خوابیدن حتی با نور کم ممکن است به سلامتی شما آسیب برساند

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که خوابیدن تنها برای یک شب با نور کم مانند تلویزیون با صدا خاموش، قند خون و ضربان قلب جوانان سالمی را که در یک آزمایش خواب شرکت کرده‌بودند، افزایش داد.

دکتر فیلیس زی، نویسنده این مطالعه و مدیر مرکز طب شبانه روزی و خواب در دانشکده پزشکی فاینبرگ گفت: نور کم از طریق پلک‌ها وارد می‌شود و خواب را مختل می‌کند، علیرغم اینکه شرکت کنندگان با چشمان بسته می‌خوابیدند!

ضربان قلب معمولاً در شب کاهش می‌یابد، زیرا مغز مشغول ترمیم و جوان سازی بدن است. در مطالعات متعدد نشان داده شده‌است که افزایش ضربان قلب در شب یک عامل خطرناک برای بیماری قلبی در آینده و مرگ زودرس است.

سطح بالای قند خون نشانه مقاومت به انسولین است، جایی که بدن به درستی از گلوکز استفاده نمی‌کند و پانکراس بیش از حد کار می‌کند و بدن را با انسولین اضافی برای جبران، بیش از اندازه پر می‌کند تا در نهایت توانایی خود را برای این کار از دست بدهد. با گذشت زمان، مقاومت به انسولین می‌تواند منجر به دیابت نوع 2 شود.

خوابیدن با نور کم

چرا خوابیدن حتی با نور کم بر متابولیسم بدن شما تأثیر می‌گذارد؟

زی و تیمش 20 فرد سالم 20 ساله را آزمایش کردند و از آنها خواستند دو شب را در یک آزمایشگاه خواب سپری کنند. شب اول در اتاقی تاریک سپری شد و همه شرکت کنندگان در مطالعه به دستگاه‌هایی متصل بودند که تعدادی از معیارهای عینی کیفیت خواب را نظارت می‌کرد.

نویسند مطالعه می‌گوید: ما امواج مغزی را ضبط کردیم و توانستیم بگوییم که فرد در چه مرحله‌ای از خواب است. ما تنفس، ضربان قلب، EKG آنها را ثبت کردیم و همچنین از آنها خون گرفتیم تا سطح ملاتونین را در هنگام خواب اندازه گیری کنیم. ملاتونین هورمونی است که ریتم شبانه روزی بدن یا ساعت خواب و بیداری بدن را تنظیم می‌کند.

حدود 5٪ تا 10٪ از نور محیط در واقع از طریق پلک بسته به چشم می‌رسد، بنابراین این نور وارد شده مقدار زیادی نیست. با این حال مطالعات نشان داد که حتی آن مقدار ناچیز نور باعث کمبود خواب و حرکت سریع چشم می‌شود.علاوه بر این، ضربان قلب در افراد گروه دوم که با نور کم خوابیدند، بالاتر بود و مقاومت به انسولین افزایش یافت. همچنین سیستم عصبی سمپاتیک و پاراسمپاتیک نامتعادل بود که با افزایش فشار خون مرتبط است. نویسنده مطالعه اضافه کرد که نور به اندازه کافی زیاد و روشن نبود، اما باعث کاهش سطح ملاتونین در بدن شد.

با این شرایط چه باید کرد؟

نویسنده این مطالعه پیشنهاد می‌کند که ” پرده‌های خود را ببندید، همه چراغ‌ها را خاموش کنید و از ماسک خواب استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که حداقل یک یا دو ساعت قبل از رفتن به رختخواب اتاق خود را کم‌نور می‌کنید تا محیط را برای خواب آماده کنید. “

او اضافه کرد که “هرگونه نور در طیف آبی را ممنوع کنید، مانند نورهایی که از وسایل الکترونیکی مانند تلویزیون، تلفن‌های هوشمند، تبلت و لپ تاپ ساطع می‌شوند زیرا نور آبی محرک‌ترین نوع نور است. اگر به دلایلی مجبور به روشن کردن چراغ هستید، چراغ‌هایی را انتخاب کنید که رنگ‌های مایل به قرمز یا قهوه‌ای دارند. “

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

۲ دیدگاه

  1. Avatar محدثه تنها گفت:

    خیلی ممنون🌺

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.