10 مورد از مشهورترین هنرمندان رنسانس و شاهکارهای آنها

رنسانس دوره‌ای است که به خاطر آثار هنری باورنکردنی خود شناخته شده‌است. آثار آن دوره بیش از هر زمان دیگری واقع‌گرایانه بودند و هنرمندان رنسانس موضوعات بسیاری را پوشش می‌دادند که قبل از این دوره به آنها پرداخته نمی‌شد.

دوره رنسانس

دوره رنسانس یک جنبش فرهنگی بود که از قرن 14 شروع شد و تا قرن 17 ادامه داشت. این جنبش به دنبال پیشرفت هنر، علم، ادبیات و فناوری در ایتالیا از آنجا شروع شد و در طول این زمان در سراسر اروپا گسترش یافت.

کلمه “رنسانس” به معنای تولد دوباره است. دلیل این نامگذاری توجه مجدد به فرهنگ یونانی-رومی باستان در این دوره است. جای تعجب نیست که بسیاری از آثار این دوره به معروف‌ترین آثار هنری تاریخ تبدیل شده‌اند! بهترین نقاشی‌های رنسانس نه تنها صحنه‌های زیبایی را به تصویر می‌کشند، بلکه ماهیت این دوره را نیز مجسم می‌‌کنند.

جوتو دی بوندون، نقاش و معمار ایتالیایی اولین هنرمند بزرگی است که در رنسانس مشارکت داشته‌است. “رنسانس عالی” که نقطه اوج هنرهای تجسمی در رنسانس بود، توسط لئوناردو داوینچی، میکل آنژ و رافائل رهبری شد. این سه هنرمند تعدادی از مشهورترین آثار هنر غرب را در این دوره خلق کردند. در این مطلب، مشهورترین هنرمندان این دوره و شاهکارهای آنها را معرفی خواهیم کرد.

برجسته‌ترین هنرمندان رنسانس:

10.تینتورتو

از برجسته‌ترین هنرمندان رنسانس- Tintoretto

طول عمر: اکتبر 1518 – مه 1594

ملیت: ایتالیایی

مکتب ونیزی که در دوران رنسانس در ونیز توسعه یافت، انگیزه جدیدی در نقاشی به سمت رنگ‌های شاد و جلوه‌های روشنایی ایجاد کرد. سبک ونیزی تأثیر زیادی بر پیشرفت‌های بعدی نقاشی غربی گذاشت. تینتورتو به همراه تیتیان و ورونز یکی از تاثیرگذارترین هنرمندان ونیزی در دوران رنسانس بود.

در دوران رنسانس، هنرمندان ایتالیایی زاویه‌ دید را برای ایجاد توهم فضای سه‌بعدی بسط دادند. تینتورتو این تکنیک را با استفاده از چشم‌اندازهای طولانی و گسترده به اوج خود رساند. سبک تینتورتو مبتکرانه و دراماتیک بود و او علاقه زیادی به خلق آثار عظیم‌الجثه داشت. هنر او به دلیل طبیعت رادیکال، پرزرق‌وبرق و مدرن بودنش شناخته شده‌است. تینتورتو یک نقاش به شدت فردگرا بود که تکنیک و دیدگاه او در طول زندگی حرفه‌ایش تکامل یافت. آزمایش‌های او با نور و فضا باعث شد که در آثار بعدی‌اش به کیفیتی باورنکردنی دست یابد. تینتورتو به عنوان یکی از مهمترین هنرمندان اواخر رنسانس شناخته می‌شود.

شاهکار: شام آخر (1594)

9.تیتیان

تیتیان اصلی‌ترین نقاش مکتب ونیزی

طول عمر: 1488/1490-اوت 1576

ملیت: ایتالیایی

تیتیان اصلی‌ترین نقاش مکتب ونیزی قرن شانزدهم بود. او یک نقاش همه‌کاره بود و در پرتره مهارت داشت. تیتیان در طول زندگی هنری طولانی خود، سبک‌های مختلف نقاشی را تجربه کرد. او در سال‌های پایانی زندگی خود به طور اساسی در سبک و تکنیک خود تجدید نظر کرد. ظرافت رنگ‌های آثار بعدی او در هنر غرب بی‌سابقه است. استفاده تیتیان از رنگ و روش‌های نقاشی و به ویژه تأکید او بر میزان فشار قلم‌مو و حتی گاهی اوقات نوک انگشتان، تأثیر عمیقی بر نقاشان اواخر رنسانس ایتالیا و حتی نسل‌های آینده هنر غرب گذاشت. تیتیان توسط معاصرانش به عنوان “خورشید در میان ستارگان کوچک” مورد تحسین قرار می‌گرفت. او امروزه از نظر منتقدان هنری به عنوان یکی از بزرگترین نقاشان تمام دوران شناخته می‌شود.

