نکاتی برای برنزه کردن ایمن زیر نور خوشید

برنزه کردن پوست یک حرکت پرطرفدار بین خانم‌ها و آقایان است. اگر قصد دارید زیر نور خورشید برای مدت طولانی باشید راه‌هایی برای برنزه کردن ایمن وجود دارد، از جمله استفاده درست از کرم ضد آفتاب، اجتناب از ساعات اوج گرما و نوشیدن آب فراوان. همچنین مهم است که بدانیم برنزه شدن در نهایت منجر به آسیب پوست می‌شود. اشعه ماوراء بنفش (UV) پوست را پیر می‌کند، چین و چروک را افزایش می‌دهد و خطر ابتلا به سرطان پوست را زیاد می‌کند.

نکاتی برای برنزه کردن ایمن بدن:

آفتاب گرفتن

1. یک کرم ضد آفتاب مناسب انتخاب کنید

هنگام انتخاب کرم ضد آفتاب، اکثر مردم تصور می‌کنند که SPF (فاکتور محافظت در برابر آفتاب) نشان می‌دهد که چه مدت می‌توانید قبل از سوختن در آفتاب باشید. در حالی که SPF میزان محافظت در برابر آفتاب را به شما می‌گوید. هر چه SPF بالاتر باشد، محافظت بیشتر است.

با توجه به آکادمی پوست آمریکا (AAD)، بهترین ضد آفتاب، ضد آفتابی است که هر روز از آن استفاده کنید. به غیر از آن، یک ضد آفتاب با طیف گسترده محافظتی انتخاب کنید که از شما در برابر اشعه‌های UVA و UVB محافظت کند. همچنین پیشنهاد می‌کنیم یک ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر انتخاب کنید و 15 دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب از آن استفاده کنید.

2. ضدآفتاب را تمدید کنید

یکی از بزرگترین اشتباهات ضد آفتاب فراموشی استفاده مجدد آن است. حتی اگر ضد آفتاب در برابر آب مقاوم باشد، بعد از چند ساعت تعریق و شنا می‌تواند باعث از بین رفتن آن شود. AAD توصیه می‌کند اگر در فضای باز هستید، کرم ضد آفتاب را هر دو ساعت یک‌بار تمدید کنید و بعد از شنا یا تعریق دوباره استفاده کنید. تا 80 درصد از اشعه ماوراء بنفش خورشید می‌تواند حتی در روزهای ابری از ابرها عبور کند، پس بهتر است در روزهای ابری هم از ضد آفتاب استفاده کنید.

3. رنگ پوست خود را بشناسید

دانستن رنگ پوست می‌تواند به شما کمک کند تا حداکثر زمانی را که باید در آفتاب بگذرانید را بدانید. متخصصان محدودیت زمانی برای برنزه کردن ایمن طیف‌های مختلف رنگ پوست تعیین کرده‌اند. به عنوان مثال، افرادی که پوست بسیار روشن دارند فقط باید 10 دقیقه زیر نور خورشید بمانند، در حالی که افرادی که پوست زیتونی دارند باید زمان خود را به 50 دقیقه محدود کنند.

4. در ساعات اوج مصرف آفتاب نگیرید

بیشتر متخصصان توصیه می‌کنند در گرم‌ترین ساعات روز، بین ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر از آفتاب دوری کنید. خطر سوختگی در این دوره زمانی بسیار بیشتر است.

5. قرار گرفتن در معرض نور خورشید را محدود کنید

در حالی که ممکن است وسوسه انگیز باشد که تمام روز را زیر نور خورشید بگذرانید، اما هرگز توصیه نمی‌شود. اگر قصد دارید به ساحل یا استخر بروید، قرار گرفتن در معرض نور را با یک صندلی ساحلی و چتر محدود کنید. چترها فقط حدود SPF 3-8 دارند، بنابراین همچنان باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

6. آب فراوان بنوشید

اگر قصد دارید در ساحل یا استخر زمانی را زیر نور خورشید بگذرانید، مطمئن شوید که مقدار زیادی آب می‌نوشید. عدم نوشیدن کافی می‌تواند پوست شما را خشک کند و خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با گرما را افزایش دهد.

7. از کلاه و عینک آفتابی استفاده کنید

برنزه کردن

چشم ها، صورت و لب‌های شما بیشتر در معرض آفتاب سوختگی و آسیب‌های پوستی هستند. برای برنزه کردن ایمن، کلاهی با لبه بلند انتخاب کنید تا روی صورت، گوش‌ها و گردنتان سایه بیوفتد. تا حد امکان کلاه‌های حصیری با سوراخ‌هایی که نور خورشید را وارد می‌کند، استفاده نکنید.

استفاده مداوم از عینک آفتابی زمانی که زیر نور آفتاب هستید می‌تواند از چشمان شما در برابر آب مروارید محافظت کند. عینک آفتابی همچنین از پوست اطراف چشم شما محافظت می‌کند. به دنبال عینک آفتابی باشید که محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش UVA را داشته باشد.

8. محیط اطراف منعکس‌کننده اشعه خورشید است

آب، ماسه و حتی برف می‌توانند اشعه‌های خورشید را منعکس کنند. این انعکاس می‌تواند شانس آفتاب گرفتن شما را زیاد کند. پس در این موقعیت‌ها هم کرم ضد آفتاب خود را به طور مداوم استفاده کنید.

