چه مقدار آب در جو زمین وجود دارد؟

زمین به دلیل وجود آب فراوان، «سیاره آبی» نامیده می‌شود. برخلاف دیگر اجرام منظومه شمسی – آب مایع در جو زمین فراوان است و حضور آن به میلیون‌ها میلیون گونه اجازه تکامل و شکوفایی می‌دهد. به گفته سازمان زمین شناسی ایالات متحده (USGS) حدود 71 درصد از سطح زمین با آب پوشیده شده است و 96.5 درصد از ذخایر عظیم آب این سیاره در اقیانوس‌ها یافت می‌شود. اما این آب در سطح زمین نمی‌ماند و به عنوان بخشی از چرخه آب (که چرخه هیدرولوژیکی نیز نامیده می‌شود)، به سمت جو حرکت می‌کند.

جو زمین

اما چقدر آب در جو زمین وجود دارد؟ و اگر به یکباره سقوط کنند، چه می‌شود؟

در حال حاضر میلیاردها گالن آب – بیشتر به شکل بخار – در آسمان وجود دارد، و اگر همه به یکباره سقوط کند، مشکلات بزرگی برای میلیون‌ها نفر ایجاد می‌کند.

طبق آمار USGS، حجم کل آب روی زمین تقریباً 332.5 میلیون مایل مکعب (1.4 میلیارد کیلومتر مکعب) تخمین زده می‌شود. برای در نظر گرفتن این موضوع، 1 مایل مکعب آب حاوی حدود 1.1 تریلیون گالن آب است که برای پر کردن 1.66 میلیون استخر کافی است!

چرخه هیدرولوژیکی آب، هرگز ثابت نیست و همیشه در چرخش است- تبخیر می‌شود، تبدیل به بخار می‌شود، متراکم می‌شود و ابر ایجاد می‌کند و دوباره به صورت باران به سطح زمین می‌‌ریزد و دوباره این چرخه تکرار می‌شود.

به طور متوسط ​​تقریباً معادل 30 میلی‌متر [1.2 اینچ] باران به شکل بخار در هر نقطه از سطح زمین وجود دارد و با توجه به اینکه مساحت زمین حدود 197 میلیون مایل مربع (510 میلیون کیلومتر مربع) است، حدود 37.5 میلیون گالن آب در جو وجود دارد که اگر همه این جرم به یکباره سقوط کند، سطح اقیانوس های جهانی را حدود 1.5 اینچ (3.8 سانتی متر) افزایش می‌دهد. اگرچه ریزش همه این بخار به یکباره بسیار بعید است و چنین افزایش چشمگیری در سطح دریا احتمالاً عواقب ناگواری خواهد داشت.

به گزارش Climate Change Post، اگر سطح آب دریاها تنها 2 اینچ (5 سانتی متر) افزایش یابد، شهرهای کم ارتفاع مانند بمبئی و کوچی هند؛ ابیجان، ساحل عاج، جاکارتا و اندونزی – که در مجموع بیش از 28 میلیون نفر جمعیت دارند و در حال حاضر در برابر سیلاب‌های ساحلی آسیب پذیر هستند – به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. علاوه بر این، فرکانس سیل در بسیاری از مناطق، “به ویژه در مناطق استوایی” دو برابر خواهد شد.

میانگین مقدار آب در جو بسته به فصل و مکان متفاوت است، اما به طور کلی، “اقیانوس‌های گرمسیری و مناطق گرمسیری مرطوب، بیشترین بخار آب را روی خود دارند و این بخار آب با فصول حرکت می‌کند؛ مناطق خشکی قطب شمال یا مناطق مرتفع کوهستانی کمترین میزان بخار آب را دارند. درنتیجه هوای گرم برای جا به جا کردن آب بسیار بهتر است.

قابل توجه است که تغییرات آب و هوایی ممکن است بر میزان بخار موجود در جو در دهه‌های آینده تأثیر بگذارد. اگر دمای هوا گرم‌تر شود، تبخیر از سطح زمین زیاد شده و میزان آب موجود در جو افزایش می‌یابد. در نتیجه، گرم شدن کره زمین به طور قابل تصوری سرعت می‌گیرد. بخار آب یک گاز گلخانه‌ای بسیار موثر است و زمانی که مقدار بیشتری از آن وارد جو شود، به گرم شدن و افزایش اثر گلخانه‌ای کمک می‌کند.

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.