شاهکار: ونوس اوربینو (1538)

8.آلبرشت دورر

آلبرشت دورر از هنرمند رنسانس

طول عمر: مه 1471- آوریل 1528

ملیت: آلمانی

آلبرشت دورر نقاش و نقشه‌کشی باهوش بود، اما بیشترین تأثیر هنری او در عرصه چاپ‌دستی بود. او کار خود را به عنوان شاگرد مایکل وولگموت آغاز کرد، که سرپرستی یک کارگاه بزرگ را بر عهده داشت و مسئول هنرمندانی بود که در آن زمان استانداردهای چوب‌بری آلمانی را احیا کردند. دورر در حالی که هنوز در دهه بیست زندگی خود بود، شهرت و نفوذ خود را در سراسر اروپا به دلیل چاپ‌دستی با کیفیت بالا روی چوب تثبیت کرده‌بود. او در ادامه انقلابی در چاپخانه ایجاد کرد و چاپ‌دستی را به سطح یک هنر مستقل ارتقا داد. او به عنوان یکی از برجسته‌ترین چهره‌های تاریخ چاپ‌دستی تلقی می‌شود. دورر با هنرمندان بزرگ ایتالیایی زمان خود از جمله رافائل و داوینچی در ارتباط بود. او به عنوان بزرگترین هنرمند آلمانی رنسانس شناخته می‌شود که تأثیر عمیقی بر هنرمندان نسل‌های بعدی، به ویژه در هنر چاپ‌دستی گذاشت.

شاهکار: ملنکولیا اول (1514)

7.هیرونیموس بوش

هیرونیموس بوشاز هنرمندان رنسانس

طول عمر: 1450 – اوت 1516

ملیت: هلندی

هیرونیموس بوش اولین هنرمندی بود که موجودات و قلمروهای خلاقانه‌ای را به تصویر کشید که برای انسان غیرقابل درک است. او یک بار گفت: « ذهنی که همیشه از اختراعات دیگران استفاده می‌کند و خودش هیچ چیز اختراع نمی‌کند، ناتوان است.» هنر او به دلیل وجود انسان‌ها، حیوانات، هیولاها و موجودات خارق‌العاده‌ی ناشناخته برای انسان‌ها مشهور است. تحسین‌شده‌ترین نقاشی‌های بوش اغلب تفسیری دقیق و نمادین از بهشت ​​و جهنم را از طریق مناظر با مضمون کتاب مقدس به تصویر می‌کشند. از جمله موضوعات برجسته در هنر او اشاره به تقدس انسان در هنگام وسوسه شر یا شهوت و سرنوشت نهایی گناهکارانی که تسلیم این وسوسه‌ها می‌شوند. برای مدت طولانی آثار هنری بوش چندان مورد توجه قرار نمی‌گرفت. زیرا نگاه کردن به آنها بیشتر وحشناک بود تا دلپذیر. با این حال، امروزه هیرونیموس بوش به عنوان یکی از اولین نابغه‌های دنیای هنر رویاگرایی و یک نقاش بسیار فردگرا با بینش عمیق نسبت به خواسته‌ها و عمیق‌ترین ترس های بشر در نظر گرفته می‌شود.

