لباس اسکلت آیریس ون هرپن

سبک جاودان: لباس اسکلت آیریس ون هرپن دنیای مد را به چالش می‌کشد

صنعت مد و پوشاک برای طرفداران خود همواره پر از غافلگیری و اتفاقات جدید است. گاهی از میان افراد خلاق و جسور فعال در این زمینه، شاهد بروز موارد ساختارشکن و چالش برانگیز هستیم که نظر منتقدان را نیز به خود جلب می‌کنند. این بار مرزهای پوشیدگی توسط سبک جاودان جدیدی مورد حمله قرار گرفته است. در ادامه با همراهی دینو خواهید دید که چگونه لباس اسکلت آیریس ون هرپن دنیای مد را به چالش می‌کشد. با ما باشید.

لباس اسکلت آیریس ون هرپن

در سال 2015 «انستیتو طراحی لباس» (Costume Institute) شاهد نخستین لباس چاپی 3 بعدی خود بود. این بار یک لباس دو تکه شگفت‌انگیز به نام «اسکلت» (Skeleton) که در مجموعه پاییز 2011 طراح مد هلندی «آیریس ون هرپن» (Iris van Herpen) به نام Capriole ظاهر شد، شگفتی آفرید. او درباره طراحی خاص خود چنین گفت:

شما کوتاهی عمر مد را مشاهده می‌کنید.

هدفی که لباس اسکلت آیریس ون هرپن دنبال می‌کند، رسیدن به این مفهوم می‌باشد که حضور اشیا فقط به معنای کوتاه بودن زندگی است.

لباس اسکلت آیریس ون هرپن - چاپ با پرینتر 3 بعدی

سبک جاودان

این طراحی عجیب و ساختارشکن که با نام «سبک جاودان» معرفی شد، لباس سفت و سخت و بدون هیچ بندی برای بستن است. ایده این پوشش هویتی، با رد کردن عقاید متعارف از پوشیدگی و همچنین رویکردهای حفاظتی استانداردی که توسط محافظه کاران انستیتو طراحی لباس در حفظ ساختارهای فعلی مد اجرا می‌شود را به چالش می‌کشد. لباس اسکلت، درست مانند یک لاک استخوانی به دور بدن می‌پیچد. ویژگی عجیب این لباس این است که به دلیل عدم انعطاف‌پذیریش، خم نمی‌شود و به فرد امکان تحرک نمی‌دهد. ون هرپن لباس هویتی اسکلت خود را از نایلون پرینت 3 بعدی و بدون استفاده از تکنیک‌های سنتی خیاطی تهیه کرده است. او برای خلق اثر خود به فرآیند چاپ 3 بعدی موسوم به «پخت با لیزر انتخابی» (SLS) روی آورد.

نحوه ساخت لباس اسکلت آیریس ون هرپن

چاپ این اثر در یک محیط بسته و پر از گاز نیتروژن صورت می‌گیرد. برای این کار در ابتدا مقداری پودر نایلون در سطح یک سکوی ساخت پخش می‌شود و شکل مورد نظر توسط یک لیزر با برنامه رایانه‌ای به صورت گداخته، چاپ می‌گردد. هنگامی که ذرات نایلون با هم ذوب می‌شوند، سکوی ساخت پایین آمده، لایه دیگری از پودر در سراسر محفظه پخش شده و این روند تکرار می‌شود. خود پودر در دمای بسیار بالا و مقداری کمتر از دمای ذوب نگهداری می‌شود تا کم‌ترین میزان تاب خوردن اتفاق بیافتد. پس از اتمام ساخت، محصول چاپ شده با لیزر نیاز دارد تا 48 ساعت خنک شده و هر گونه پودر اضافی از سطح آن پاک شود. در نهایت نیز فرآیندهای معمولی پس از تولید از جمله سنباده زدن، تمیز کردن و روکش نمودن جسم روی اثر چاپ شده اجرا می‌گردد.

لباس اسکلت آیریس ون هرپن - نمای کناری
لباس اسکلت آیریس ون هرپن
چالش ساختارشکن دنیای مد
نمای کلی لباس اسکلت آیریس ون هرپن

نظر شما درباره لباس اسکلت آیریس ون هرپن و ایده طراحی آن چیست؟ دیدگاه‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Met Museum

بیشتر بخوانید: شکستن قوانین مد توسط سلین دیون: او به طرز شگفت‌انگیزی دامن خود را با شلوار پوشید

بیشتر بخوانید: طراحی‌های خنده‌دار و عجیب در صنعت مد و فشن تا کجا پیش می‌رود؟‌

امتیاز: 5.0 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.