آیا می دانید که چه تایپ پوستی دارید؟ در اینجا با انواع تایپ پوست آشنا شوید

در این مطلب ما شما را با انواع پوست و ویژگی‌های آن آشنا می‌کنیم زیرا با شناختن نوع پوست خود می‌توانید مناسب‌ترین محصولات برای پوستتان را انتخاب کنید. پوست شما به عنوان یکی از مهم‌ترین اندام‌های بدن، کارهای مهم و پیچیده‌ای انجام می‌دهد، از تنظیم دمای بدن گرفته تا محافظت در برابر میکروب‌ها. سد پوستی شما که خارجی‌ترین لایه پوست است، وظیفه محافظت از لیپید‌ها را دارد و به عنوان دروازه‌بان اصلی بین پوست و محیط خارجیعمل می‌کند و آب را به داخل و مواد مضر را خارج می‌کند.

انواع پوست

انواع پوست صورت:

پوست چرب

پوست چرب مقدار زیادی سبوم تولید می‌کند که باعث می‌شود پوست شما براق به نظر برسد و احساس چرب بودن داشته باشید به خصوص در ناحیه T (پیشانی، بینی و چانه). افرادی که پوست چرب دارند ممکن است چین و چروک کمتری داشته باشند اما بیشتر مستعد بزرگ شدن منافذ، لک‌های آکنه، جوش‌های سرسیاه و سرسفید هستند.

به خاطر داشته باشید که فقط به دلیل اینکه پوست چرب روغن طبیعی بیشتری تولید می‌کند، به این معنی نیست که نسبت به سایر انواع پوست به رطوبت کمتری نیاز دارد. برای رطوبت پوست چرب حتما از محصولاتی استفاده کنید که منافذ شما را مسدود نکند یا باعث ایجاد جوش نشود.

پوست خشک

پوست خشک معمولا چربی طبیعی کمتری نسبت به سایر انواع پوست تولید می‌کند و ممکن است پوست شما کدر و زبر به نظر برسد و یا حتی پوسته پوسته شود. پوست خشک کشسانی کمی دارد و به طور قابل توجهی کم آب می‌شود. علاوه بر این، ممکن است خارش بگیرد یا تحریک شود.

برای انواع پوست‌های خشک، توصیه می‌کنیم از دوش گرفتن بیش از حد طولانی و داغ و مرطوب کردن چند بار در روز خودداری کنید.

پوست معمولی

پوست معمولی متعادل است و نه خیلی خشک و نه خیلی چرب است. مستعد جوش، پوسته پوسته شدن یا احساس چربی یا سفت شدن نیست. افرادی که پوست معمولی دارند معمولاً منافذی کوچک دارند، بافت پوستی صاف دارند و کمتر مستعد حساسیت یا لک هستند. با این حال علیرغم این که پوست معمولی هیچ مشکل یا نگرانی خاصی ندارد، برای رسیدن به بهترین حالت به مراقبت مناسب از پوست خود نیاز دارید.

پوست ترکیبی

پوست مختلط دارای نواحی خشک و چرب است. ناحیه T معمولاً چرب است و گونه‌ها، خشک یا نرمال هستند. این نوع پوست در فصول مختلف سال و به دلیل عوامل مختلفی مانند استرس یا نوسانات هورمونی می‌تواند متفاوت باشد. پاکسازی و آبرسانی موثر کلید مراقبت از پوستی است که در بعضی جاها چرب یا نرمال و در بعضی جاها خشک است.

پوست حساس

صرف نظر از اینکه چه نوع پوستی دارید اگر پوست حساسی دارید، ممکن است قرمز به نظر برسد و احساس سوزش، خارش یا خشکی داشته باشید. این نوع پوست می‌تواند در برابر محرک‌های خارجی آسیب پذیرتر باشد و ممکن است توسط مواد خاصی مانند رنگ‌ها یا عطرها و همچنین عوامل محیطی ایجاد شود.

اگر پوست حساسی دارید، می‌توانید اندکی جست و جو کنید تا ببینید چه چیزی باعث حساسیت شما می‌شود و از پاک کننده‌ها، مرطوب کننده‌ها یا محصولاتی که حاوی آن مواد هستند، استفاده نکنید.

تشخیص نوع پوست در خانه

روش‌های متداولی برای تعیین نوع پوست وجود دارد که در اینجا شما را با دو روش آشنا می‌کنیم:

روش اول:

برای شروع، صورت خود را با یک پاک‌کننده ملایم بشویید سپس به آرامی آن را خشک کنید. 30 دقیقه صبر کنید:

  • اگر پوست شما براق به نظر رسید، احتمالاً پوست چرب دارید.
  • اگر احساس سفتی و پوسته پوسته شدن دارید، احتمالاً پوست خشکی دارید.
  • اگر چربی فقط در ناحیه T شما باشد، احتمالاً پوست مختلط دارید.
  • اگر پوست شما هیدراته است اما چرب نیست، احتمالاً پوست طبیعی دارید.

روش دوم:

پس از شستن صورت خود با یک پاک‌کننده ملایم، آن را خشک کنید و 30 دقیقه صبر کنید.

یک دستمال کاغذی نازک بردارید و آن را به نواحی مختلف صورت خود فشار دهید، سپس دستمال را در نور نگه دارید:

  • اگر دستمال مقدار زیادی روغن از تمام نواحی صورت جذب کرد، شما پوست چربی دارید.
  • اگر چربی‌ای جذب نکرد، احتمالاً پوست خشکی دارید.
  • اگر فقط مقدار کمی روغن از ناحیه T شما جذب کرد، پوست مختلط دارید.
  • اگر حداقل چربی را از هر ناحیه از صورت خود می‌بینید، به احتمال زیاد پوست طبیعی دارید.

مهم است به یاد داشته باشید که هر نوع پوستی می‌تواند مستعد جوش آکنه باشد، اگرچه افرادی که پوست معمولی دارند ممکن است کمتر این مورد را تجربه کنند. با این حال با محصولات مناسب، می‌توانید از پوست خود مراقبت کنید و در عین حال نگرانی‌هایی مانند حساسیت و لک‌های آکنه را برطرف کنید.

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.