شاهکار: باغ لذت‌های زمینی (1515)

6.جوتو

جوتو از مهمترین هنرمندان ایتالیایی رنسانس

طول عمر: 1267- ژانویه 1337

ملیت: ایتالیایی

جوتو مهمترین نقاش ایتالیایی رنسانس اولیه در قرن چهاردهم بود. او انقلابی در هنر غرب به وجود آورد تا جایی که تقریباً هفت قرن به عنوان پدر نقاشی اروپایی مورد احترام بوده‌است. اولین نقاش بزرگ رنسانس، جوتو، با سبک رایج بیزانسی خداحافظی کرد و در عوض «تکنیک ترسیم دقیق از زندگی را که برای بیش از دویست سال نادیده گرفته شده‌بود» دوباره معرفی کرد. نقاشی‌های جوتو، اولین نقاشی‌هایی هستند که به طرز ماهرانه‌ای ژست‌ها، چهره‌ها، غم‌ها و شادی‌های انسان‌ها و وفاداری به طبیعت را به تصویر می‌کشند. چرخه نقاشی او بر روی کلیسای کوچک اسکروگنی به عنوان دستاورد عالی رنسانس و یکی از مهمترین شاهکارهای هنر غربی در نظر گرفته می‌شود. برخی از مورخان هنر معتقدند که هیچ کس تا به حال بهتر از جوتو نقاشی نکرده‌است و تنها تعداد انگشت شماری با او برابری کرده‌اند .

شاهکار: بوسه یهودا (1306)

5.ساندرو بوتیچلی

ساندرو بوتیچلی از هنرمندان رنسانس

طول عمر: 1445 – مه 1510

ملیت: ایتالیایی

بوتیچلی احتمالا بزرگترین نقاش اومانیست رنسانس اولیه بود. او طیف وسیعی از موضوعات اساطیری و مذهبی و همچنین چند پرتره نقاشی کرد. بوتیچلی قصد داشت از طریق آثارش زیبایی و فضیلت را به تصویر بکشد. الهه ناهید، که نمایانگر این ویژگی‌ها است، در بسیاری از شناخته‌شده‌ترین آثار او ظاهر می‌شود. هنر بوتیچلی به خاطر درخشش بصری و کیفیت تزئینی‌اش که در نقاشی‌های هنرمندان بعدی رنسانس یافت نمی‌شود، شناخته شده‌است. نقاشی‌های او به نام‌های تولد ونوس و پریماورا از معروف‌ترین نقاشی‌های رنسانس هستند. بوتیچلی به یکی از هنرمندان برجسته زمان خود تبدیل شد، اما پس از مرگ او، شهرت او تا اواخر قرن نوزدهم کاهش یافت. با این حال، از آن زمان هنر او دوباره مورد توجه منتقدان و عموم قرار گرفت. امروزه او به عنوان یکی از مشهورترین هنرمندان رنسانس شناخته می‌شود که آثارش نشان‌دهنده ظرافت خطی نقاشی رنسانس اولیه است.

شاهکار: تولد زهره (1486)

4.دوناتلو

دوناتلو

طول عمر: 1386- دسامبر 1466

ملیت: ایتالیایی

دوناتلو به همراه دوستش، معمار معروف فیلیپو برونلسکی، سفری به رم داشتند و خرابه‌های روم باستان را مطالعه کردند. دوناتلو و برونلسکی در ادامه تأثیر عمیقی بر هنر و معماری رنسانس گذاشتند. دوناتلو سمت متفاوتی به مجسمه‌سازی غربی داد و آن را از سبک رایج گوتیک که شامل خطوط منحنی ملایم و چهره‌ای بی‌احساس بود دور کرد و به سبک کلاسیک با بیان دراماتیک و واقع‌گرایی دقیق سوق داد. او همچنین پیشگام چندین تکنیک هنری بود که تأثیر عمیق و عظیمی بر نسل‌های بعدی هنرمندان رنسانس داشت. دوناتلو مجسمه‌ساز برجسته اوایل رنسانس بود و برخی از مشهورترین مجسمه های جهان از جمله داوود برنزی و مجسمه سوارکاری گاتاملاتا را خلق کرد.

