قسطنطنیه: سقوط یک امپراتوری، ظهور یک امپراتوری – روایت فتح سلطان محمد

پایتخت امپراتوری روم شرقی در تاریخ ۲۹ می ۱۴۵۳ توسط ارتش عثمانی تحت رهبری سلطان محمد دوم فتح شد، با این فتح عثمانی‌ها تبدیل به یکی از قوی‌ترین امپراتوری‌هایی شدند که تاریخ به خود دیده بود و امپراتوری روم شرقی برای همیشه از میان رفت. بعد از فتح قسطنطنیه، لقب فاتح به نام سلطان ۲۱ ساله اضافه شد. این روایت فتح سلطان محمد یکی از بزرگ‌ترین سلاطین عثمانیست.

سلطان محمد فاتحعلیرغم سن کمش، سلطان محمد جوان محاصره استانبول را آغاز کرد، او می‌خواست تا فرمانده موعود پیامبر اسلام حضرت محمد صلی‌الله باشد که در حدیث «روزی قسطنطنیه فتح خواهد شد، چه بزرگ و مقدس باشد آن فرمانده و سربازانش» او را فاتح قسطنطنیه خوانده بود.

آغاز نبرد بزرگ، جنگ در زمین و دریا

در آغاز او تاکتیک‌های سوق‌الجیشی را برای داخل و بیرون منطقه پیشبینی نمود و سپس برای فتح قسطنطنیه عازم شد. قسطنطنیه برای سال‌های متمادی یک امپراتوری بود. در آغاز این شهر با آتش توپخانه‌ای که توسط خود محمد دوم طراحی شده بود بمباران شد، شهر پیش از این بارها مورد تهاجم قرار گرفته بود اما دیوارهای بلند و بزرگش مانع از ورود دشمن می‌شد، سلطان محمد دوم با استفاده از توپ‌هایش این وضع را برای همیشه تغییر داده و داستان فتح سلطان محمد تاریخی شد.

خلیج شاخ طلایی
در تاریخ ۲۹ آوریل ۱۴۵۳ سلیمان پاشا نخستین هجوم را برای ورود به خلیج شاخ طلایی انجام داد، اما در شکستن زنجیری که در دهانه خلیج قرار داده شده بود شکست خورد، این زنجیر که بر روی کنده‌های درخت قرار داده شده بود آن‌قدر قوی بود تا از ورود کشتی‌های عثمانی به داخل خلیج طلایی جلوگیری کند. این پیروزی کشتی‌های پاپ، روحیه را در میان ارتش عثمانی به شدت کاهش داد.

فتح سلطان محمد

در میان این هرج و مرج و احساس شایع شکست با وعده پیروزی روحانیون، سلطان محمد قول پیروزی در این نبرد را داد. سلطان محمد نوع جدیدی از توپ را به وجود آورد که humbara خوانده می‌شد، که امروزه به نام خمپاره‌انداز شناخته می‌شود، این توپ به مورد اصابت قرار دادن هدف کمک زیادی می‌کرد، این کشفی مهم در تاریخ نظامی جهان به شمار می‌رفت. اما توپ‌ها به اندازه کافی برای فتح شهر قوی نبود.

عبور از غیرممکن، ورود به خلیج

با تشویق روحانیون، سلطان محمد دوم تصمیم مهمی درباره نیروی دریایی‌اش گرفت. ناوگان عثمانی در دولماباغچه که از طریق زمین به خلیج شاخ طلایی راه داشت لنگر انداخت، حال یک شگفتی بزرگ در راه بود، چندین کشتی و قایق بادبانی با طناب به وسیله سربازان به‌سوی اسکله هدایت شدند. در صبح روز ۲۲ آوریل هنگامی که امپراتوری روم شرقی از خواب برخاست شاهد یک شگفتی بود و هنگامی که بیزانسی‌ها کشتی‌های عثمانی را در خلیج شاخ طلایی دیدند، وحشت‌زده شدند.

فتح قسطنطنیه
فتح سلطان محمد ، فتحی به عظمت یک امپراتوری

در روز ۲۹ می، ارتش عثمانی یورش نهایی را آغاز کرد. این محاصره‌ای بود که از روز جمعه ۶ آوریل ۱۴۵۳ تا روز سه‌شنبه ۲۹ می ۱۴۵۳ یعنی زمانی که شهر توسط عثمانی‌های تحت رهبری سلطان محمد دوم فتح شد به طول انجامید. با فتح سلطان محمد دوره جدیدی در تاریخ آغاز گردید و توازنی جدید در جهان به وجود آمد.

امتیاز: 4.5 از 5 (11 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

کارشناس ارشد تجارت الکترونیک

۵ دیدگاه

  1. Avatar مقدم گفت:

    مرسی سپاسگزارم

  2. Avatar علی گفت:

    سام.
    لطفا منبعتون رو معرفی کنید.
    و اِلا از نظر تاریخی به فرمایشات شما ، ایراد وارد میشه.

  3. Avatar کیوان ساعتچی گفت:

    سلام . ممکن منبع اصلی رو معرفی کنید

    • Avatar مقدم گفت:

      روایت داستان های هیجان انگیز ولذت بخش از قهرمانان شجاع وفاتح جنگی مثل سلطان محمدفاتح نیازی به منبع ندارند!!واقعیت امر روایت داستان شجاعت جنگی وپیروزی سلطان محمدفافح جذابیت ولذت خاصی در کاربران و مطالعه کنندگان ایجاد می نمذ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.