقاشی‌های کشف‌شده از هنرهای انسان‌های نخستین در غارهای مختلف جهان
بیشتر بخوانید: حکومت‌های ایران در دوران باستان و حکومت‌های پادشاهی، قبل و بعد از تاریخ اسلام

امتیاز: 3.6 از 5 (17 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

۸ دیدگاه

  1. Avatar اسد گفت:

    پادوسپانیان حکومت محلی می باشند

  2. Avatar Sinajavnmrdi گفت:

    رتبه بندی اشتباه است بعد از دودمان یاماتو در ژاپن دومین حکومت جهان و اولین حکومت طولانی ایران منتسب به پادوسپانیان ملکان طبرستان است مدت زمان حکومت این دودمان از ۲۰ هجری تا ۱۰۵۰ هجری در زمان ملک بهمن دوم وارث ملک کیومرث به دست شاه عباس و بعد از ۱۰۴۰ سال پایداری نابود گردید.

  3. Avatar A.M.R گفت:

    رتبه بندیت اشتباهه طولانی ترین مدت حکومت تو ایران مال پادوسبانیانه که از زمان خلفای راشدین یعنی 50 هجری تا دوره صفوی بر شمال ایران حکمرانی میکرده

  4. Avatar هادی گفت:

    بیشترین اتفاقات برای دوره عباسیان هست!
    داستان های کتاب های هزار و یک شب هم برای همین دوره هست
    کارتون سند باد هم برای دوره ی عباسیان هست
    کشف شهر قوم عاد با اسکلت های به طول چند متر هم در همین دوره اتفاق افتاده
    بیشترین پیشرفت معماری ها و تمدن شهری نوین هم در دوره ی عباسیان بود
    احداث دانشگاه های بزرگ علمی قوی هم در دوره ی عباسیان بوده
    بیشترین تجارت با کشورهای دیگر هم برای عباسیان بوده
    بیشترین کشتی رانی هم در همین دوره بود
    سفر به همه ی مناطق دنیا چین ژاپن و کره و حتی امریکای جنوبی هم در همین دوره بوده
    بهترین طرح الگوی پوشش و لباس هم برای همین دوره بوده و بدترین طرح الگو و لباس در تاریخ ایران برای دوره ی ما هست !
    حتی سفیر کره می گفت لباس های بازیگران کره ای در سریال های تاریخی از روی طرح لباس ابریشمی بازرگانان ایرانی که در قرون میانه به چین و کره و ژاپن سفر می کردن الگو برداری میشده!
    هیچ دوره ای مثل عباسیان اینقدر پیشرفت نداشتیم در واقع همان حکمت متراکم و پیچیده ی ساسانی بوده! که با اسلام تلفیق شده بود و به صورت مدرن تر و بروز تر و فعال تر در اومده بود!
    در همین دوره هم بوده که وایکینگ ها برای اولین بار به خاورمیانه با کشتی سفر کردند و تجارت کردند (در مستندی می دیدم) قبل اون جرات نمی کردند در قلمرو پارسیان وارد بشوند همین الان هم غربی ها از خلیج فارس می خوان رد بشن از ترس و دلهره یه هفته روی عرشه ی کشتی هاشون اماده باشن می مونن و نمی خوابن!:)

  5. Avatar هادی گفت:

    حکومت عباسی یا سلوکی مدت زمان حکومتشون توایران کمترازاین حرفا بود مثلا سلوکیان بیشترحکومتشون خارج ازایران بودوتوایران کمتراز۸۰ سال قدرت روتودست داشتن

    • Avatar Sinajavnmrdi گفت:

      رتبه بندی اشتباه است بعد از دودمان یاماتو در ژاپن دومین حکومت جهان و اولین حکومت طولانی ایران منتسب به پادوسپانیان ملکان طبرستان است مدت زمان حکومت این دودمان از ۲۰ هجری تا ۱۰۵۰ هجری در زمان ملک بهمن دوم وارث ملک کیومرث به دست شاه عباس و بعد از ۱۰۴۰ سال پایداری نابود گردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.