با 5 غذایی که حافظه و تمرکز شما را ضعیف می کند، آشنا شوید

مهم نیست چند سال دارید، برای شروع سالم غذا خوردن و جلوگیری از زوال عقل هیچ وقت دیر نیست. در اینجا 5 غذایی که می‌تواند به ضعیف شدن حافظه افراد دامن بزند، می‌پردازیم:

باکتری‌های روده ما می‌توانند فرآیندهای متابولیک و التهاب مغز را تحریک کنند که نوعی بر حافظه تأثیر می‌گذارد. مطالعات موجود می‌گویند که ممکن است بتوانیم با اجتناب از غذاهایی که می‌توانند باکتری‌های روده ما را به خطر بیندازند و حافظه و تمرکز ما را ضعیف کنند، احتمال ابتلا به زوال عقل را کم کنیم.

در اینجا لیست غذاهایی را آورده‌ایم که برای مبارزه با التهاب و بهبود سلامت مغز، تفکر بهتر و تصمیم‌گیری درست‌تر باید از خوردن آن‌ها اجتناب کنیم یا مصرف آن‌ها را کم کنیم:

5 غذایی که باعث ضعیف شدن حافظه شما می‌شود:

1. قند مصنوعی

قند مصنوعی

مغز ما از انرژی به شکل گلوکز (نوعی قند) برای سوخت‌رسانی به سلول‌ها استفاده می‌کند. یک رژیم غذایی با قند بالا می‌تواند منجر به افزایش گلوکز در مغز شود که مطالعات نشان داده است این مشکل با اختلالات حافظه و انعطاف‌پذیری کمتر هیپوکامپ (بخشی از مغز که حافظه را کنترل می‌کند) مرتبط است.

مصرف غذاهای فرآوری شده ناسالم مانند محصولات پخته‌شده و نوشابه‌ها که معمولا مملو از قندهای تصفیه‌شده و افزوده‌شده هستند (با فروکتوز بالا) باعث سیل بیش از حد گلوکز در مغز می‌شود.

اگرچه بدن ما نیازهای متفاوتی دارد اما انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که زنان بیش از 25 گرم قند اضافه در روز و مردان بیشتر از 36 گرم قند اضافه در روز مصرف نکنند.

2. غذاهای سرخ شده

مرغ سوخاری

زمانی که صحبت از سلامت مغز می‌شود، کم کردن میزان غذاهای سرخ‌شده‌ای که می‌خورید، می‌تواند مفید باشد. مطالعه‌ای شامل 18080 نفر نشان داد که رژیم غذایی سرشار از غذاهای سرخ شده با نمرات پایین‌تر در یادگیری و حافظه افراد مرتبط است. لذت‌ خوردن غذاهای سرخ شده می‌تواند باعث التهاب ‌شود و به رگ‌های خونی که مغز را با خون تغذیه می‌کنند، آسیب می‌زند.

مطالعه دیگری بر روی 715 نفر انجام شد و میزان افسردگی آنها در این مطالعه اندازه‌گیری شد. محققان متوجه شدند کسانی که غذاهای سرخ شده بیشتری مصرف می‌کنند بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی در طول زندگی خود هستند.

اگر روزانه غذاهای سرخ شده می‌خورید آن‌ها را به هفتگی تغییر دهید. اگر این یک عادت هفتگی است سعی کنید فقط یک بار در ماه از آن لذت ببرید.

3. کربوهیدرات با گلیسمی بالا

نان سفید

بدن شما با غذاهای پر کربوهیدراتی که می‌خورید به عنوان مثال، نان، ماکارونی و هر چیز دیگری که از آرد تصفیه شده تهیه می‌شود، مانند روشی که شکر را پردازش می‌کند، رفتار می‌کند.

این بدان معناست که غذاهایی با کربوهیدرات بالا هم می‌توانند خطر ابتلا به افسردگی را افزایش دهند اما ما در این مطلب به شما پیشنهاد نمی‌کنیم که کربوهیدرات‌ها را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید! اما کیفیت کربوهیدراتی که می‌خورید مهم است.

در سال 2018، محققان به دنبال بررسی این بودند که کدام کربوهیدرات‌های خاص با افسردگی ارتباط دارند.

کربوهیدرات‌هایی که کیفیت بالاتری دارند:

غلات کامل، غذاهای سرشار از فیبر و آن‌هایی که از نظر شاخص گلیسمی (GI) در رتبه‌بندی پایین‌تری قرار دارند، تعریف می‌شوند. GI اندازه‌گیری سرعت تبدیل غذاها به گلوکز در زمان هضم است. هرچه یک غذا سریعتر در بدن به گلوکز تبدیل شود، رتبه GI آن بالاتر است.

محققان به این نتیجه رسیدند افرادی که غذاهایی با کربوهیدرات با کیفیت‌تر می‌خورند که به این معنی که GI پایین‌تری دارد، نسبت به افرادی که کربوهیدرات با GI بالا مصرف می‌کنند، 30 درصد کمتر در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند.

غذاهایی با GI بالا:

سیب زمینی، نان سفید و برنج سفید

غذاهایی با GI متوسط:

عسل، آب پرتقال و نان‌های کامل

غذاهای با GI پایین:

سبزیجات سبز، بیشتر میوه‌ها، هویج خام، لوبیا قرمز، نخود و عدس

4. الکل

الکل

Archana Singh-Manoux، محقق و مدیر موسسه تحقیقات بهداشت و پزشکی فرانسه و همکارانش 9087 نفر را در طول 23 سال دنبال کردند تا ببینند الکل چگونه با بروز زوال عقل در آن‌ها ارتباط دارد.

آن‌ها در سال 2018 در مجله پزشکی بریتانیا گزارش دادند افرادی که به طور کامل الکل می‌نوشیدند یا بیش از 14 نوشیدنی در هفته مصرف می‌کردند، در مقایسه با افرادی که الکل را در حد اعتدال مصرف می‌کردند، بیشتر در معرض خطر زوال عقل بودند.

اما مطالعت دیگری نشان داده است هنگامی که یک فرد الکلی نوشیدن الکل را قطع می‌کند، سلول‌ها مغزی به حجم طبیعی خود باز می‌گردند و این نشان می‌دهد که بعضی از آسیب‌های مغزی مرتبط با الکل قابل برگشت است.

5. نیترات‌ها

نیترات ها

نیترات که به عنوان نگهدارنده غذا در گوشت‌های پخته شده مانند بیکن، سالامی و سوسیس استفاده می‌شوند، می‌توانند با افسردگی مرتبط باشد. مطالعه‌ای اخیرا نشان داد که نیترات‌ها می‌توانند باکتری‌های روده را به گونه‌ای تغییر دهند که احتمال ابتلا شخص به اختلال دو قطبی هم ممکن باشد!

اگر نمی‌توانید بدون سالامی و سوسیس زندگی کنید، آن‌هایی را بخرید که حاوی آرد گندم سیاه هستند. آرد گندم سیاه حاوی آنتی اکسیدان‌های مهمی است که می‌تواند با بعضی از اثرات منفی این گوشت‌ها مقابله کند.

به نظر شما چه غذاهای دیگری می‌تواند باعث حافظه ضعیف شود؟ نظرات خود در مورد این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.