مصرف روزانه مولتی ویتامین می‌ تواند از حافظه شما در آینده محافظت کند

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد مصرف روزانه مولتی ویتامین یا مکمل مولتی مینرال حافظه را در افراد مسن در طی یک دوره سه ساله بهبود می‌بخشد. به گفته محققان، این نتایج می‌تواند راهی آسان و ارزان برای کند کردن کاهش حافظه مرتبط با افزایش سن باشد.

مولتی ویتامین و تاثیر آن بر حافظه

در این مطالعه که شامل بیش از 3500 بزرگسال بالای 60 سال بود، شرکت‌کنندگان به طور تصادفی به صورت روزانه یک مکمل مولتی ویتامین یا یک دارونما را به مدت سه سال مصرف کردند.

در شروع مطالعه و در پایان هر سال، شرکت کنندگان یک تست شناختی مغز آنلاین در خانه برای ارزیابی حافظه کوتاه مدت خود انجام دادند.

محققان تخمین می‌زنند که تغییرات در گروه مولتی ویتامین، که در طول سه سال مطالعه ادامه داشت، معادل حدود سه سال کاهش حافظه مرتبط با افزایش سن بود. اما تحقیقات بیشتری در مورد مزایای شناختی مولتی ویتامین ها نیاز است

به نظر نمی‌رسد مصرف روزانه مولتی ویتامین انواع دیگر عملکرد مغز مانند حفظ حافظه، تشخیص اشیاء جدید، توانایی برنامه ریزی، تمرکز و انجام وظایف متعدد را بهبود ببخشد.

یکی از محدودیت‌های این مطالعه این است که اکثر شرکت کنندگان سفیدپوست بودند و تحصیلات عالی داشتند. بنابراین نتایج ممکن است برای گروه‌های دیگر صدق نکند.

نویسندگان این مطالعه خاطرنشان کردند که بهبود حافظه توسط گروه مولتی ویتامین اندک است و ممکن است مورد توجه افراد قرار نگیرد اما حتی اثرهای کم آن هم می‌تواند مزایای سلامتی زیادی در سطح جمعیت داشته باشد. همچنین آنها اضافه کردند که مولتی ویتامین روزانه نسبتاً ارزان است و می‌تواند توسط اکثر افراد مصرف شود.

چگونه مولتی ویتامین ها می‌توانند سلامت مغز را تقویت کنند:

مولتی ویتامین و تاثیر آن بر حافظه

در یک مطالعه مجزا که بیش از 2200 سالمند شرکت داشتند، دانشمندان متوجه شدند:

  • افرادی که روزانه یک مولتی ویتامین مصرف می‌کردند، در عملکرد شناختی حافظه خود پیشرفت داشتند.
  • اثر مولتی ویتامین ها در افراد مبتلا به بیماری قلبی عروقی که یک عامل خطر برای زوال عقل است، قوی‌تر بود.
  • مولتی ویتامین روزانه می‌تواند به افرادی که در طول مطالعه دچار زوال عقل شده‌اند کمک می‌کند.

رژیم غذایی سالم می‌تواند به عملکرد شناختی مغز شما کمک کند

عوامل زیادی بر حافظه و سایر توانایی‌های شناختی مغز تأثیر می‌گذارد و یک مورد کلیدی رژیم غذایی است.

مصرف هر روز یک قرص مولتی ویتامین می‌تواند نقش موثری در سلامتی داشته باشد به خصوص با هزینه بالای ماهی تازه، انواع توت‌ها و سایر غذاهای غنی از مواد مغذی.

در یک مولتی ویتامین، مقدار و کیفیت ویتامین‌ها و مواد معدنی را که در یک رژیم غذایی وسیع مغذی می‌توانید داشته باشید، نخواهید داشت اما شما با استفاده از آن می‌توانید بعضی از شکاف‌ها و کمبود‌های مواد مغذی را پر کنید.

رژیم غذایی سالم تنها یک راه برای کاهش خطر ابتلا به مشکلات شناختی مغز مرتبط با افزایش سن است. داشتن فعالیت بدنی، اجتماعی شدن، کمیت و کیفیت خواب نیز مهم است.

فواید مولتی ویتامین برای افراد مبتلا به بیماری قلبی

محققان متوجه شدند که در این مطالعه اثر مولتی ویتامین روزانه بر حافظه در افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی قوی‌تر به نظر می‌رسد.

این افراد مطالعه را با عملکرد حافظه ضعیف‌تری نسبت به بقیه شرکت‌کنندگان شروع کردند اما پس از یک سال مصرف مولتی ویتامین، حافظه آنها شبیه به کسانی بود که بیماری قلبی نداشتند.

نویسندگان می‌گویند که این نشان می‌دهد که مولتی ویتامین شکاف‌های مواد مغذی در رژیم غذایی افراد را پر می‌کند.

نتایج تغییرات در افراد مختلف متغیر است. در نتیجه برخی از افرادی که روزانه یک مولتی ویتامین مصرف می‌کنند، بهبود بیشتری در حافظه و برخی دیگر بهبود کمتری داشته‌اند.

نتیجه:

  • تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مصرف روزانه یک مولتی ویتامین فواید شناختی کوتاه‌مدت دارد و افراد مبتلا به بیماری قلبی که روزانه یک مولتی ویتامین مصرف می‌کنند بیشترین پیشرفت را در حافظه داشته‌اند.
  • برای تعیین اینکه آیا استفاده از مولتی ویتامین در طولانی مدت تأثیری بر عملکرد شناختی دارد یا خیر، به مطالعات دقیق‌تری نیاز است.
  • زمانی که مولتی ویتامین ها همراه با یک رژیم غذایی سالم و متعادل مصرف شوند، می‌توانند فواید سلامتی بیشتری داشته باشند.

در هنگام استفاده از مولتی ویتامین، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید و سرخود آن را مصرف نکنید و از او بپرسید که آیا اضافه کردن یک مولتی ویتامین روزانه به برنامه غذاییتان برای شما مناسب است یا خیر.

نظرات خود را در مورد این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.