مراقبت از پوست در مقابل نور آبی

در دنیای امروز، بسیاری از ما ساعت‌های طولانی‌ را به صفحه‌‌های تلفن، تبلت یا لپ‌تاپ خیره می‌شویم و تمام این مدت خیره شدن به صفحه نمایش می‌تواند به لطف نور آبی (یا نور با طول موج کوتاه) که ساطع می‌شود، روی پوست شما تأثیر بگذارد. تحقیقات نشان داده است که نور آبی می‌تواند همه چیز را از پیری زودرس گرفته تا هیپرپیگمانتاسیون طولانی مدت ایجاد کند.

نور آبی برای پوست

اگرچه بعید است که مردم از وسایل هوشمند خود به خاطر این نورها بگذرند اما خوشبختانه انواع محصولات مراقبت از پوست در حال رشد و تولید هستند که برای جلوگیری از اشعه‌های مضر نور آبی طراحی شده‌اند و همچنین برخی از اثرات آن را برطرف می‌کنند. اما آیا این محصولات تبلیغاتی هستند؟ یا واقعا کمک‌کننده‌ هستند؟ اگر چنین است، دقیقاً چه کاری انجام می‌دهند؟ در اینجا یک نگاه دقیق‌تری به این موضوع می‌اندازیم.

نور آبی چیست و چرا مضر است؟

نور آبی رنگی است در طیف نور‌های مرئی از صفحه نمایش کامپیوتر، تلویزیون، تلفن و حتی به عنوان بخشی از نور خورشید معمولی ساطع می‌شود و به معنای واقعی کلمه همه جا هست.

در سال‌های اخیر نگرانی‌های زیادی در مورد تأثیرات نور آبی بر بینایی و چرخه خواب وجود داشت. اما اکنون مجموعه تحقیقاتی در دست انجام است که سطوح بالا قرار گرفتن در معرض نور آبی که به عنوان نور مرئی پرانرژی (HEV) نیز شناخته می شود، با تغییرات پوستی از جمله آسیب DNA و مرگ سلولی و بافتی مرتبط است. همچنین مواردی مانند خطوط ریز، چین و چروک و تغییر رنگ پوست دیده شده است.

پیامدهای زندگی مدرن این است که ما نور طبیعی کافی در طول روز دریافت نمی‌کنیم و برعکس در معرض سطوح بالای نور مصنوعی قرار می‌گیریم. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که قرار گرفتن سلول‌های پوست انسان در معرض نور ساطع شده از دستگاه‌های الکترونیکی، حتی برای قرار گرفتن کمتر از 1 ساعت، ممکن است باعث تولید گونه‌های فعال اکسیژن (ROS)، آپوپتوز و نکروز شود.

این نور به عمق پوست شما نفوذ می‌کند و فعالیت سلول‌های تولیدکننده رنگدانه را تحریک می‌کند که می‌تواند منجر به هایپرپیگمانتاسیون پوست شود. همچنین می‌تواند باعث ملاسما شود (یک بیماری پوستی که باعث ایجاد لکه در پوستتان می‌شود).

استفاده از نور آبی در پزشکی:

البته به خاطر داشته باشید که همه نورهای آبی بد نیستند و در واقع استفاده مداوم از این نور می‌تواند آسیب‌زننده باشد. پزشکان از نور آبی برای درمان فتودینامیک در درمان آکنه و سرطان‌های [نارس] پوست استفاده می‌کنیم.

مراقبت از پوست در مقابل نور آبی:

مراقبت از پوست با نور آبی اشکال مختلفی دارد. از اسپری‌ها، کرم‌ها و ژل‌ها گرفته تا ضد آفتاب‌هایی که می‌توانند برای جلوگیری از نور آبی و همچنین جوانسازی پوست شما استفاده شوند. همچنین کرم‌های شب تولید شده ادعا می‌کنند که خطوط و چین و چروک‌های ایجاد شده توسط نور آبی را از بین می‌برند و اشعه‌های نور را مسدود کنند.

تاثیر کرم ضد آفتاب در مقابله با نور آبی:

کرم‌های ضدآفتاب معمولی نور آبی را به طور مناسبی پوشش نمی‌دهند. اما کرم‌های ضد آفتاب رنگی بهتر از پوست در مقابل نور آبی محافظت می‌کنند. کرم ضد آفتاب رنگی با SPF 30 و بالاتر می‌تواند از پوست در برابر نور آبی و همچنین UVA و UVB محافظت کند که این به دلیل رنگدانه‌های اکسید آهن موجود در کرم‌های ضد آفتاب رنگی است. آخرین نسل ضد آفتاب‌های تولید شده اکنون دارای آنتی اکسیدان‌هایی با محافظت در برابر نور مرئی هستند.

نظرات خود را در مورد این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

بدون امتیاز
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.