9. غربالگری سرطان پوست انجام دهید

صرف نظر از مدت زمانی که زیر نور آفتاب می‌گذرانید، متخصصان پوست توصیه می‌کنند هر سال غربالگری سرطان پوست انجام دهید. این امر به ویژه اگر در خارج از منزل کار می‌کنید یا زمان طولانی را در ساحل یا استخر می‌گذرانید، بسیار مهم است. هر چه زمان بیشتری را زیر نور خورشید بگذرانید، آسیب بیشتری به پوست خود وارد می‌کنید که می‌تواند منجر به سرطان پوست شود. به علاوه، متوجه شدن زود هنگام سرطان پوست معمولاً نتایج بهتری مانند عمر طولانی‌تر و کیفیت زندگی بهتر را به همراه دارد.

فوایدی که نور خورشید برای بدن دارد:

برنزه کردن ایمن
  • در حالی که بسیاری از کارشناسان از جمله AAD، سازمان بهداشت جهانی و انجمن سرطان آمریکا توصیه می‌کنند که از برنزه کردن خودداری کنید، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مقدار کمی نور خورشید ممکن است برای شما مفید باشد. برخی از محققان پیشنهاد می‌کنند که افراد حداقل دو بار در هفته به 5 تا 30 دقیقه بدون کرم ضد آفتاب زیر نور خورشید برای تقویت سنتز ویتامین D نیاز دارند.
  • دریافت نکردن نور کافی خورشید با خلق و خوی افسرده، کم‌خوابی و حتی مرگ مرتبط است. یک مطالعه نشان داد که کمبود نور خورشید ممکن است با 340000 مرگ سالانه در ایالات متحده مرتبط باشد. 18 مطالعه دیگر نشان داد که به ازای هر ساعتی که مردم در بیرون از خانه در نور طبیعی می‌گذرانند، خطر ابتلا به افسردگی کم می‌شود. نور روز همچنین می‌تواند به شما کمک کند بهتر بخوابید و در محل کار بهره‌وری بیشتری داشته باشید.
  • برخی تحقیقات محدود نشان می‌دهد که نور خورشید ممکن است به کاهش وزن کمک کند. اشعه‌های خورشید ممکن است سلول‌های چربی زیر لایه بالایی پوست شما را هنگام قرار گرفتن در معرض آفتاب کوچک کند. با این حال، تحقیقات بیشتری قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید به عنوان یک روش کاهش وزن مورد نیاز است.

خطرات برنزه کردن برای بدن:

برنزه کردن با خطرات زیادی همراه است، از جمله آفتاب سوختگی، آلرژی به خورشید و سرطان پوست. در واقع برنزه کردن فایده‌ای به جز زیبایی ظاهری ندارد. برنزه شدن پوست نشانه پوست آسیب دیده است. هنگامی که برنزه می‌کنید، پوست شما در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار می‌گیرد که باعث آسیب ژنتیکی به سلول‌های پوست شما می‌شود. برای جلوگیری از آسیب بیشتر، پوست شما ملانین تولید می‌کند که پوست شما را تیره یا برنزه می‌کند. علاوه بر این، سلول‌های پوست شما از همان لحظه برنزه شدن برای همیشه تغییر می‌کنند.

این آسیب می‌تواند منجر به پیری زودرس، چین و چروک، لکه‌های تیره و پوست چرمی شود. پوست شما همچنین می‌تواند کراتوزهای اکتینیک یا خورشیدی ایجاد کند که اولین مرحله سرطان پوست در نظر گرفته می‌شود که در اثر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید، سالانه در 5 میلیون نفر در ایالات متحده تشخیص داده می‌شود.

آسیب چشم یا فوتوکراتیت نیز می‌تواند در هنگام برنزه شدن رخ دهد. این آسیب زمانی اتفاق می‌افتد که قرنیه دچار آفتاب سوختگی شود. گاهی اوقات به آن برف کوری می‌گویند زیرا در ارتفاعات بالا که انعکاس نور از برف زیاد است این عارضه رایج است. شما همچنین در معرض خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا و آب مروارید ناشی از برنزه شدن هستید. حتی سیستم ایمنی شما می‌تواند در اثر آفتاب زیاد سرکوب شود.

آیا تخت‌های برنزه کردن ایمن هستند؟

تخت‌های برنزه می‌توانند بدتر از برنزه شدن در برابر نور خورشید باشند. تخت‌های برنزه می‌توانند 10 تا 15 برابر بیشتر از خورشید پرتوهای فرابنفش ساطع کنند. همچنین اگر قبل از 35 سالگی شروع به استفاده از تخت‌های برنزه کنید، خطر ابتلا به ملانوم 75 درصد زیاد می‌شود و احتمال سرطان پوست بیشتر است.

اکثر مردم بر این باورند که تخت‌های برنزه از نور مستقیم خورشید ایمن‌تر هستند اما بارها و بارها با سرطان پوست مرتبط بوده‌اند. یک مطالعه بر روی 63 زن که قبل از 30 سالگی مبتلا به ملانوم شده بودند، نشان داد که 61 نفر از آنها، یا 97 درصد، از تخت‌های برنزه استفاده می‌کردند.

نتیجه

برنزه کردن فواید بسیار کمی دارد و با خطرات زیادی همراه است، از جمله همه چیز از آفتاب سوختگی گرفته تا آلرژی‌های خورشیدی و سرطان پوست. برنزه شدن پوست نشانه پوست آسیب دیده است.

اما گفته می‌شود قرار گرفتن در زیر نور خورشید همیشه بد نیست و گاهی اجتناب‌ناپذیر است. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد 5 تا 30 دقیقه نور خورشید حداقل دو بار در هفته بدون ضد آفتاب برای شما مفید است و حتی برای سنتز ویتامین D ضروری است.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.