شاهکار: داوود برنزی (1440s )

3.رافائل

رافائل

عمر: آوریل 1483 – آوریل 1520

ملیت: ایتالیایی

همانطور که اشاره کردیم، رنسانس عالی اصطلاحی است که برای نشان دادن اوج هنرهای تجسمی در رنسانس ایتالیا به کار می رود. رافالو سانزیو دا اوربینو، همراه با لئوناردو داوینچی و میکل آنژ، مثلث استادان بزرگ رنسانس عالی را تشکیل می‌دهند. رافائل شاید محبوب‌ترین نقاش در دوران رنسانس بود و حتی تا اواخر قرن نوزدهم، آثار او بیش از هر هنرمند دیگری مورد احترام بودند و او به عنوان بهترین الگو برای نقاشی تاریخ در نظر گرفته می‌شد. اگرچه شهرت میکل آنژ و لئوناردو از آن زمان به بعد از او فراتر رفته‌است، رافائل هنوز در زمره بزرگترین هنرمندان تاریخ به حساب می‌آید. او بیش از هر کس دیگری در به تصویر کشیدن واقع‌گرایانه‌ی احساسات مهارت داشت. هنر او به دلیل وضوح فرم، سهولت ترکیب و درخشش بصری در سراسر جهان تحسین می‌شود. بسیاری از نقاشی‌های او از جمله شاهکارش، مدرسه آتن، سنگ بنای هنر رنسانس به حساب می‌آیند.

شاهکار: مدرسه آتن (1511)

2.میکل آنژ

میکل آنژ  از هنرمندان رنسانس

طول عمر: مارس 1475 – فوریه 1564

ملیت: ایتالیایی

میکل آنژ دی لودوویکو بووناروتی سیمونی، “مرد رنسانس” یا “نابغه جهانی” هنرمندی بود که در زمینه‌های مختلف از جمله نقاشی، معماری، شعر و مهندسی سرآمد بود. با این حال، بیش از همه، او به عنوان بزرگترین مجسمه‌ساز تمام دوران شناخته می‌شود. میکل آنژ در طول زندگی خود اغلب ایل دیوینو (“الهی”) نامیده می‌شد. پس از مرگ او، هنرمندان بعدی سعی کردند از سبک پرشور و بسیار شخصی او تقلید کنند که نتیجه آن ،منریسم، جنبش اصلی بعدی در هنر غرب بود. میکل آنژ شاید تاثیرگذارترین شخصیت در تاریخ هنر غرب باشد که آثارش در نقاشی، مجسمه‌سازی و معماری، تأثیر بی‌نظیری بر پیشرفت هنر در غرب داشت. مجسمه داوود او مشهورترین مجسمه در غرب است. نقاشی‌های دیواری او بر سقف کلیسای سیستین و آخرین داوری روی دیوار محراب آن جایگاه او در میان بزرگترین نقاشان را تضمین می‌کند. کلیسای سنت پیتر او، مشهورترین اثر معماری رنسانس است.

شاهکار: دیوید (1504)

1.لئوناردو داوینچی

لئوناردو داوینچی

طول عمر: آوریل 1452 – مه 1519

ملیت: ایتالیایی

لئوناردو داوینچی، مرد ایده‌آل رنسانس و نقاش، ریاضیدان، مهندس، معمار، گیاه‌شناس، مجسمه‌ساز و آناتومیست بود. با این حال، چهار قرن پس از مرگ او، شهرت او در درجه اول به عنوان یک نقاش بود. دانش دقیق او از آناتومی، نور، گیاه‌شناسی و زمین‌شناسی به او در خلق برخی از مشهورترین شاهکارهای تاریخ کمک کرد. داوینچی برای به تصویرکشیدن ظریف‌ترین احساسات شناخته شده‌است. به همین دلیل نقاشی‌های او زنده‌تر از دیگران به نظر می‌رسند. او کمک های زیادی به عرصه هنر کرد، از جمله پیشگامی در تکنیک‌های معروف به اسفوماتو، انتقال ملایم از نور به سایه و chiaroscuro، استفاده از تضاد قوی بین روشنایی و تاریکی برای دستیابی به یک اثر سه بعدی. داوینچی، مونالیزا، معروف‌ترین نقاشی جهان را کشید. از دیگر آثار مشهور هنری او می‌توان به شام ​​آخر و مرد ویترووین اشاره کرد. ‌‌‌‌او بدون شک مشهورترین هنرمند رنسانس است.

شاهکار: مونالیزا (1517)

ما در دینو امیدوارم که این لیست از مشهورترین هنرمندان رنسانس و شاهکارهای آن‌ها برای شما مفید واقع شده‌باشد. لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 4.4 از 5 (5 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.