هاوربرد فرانکی زاپاتا

مخترع فرانسوی با استفاده از هاوربرد خود با موفقیت از فرانسه به انگلستان سفر کرد

پس از یک تلاش ناموفق در ماه ژولای، فرانکی زاپاتا مخترع فرانسوی صبح دیروز موفق شد تا با استفاده از فلای‌بُرد ایر (Flyboard Air) که یک هاوربرد با موتور جت است، از کانال مانش عبور کند.

زاپاتا سفر خود را از شهر سانگات در فرانسه آغاز کرد و 22 دقیقه بعد در بندر دوور انگلستان به زمین نشست. حداکثر سرعت او در این سفر حدودا 35 کیلومتری به 170 کیلومتر در ساعت رسید.

البته به گزارش گاردین این سفر بدون توقف نبود؛ با توجه به اینکه سوخت موجود در کوله پشتی زاپاتا تنها برای یک سفر ده دقیقه‌ای کافی بود، او مجبور بود تا در اواسط راه برای سوخت‌گیری مجدد فرود بیاید.

این دومین تلاش زاپاتا برای عبور از تونل مانش بود. اولین تلاش او برای انجام این سفر در اواخر ماه جولای هنگامی که برای سوخت گیری مجدد در بین راه فرود می‌آمد با شکست همراه شده بود. سکوی سوخت گیری در سفر قبلی به دلیل به وجود آمدن موج‌های بلند به زیر آب رفته بود و باعث شده بود تا این مخترع فرانسوی در هنگام فرود دچار مشکل شود. پس از سفر قبلی زاپاتا اعلام کرد که به زودی برای بار دوم برای عبور از کانال تلاش خواهد کرد.

فلای بُرد

فلای برد ایر

زاپاتا در سال 2011 فلای برد را اختراع کرد. این وسیله به کاربر اجازه می‌داد تا با استفاده از یک موتور واترجت در پشت قایق‌ها پرواز کنند. او پس از این، فلای برد ایر را اختراع کرد که با استفاده از چهار موتور جت می‌تواند در آسمان پرواز کند. یک کامپیوتر وظیفه پایدار ساختن این‌ هاوربرد در مسیر را بر عهده دارد. در سال 2016 زاپاتا با این دستگاه رکورد جهانی طولانی‌ترین سفر با هاوربرد را با انجام یک پرواز 2.25 کیلومتری شکست.

این مخترع پس از پروازی که با یک تفنگ در بالای سر جمعیت در روز باستیل فرانسه داشت توجهات زیادی را به دستگاه خود جلب کرد. او با این کار برخی از کاربردهای هاوربرد خود را نشان داد و باعث شد تا چند کارخانه ساخت وسایل دفاعی با او مذاکراتی داشته باشند. همچنین سازمان دفاع و تدارکات فرانسه 1.3 میلیون یورو برای توسعه و بهبود این وسیله در سال 2018 به زاپاتا اعطا کرد.

البته این مخترع فرانسوی تنها کسی نیست که بر روی دستگاه‌های یک نفره با موتور جت فعالیت می‌کند. ریچارد برونینگ انگلیسی نیز لباسی با شش موتور جت اختراع کرده که کاربر با استفاده از آن می‌تواند در آسمان پرواز کند.

بیشتر بخوانید: روبو – مورچه‌ها به صورت گروهی به مسیریابی در زمین‌های ناهموار می‌روند

بدون امتیاز
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.