آیا مصرف آب بر انرژی و عملکرد مغز تأثیر می‌ گذارد؟ چه مقدار آب در روز باید بنوشیم؟

کارشناسان بهداشت معمولا به مردم توصیه می‌کنند که روزانه هشت لیوان آب بنوشند. بدن شما حدود 60 درصد آب است و به طور مداوم در طول روز آب از دست می‌دهد. بیشتر این آب از طریق ادرار، عرق و عملکردهای منظم بدن مانند تنفس دفع می‌شود. برای جلوگیری از کم آبی بدن، باید هر روز مقدار زیادی آب مصرف کنید و از نوشیدنی و غذا این آب را بگیریم.

مصرف آب در روز

نظرات مختلفی در مورد اینکه چقدر آب باید در روز بنوشیم وجود دارد. متخصصان سلامت معمولاً هشت لیوان را توصیه می‌کنند که معادل حدود 2 لیتر در روز است. با این حال بعضی از متخصصان معتقدند که باید در طول روز به طور مداوم آب بنوشید، حتی زمانی که تشنه نیستید.

این مقاله نگاهی به بعضی از مطالعات نوشیدن آب برای جدا کردن واقعیت از داستان می‌اندازد و توضیح می‌دهد که چگونه به راحتی برای نیازهای فردی خود هیدراته بمانید.

بدن ما چقدر آب نیاز دارید؟

میزان آب مورد نیاز شما به چیزهای زیادی بستگی دارد و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برای بزرگسالان توصیه کلی آکادمی ملی علوم، مهندسی و پزشکی ایالات متحده موارد زیر است:

  • 11.5 فنجان (2.7 لیتر) در روز برای زنان
  • 15.5 فنجان (3.7 لیتر) در روز برای مردان

این شامل آب، نوشیدنی‌هایی مانند چای و آب میوه و غذا می‌شود. شما به طور متوسط 20 درصد آب خود را از غذاهایی که می‌خورید می‌گیرید. ممکن است بعضی افراد بیشتر از دیگران به آب نیاز داشته باشید. میزان آب مورد نیاز شما به موارد زیر بستگی دارد:

جایی که زندگی می‌کنید: در مناطق گرم، مرطوب یا خشک به آب بیشتری نیاز خواهید داشت. همچنین اگر در کوهستان‌ها یا در ارتفاعات بالا زندگی می‌کنید به آب بیشتری نیاز دارید.

رژیم غذایی شما: اگر مقدار زیادی قهوه و نوشیدنی‌های کافئین‌دار بنوشید، ممکن است آب بیشتری را از طریق ادرار از دست بدهید. اگر رژیم غذایی شما سرشار از غذاهای شور، تند یا شیرین باشد، احتمالاً نیاز به نوشیدن آب بیشتری دارید. یا اگر غذاهای آبرسان زیادی که سرشار از آب هستند مانند میوه‌ها و سبزیجات تازه یا پخته شده مصرف نکنید، آب بیشتری لازم دارید.

دما یا فصل: ممکن است به دلیل تعریق در ماه‌های گرمتر نسبت به ماه‌های سردتر به آب بیشتری نیاز داشته باشید.

محیط شما: اگر زمان بیشتری را در خارج از منزل در زیر نور خورشید یا دمای گرم یا در یک اتاق گرم می‌گذرانید، ممکن است سریعتر احساس تشنگی کنید.

فعالیت شما: اگر در طول روز فعال هستید یا زیاد راه می‌روید یا زیاد می‌ایستید نسبت به کسی که پشت میز می‌نشیند به آب بیشتری نیاز دارید. اگر ورزش می‌کنید یا هر فعالیت شدیدی انجام می‌دهید، باید بیشتر بنوشید تا از دست دادن آب بدنتان را جبران کنید.

سلامتی شما: اگر عفونت یا تب دارید، یا اگر مایعات خود را از طریق استفراغ یا اسهال از دست می‌دهید، باید آب بیشتری بنوشید. اگر بیماری مانند دیابت دارید، به آب بیشتری نیز نیاز دارید. بعضی از داروها می‌توانند باعث از دست دادن آب بدن شوند.

باردار یا شیرده: اگر باردار هستید یا به کودک خود شیر می‌دهید، برای هیدراته ماندن باید آب بیشتری بنوشید. در واقع بدن شما کار را برای دو نفر انجام می‌دهد.

آیا مصرف آب بر سطح انرژی و عملکرد مغز تأثیر می‌گذارد؟

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که اگر در طول روز هیدراته نشوند، سطح انرژی و عملکرد مغز شروع به کم شدن می‌کند. مطالعه ای از زنان نشان می‌دهد که از دست دادن مایعات به میزان 1.36 درصد پس از ورزش، خلق و خو و تمرکز را مختل می‌کند و دفعات سردرد را افزایش می‌دهد.

مطالعه دیگری در چین نشان داد که ننوشیدن آب به مدت 36 ساعت اثرات قابل توجهی بر خستگی، توجه و تمرکز، سرعت واکنش و حافظه کوتاه مدت دارد.

حتی کم آبی خفیف هم می‌تواند عملکرد فیزیکی بدن را کم کند. یک مطالعه بالینی بر روی مردان مسن و سالم نشان می‌دهد که تنها یک درصد از دست دادن آب بدن باعث کاهش قدرت و استقامت عضلات می‌شود.

آیا نوشیدن آب زیاد به کاهش وزن کمک می‌کند؟

ادعاهای زیادی وجود دارد که نوشیدن آب بیشتر ممکن است با افزایش متابولیسم و کاهش اشتها، وزن بدن را کم کند. طبق مطالعاتی نوشیدن آب بیشتر از حد معمول با کاهش وزن بدن همراه است و کم آبی مزمن با چاقی، دیابت، سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط است.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.