نوبل پزشکی 2019

سه دانشمند انگلیسی و آمریکایی مشترکاً برنده نوبل پزشکی 2019 شدند

ویلیام کیلین، سر پیتر رتکلیف و گرِگ سمنزا به طور مشترک جایزه نوبل پزشکی یا فیزیولوژی سال 2019 را به خاطر انجام تحقیقاتی جدید در رابطه با نحوه پاسخ سلول‌های بدن انسان به تغییرات سطح اکسیژن دریافت کردند.

کمیته نوبل امروز طی مراسمی در موسسه کارولینسکای استکهلم در سوئد ضمن معرفی برندگان این دوره، از این سه نفر به عنوان کسانی که که راه را برای ابداع استراتژی‌های جدید برای مبارزه با سرطان، کم خونی و بسیاری بیماری‌های دیگر باز کرده‌اند یاد کرد.

به گفته کمیته نوبل، برندگان جایزه امسال همچنین مکانیزم مولکولی‌ای که کنترل کننده فعالیت ژن‌ها در رابطه با سطوح مختلف اکسیژن است را کشف کرده‌اند. به گفته این کمیته، مدت زیادی است که اهمیت اکسیژن در حیات انسان مشخص شده است اما اینکه سلولها چگونه به تغییرات سطح اکسیژن واکنش نشان می‌دهند تاکنون ناشناخته بوده است.

برندگان

برندگان نوبل پزشکی 2019

ویلیام کیلین اهل نیویورک، آزمایشگاه تحقیقاتی خود را در موسسه سرطان دانا-فاربر در بوستون راه اندازی کرده و از سال 2002 در مدرسه پزشکی‌ هاروارد به عنوان استاد تمام مشغول به فعالیت است.

سمنزا نیز همانند کیلین اهل نیویورک بوده و علاوه بر اینکه از سال 1999 در دانشگاه جانز‌ هاپکینز به صورت تمام وقت شروع به تدریس کرده، از سال 2003 نیز مسئول برنامه تحقیقاتی عروقی مهندسی سلول موسسه جانز‌ هاپکینز است.

اما رتکلیف در انگلستان متولد شده و پس از پایان تحصیلات خود در زمینه پزشکی در دانشگاه کمبریج، یک گروه مستقل تحقیقاتی در دانشگاه اکسفورد راه اندازی کرده و همچنین از سال 1996 به عنوان استاد تمام مشغول به فعالیت است.

مبلغ جایزه نوبل امسال حدود 913 هزار دلار بوده که بین این سه دانشمند تقسیم می‌شود. نوبل پزشکی و فیزیولوژی اولین نوبلی است که هر سال برندگان آن اعلام می‌شوند. در روزهای آینده برندگان نوبل فیزیک و شیمی نیز معرفی خواهند شد.

نوبل پزشکی 2018 را جیمز الیسون و تاسوکو هنجو به خاطر تحقیقات در زمینه استفاده از سیستم ایمنی بدن در درمان سرطان دریافت کرده بودند.

بیشتر بخوانید: لیست باهوش‌ترین مردم جهان: باهوش‌ترین کشورهای جهان در زمینه‌های مختلف را بشناسید!

بدون امتیاز
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.