اولین مورد احتمالی انتقال کرونا از گوزن به انسان گزارش شد

بر اساس یک مطالعه جدید، اولین مورد احتمالی انتقال ویروس کرونا جدید از یک گوزن به فردی در کانادا گزارش شده‌است. علاوه بر این، محققان خوشه‌های جهش‌یافته ژنوم SARS-CoV-2 را در گوزن دم سفید شناسایی کردند که بر پتانسیل این حیوانات به عنوان منبعی برای انتقال ویروس تأکید می‌کند.

در این مطالعه محققان 300 نمونه جمع‌آوری شده در نوامبر و دسامبر 2021 از گوزن دم سفید در جنوب غربی و شرقی آنتاریو را تجزیه و تحلیل کردند. آن‌ها دریافتند که 17 گوزن در جنوب غربی آنتاریو برای SARS-CoV-2 مثبت شده‌است.

انتقال کووید از گوزن

زمانی که محققان ژنوم‌های پنج نمونه ویروس را توالی‌یابی کردند، یک دودمان جدید و بسیار متفاوت از SARS-CoV-2 را شناسایی کردند. طبق گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، دودمان گروه یا خوشه‌ای از ویروس‌های نزدیک به هم با یک نیای مشترک است و SARS-CoV-2 دودمان‌های زیادی دارد.

این دودمان در مقایسه با نسخه اصلی ویروس، 76 جهش دارد. بر اساس گزارش نیویورک تایمز، تجزیه و تحلیل بیشتر نشان می‌دهد که این دودمان ممکن است از اواخر سال 2020 در حیوانات در حال تکامل باشد.

انتقال کرونا از گوزن به انسان

محققان ژنوم‌های ویروسی موجود در گوزن را با ژنوم‌های موجود در انسان‌های منطقه مقایسه کردند. به گزارش گاردین، آنها فردی را شناسایی کردند که به یک سویه ژنتیکی مشابه SARS-CoV-2 آلوده شده‌بود. این فرد در جنوب غربی آانتاریو زندگی می‌کرد و با گوزن ارتباط نزدیک داشت و بنابراین احتمال انتقال ویروس توسط گوزن به فرد در این مورد قابل قبول است. با این حال داده‌های محدود نمی‌تواند این احتمال را به طور قطعی تایید کند.

به گفته نویسندگان، اگرچه مطالعات گذشته نشان داده‌است که COVID-19 می‌تواند از انسان به گوزن و در جمعیت گوزن‌ها سرایت کند ولی این اولین شواهد انتقال این ویروس از گوزن به انسان است. به نظر می‌رسد این یک مورد خاص باشد و محققان شواهدی از موارد دیگر پیدا نکردند. تجزیه و تحلیل اولیه توسط محققان همچنین نشان داد که جهش‌ها احتمالاً تأثیر زیادی بر توانایی واکسن‌های COVID-19 برای محافظت در برابر این دودمان ویروس ندارند.

آژانس بهداشت عمومی کانادا توصیه کرد”تا زمانی که اطلاعات بیشتری به دست نیامده‌است، افرادی که شکار می‌کنند، دام می‌اندازند یا از نزدیک با حیات وحش کار می‌کنند باید اقدامات احتیاطی را برای جلوگیری از انتشار احتمالی ویروس انجام دهند.”

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...

یک دیدگاه

  1. Avatar kianoush گفت:

    سلام خسته نباشید
    پس اینم مثل ایدز که از میمون به انسان منتقل شده هستش
    خدا لعنت کنه بعضی از این آدمارو که به گوزن ماده هم رحم نمیکنن
    خیلی ممنون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.