دلیل ریزش موی نوزادان چیست؟

هفته‌ها و ماه‌های اول زندگی نوزاد پر از تغییرات بزرگ است و ریزش موی نوزادان یکی از این تغییرات است. چیزی که والدین ممکن است انتظار نداشته باشند موهای ریز باقی مانده روی تشک نوزادشان است. پس از چند ماه، موهای کودک آنها که زمانی پرپشت بود، نازک و تکه تکه می‌شود یا تقریباً طاس می‌شود.

ریزش مو نوزادان

خوشبختانه ریزش مو نوزاد به ندرت نگران‌کننده است. رشد موی جنین در سه ماهه اول شروع می‌شود. نوزاد چه موهای کم پشتی داشته باشد و چه ضخیم، حداقل مقداری مو از دست می‌دهد. در واقع ریزش مو به این معنی است که نوزاد شما در حال ایجاد تطابقی بزرگ با زندگی خارج از رحم است.

در سر یک فرد بالغ، هر تار مو در زمانی که رشد می‌کند و زمانی که رشد نمی‌کند، مرحله‌ای را طی می‌کند. زمانی که مو رشد نمی‌کند که به آن فاز استراحت می‌گوییم که می‌تواند ریزش کند. برای یک انسان بالغ، تنها حدود 50 تا 100 تار در روز از بین می‌رود اما برای یک نوزاد تازه متولد شده اینطور نیست.

سیج تیمبرلین، متخصص اطفال در بیمارستان کودکان دانشگاه کالیفرنیا، توضیح می‌دهد: تغییرات هورمونی بزرگ در بدن نوزاد پس از تولد اتفاق می‌افتد که می‌تواند باعث شود تمام موهای او به طور همزمان وارد مرحله استراحت شود و این بدان معناست که همه موهای کودک می‌تواند یکباره بریزد.

هم مادر و هم نوزاد در طول زایمان دچار تغییرات هورمونی بزرگی می‌شوند که برای زایمان موفق ضروری است. شروع زایمان به بدن کودک هشدار می‌دهد که شروع به تولید هورمون‌هایی کند که برای زندگی خارج از رحم بسیار مهم هستند. برخی از هورمون‌ها به رشد شریان‌ها و وریدهای نوزاد کمک می‌کنند و تضمین می‌کنند که اندام‌ها، خون کافی در طول زایمان و پس از بریدن بند ناف دریافت می‌کنند.

یک هورمون به نام کورتیزول به بلوغ ریه‌های نوزادان کمک می کند و به آن‌ها کمک می‌کند تا اولین نفس‌های خود را در خارج از رحم بکشند. همچنین به بدن کودک کمک می‌کند تا انرژی و گرمای خود را تولید کند. در بزرگسالان، کورتیزول در مجموعه وسیعی از عملکردهای فیزیولوژیکی، از تنظیم متابولیسم گرفته تا تحریک پاسخ “جنگ یا گریز” نقش دارد. این هورمون به عنوان هورمون استرس در نظر گرفته می‌شود و در زمان استرس، کورتیزول به هدایت انرژی به سمت عملکردهای حیاتی بدن و دور شدن از وظایف کمتر مهم کمک می‌کند.

زایمان استرس خوبی به نوزاد وارد می‌کند. استرس باعث تولید کورتیزول می‌شود، که انرژی را به سمت تغییرات رشدی که برای بقا حیاتی هستند، هدایت می‌کند و در نتیجه از کارهای غیر ضروری مانند رشد مو دور می‌کند.

موی نوزاد شما امروز رشد می‌کند و فردا ممکن است بریزد!

پس از تولد، تمام موهای کودک در فاز استراحت باقی می‌ماند تا به مرور انرژی مورد نیاز برای رشد به آن داده شود. در این مرحله مو نوزاد کم کم شروع به ریزش می‌کند. موها معمولاً از 8 تا 12 هفتگی شروع به ریزش می‌کنند و در حدود 3 تا 7 ماهگی شروع به رشد می‌کنند. اما تا حدود 2 سالگی موهای ضخیم‌تری ظاهر نمی‌شود. زمان و الگوی خاص ریزش موی نوزادان و رشد آن به عوامل مختلفی از جمله جنسیت، قومیت، ژنتیک، شرایط تولد (نارس، زودرس یا دیررس؛ واژینال یا سزارین) و تغذیه نوزاد بستگی دارد.

آنچه ممکن است در مورد تراشیدن سر نوزاد برای ضخیم‌تر شدن موها شنیده باشید، درست نیست. انتهای موهای نوزاد مخروطی است و کوتاه کردن آنها باعث می‌شود که موها به طور موقت تیره‌تر و ضخیم‌تر به نظر برسند.

رنگ و بافت موی کودک هم می‌تواند چندین بار در چند ماه یا چند سال اول تغییر کند اما پیش‌بینی چگونگی و زمان آن دشوار است. تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که از هر مدل موی تا زمانی که ماندگار است، لذت ببریم و زیاد به آن وابسته نشویم!

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.