مرتفع ترین مکان روی زمین که انسان‌ها در آن زندگی می کنند، کجاست؟

در سراسر جهان، بیش از 80 میلیون نفر حداقل در ارتفاع 8202 فوتی (2500 متری) بالاتر از سطح دریا زندگی می‌کنند که عمدتاً در آمریکای جنوبی، آسیای مرکزی و شرق آفریقا هستند. برخی از مرتفع‌ ترین مکان‌ های زمین عبارتند از Wenquan در استان Qinghai چین، در ارتفاع خیره‌کننده 15980 فوت (4870 متر) بالاتر از سطح دریا و Korzok در هند، در حدود 15000 فوت (4572 متر) بالاتر از سطح دریا.

مرتفع ترین مکان روی زمین

با این حال، هنوز به مرتفع ترین مکان روی زمین نمی‌رسند. در کوه‌های آند پرو، شهری است که به آن بهشت ​​شیطان می‌گویند. با نام رسمی La Rinconada 50000 نفر ساکن آن بین 16404 فوت (5000 متر) و 17388 فوت (5300 متر) بالاتر از سطح دریا زندگی می‌کنند که آن را مرتفع ترین مکان روی زمین تبدیل می‌کند.

زندگی در La Rinconada بسیار دشوار است. آب لوله کشی، فاضلاب و دفع زباله‌ای وجود ندارد. غذا از مناطق کم ارتفاع می‌رسد و برق در اوایل سال 2000 نصب شده است. این شهر به دلیل استخراج طلا، حدود 60 سال پیش به عنوان یک سکونتگاه معدنی موقت شروع به کار کرد.

بیماری کوهستان

اگر در ارتفاعات بالا به دنیا نیامده‌اید و به ارتفاعاتی مانند La Rinconada نرفته‌اید، یکی از اولین تغییراتی که متوجه می‌شوید این است که تنفس و ضربان قلب شما بالا می‌رود. این به این دلیل است که اکسیژن کمتری در هوا موجود است، بنابراین ریه‌ها و قلب برای تغذیه بافت‌ها باید سخت‌تر کار کنند.

در ابتدا درصد هموگلوبین – پروتئین در گلبول‌های قرمز که اکسیژن را حمل می‌کند، در خون نیز به شدت کم می‌شود. هر چه ارتفاع بالاتر باشد، همه این واکنش‌ها قوی‌تر است.

برخی از افراد ممکن است به وضعیتی به نام بیماری حاد کوهستان (AMS) مبتلا شوند، زیرا بدن سعی می‌کند خود را با سطوح پایین اکسیژن سازگار کند. این می‌تواند باعث علائمی مانند سردرد، خستگی، حالت تهوع و از دست دادن اشتها شود.

معمولاً پس از حدود یک یا دو هفته در ارتفاع بالا، ضربان قلب و تنفس فرد کمی آرام می‌شود زیرا بدن شروع به تولید گلبول‌های قرمز و هموگلوبین بیشتری برای جبران سطوح پایین اکسیژن در هوا می‌کند.

سازگاری با ارتفاع

با این حال، کوهنوردان مانند کسانی که در La Rinconada زندگی می‌کنند، ظاهراً از بسیاری جهات با محیط‌های کم اکسیژن سازگار می‌شوند. به عنوان مثال، کوه‌نوردان آند معمولاً غلظت بالایی از هموگلوبین در خون خود دارند که باعث غلیظ‌تر شدن خون آنها می‌شود. در حالی که این عملکرد به آن‌ها اجازه می‌دهد تا اکسیژن بیشتری را در خون خود حمل کنند، از طرفی آنها را در برابر ابتلا به بیماری کوهستانی مزمن (CMS) آسیب‌پذیرتر می‌کند. این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که بدن مقدار زیادی گلبول قرمز تولید می‌کند.

CMS می‌تواند برای افرادی که در ارتفاعات بالاتر از 10000 فوت (3050 متر) برای چندین ماه یا سال زندگی می‌کنند اتفاق بیوفتد و علائمی مانند خستگی، تنگی نفس و درد ایجاد کند. تخمین زده می‌شود که حدود یک نفر از هر چهار نفر در La Rinconada از CMS رنج می‌برند.

ظاهرا بهترین درمان برای CMS رفتن به ارتفاعات پایین‌تر است. با این حال، اگر کسی تمام زندگی خود را در یک منطقه خاص می‌گذراند، این راه حل مناسبی نیست. مصرف دارویی به نام استازولامید که تولید گلبول‌های قرمز خون را کم می‌کند، ممکن است تا حدودی برای بیماران مبتلا به CMS تسکین‌دهنده باشد اگرچه ایمنی و اثربخشی این درمان‌ها در درازمدت هنوز ناشناخته است.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.