روبو – مورچه‌ها به صورت گروهی به مسیریابی در زمین‌های ناهموار می‌روند

اگر چه چابکی و توانایی ربات‌های اسپات و اطلس (ربات‌های پیشرفته چهارپا و انسان‌نمای شرکت معروف بوستون داینامیک) بسیار قابل توجه است؛ اما، برای ربات‌های ساده و کوچک نیز شایستگی‌های ویژه‌ای وجود دارد. شاید آن‌ها یک ربات انفرادی همه کاره نباشند، ولی می‌توانند یک گروه تطابق‌پذیر عالی را تشکیل دهند. این «تریبوت‌ها» از روی مدل مورچه‌ها ساخته شده‌اند و همانند آن‌ها می‌توانند در یک کار گروهی با همکاری یکدیگر از موانع عبور کنند. روبو – مورچه‌ها از توانایی مسیریابی در زمین‌های ناهموار به صورت گروهی برخوردارند.

روبو – مورچه‌ها با تریبوت‌ها

تریبوت‌ها توسط دانشگاه‌های EPFL و اوزاکا توسعه داده شده‌اند، کوچک، سبک و ساده هستند. از لحاظ ظاهری بیشتر شبیه به کرم‌ها حرکت می‌کنند تا مورچه‌ها. آن‌ها در مواقع لزوم می‌توانند خود را به سمت بالا و جلو پرتاب کنند. مدل ربات‌ها و سیستمی که تشکیل می‌دهند از مورچه‌های خرمن‌چین (دارای آرواره بزرگ) الهام گرفته شده و شیوه حرکتی‌شان مابین پریدن و خزیدن است. همانند سایر مورچه‌ها نقش‌های سیالی مانند جستجوگر، کارگر و ملکه را در اجتماع خود ایفا می‌کنند. هر ربات به تنهایی چندان هوشمند نیست؛ اما، این روبو – مورچه‌ها به عنوان یک اجتماع، توانمندی‌هایشان را با هوش جمعی توسعه می‌دهند.

در آزمایشی، از یک تیم تریبوت‌ها انتظار می‌رود از انتهای یک مسیر زمینی پیچیده به انتهای دیگر بروند. یک جستجوگر می‌تواند در راس گروه حرکت کند، موانع را شناسایی کرده و ابعاد و موقعیت موانع را به سایر اعضای تیم گزارش دهد. رهبر تیم، واحد ربات‌های کارگر را به کار می‌گیرد تا برای برداشتن آن مانع از سر راه تلاش کنند. اگر نتوانستند، جستجوگر تلاش خواهد کرد تا از روی آن بپرد و اگر موفق شد، داده‌های تله‌متری‌اش (مسافت سنجی) را به بقیه ربات‌ها ارسال می‌کند تا همین کار را انجام دهند.

آزمایش تریبوت‌ها

در اینجا این پرش بسیار آهسته اتفاق می‌افتد، در حالی که باید توجه داشت سرعت بیشتر حرکات در این ویدئو 16 برابر شده است. با این وجود در این مورد سریع بودن چندان اهمیتی ندارد. همانند ربات‌های خجالتی اهمیت اصلی مسئله، سازگاری و سادگی ربات است.

هر کدام از این ربات‌ها تنها 10 گرم وزن دارند و به راحتی به تولید انبوه می‌رسند. بر اساس دفترچه راهنما، ماده اصلی تشکیل دهنده‌شان PCBها (بی‌فنیل پلی‌کلر که دسته‌ای از هیدروکربن‌ها هستند. این مواد نارسانا بوده و به عنوان مایع خنک کننده و عایق در تجهیزات الکترونیکی به کار می‌روند)، قطعات مکانیکی و نقاط چسبنده متصل شده به آن‌ها می‌باشد. ساندویچی از مواد معدنی تقریبا دو بعدی. اگر ساخت هر کدام از آن‌ها تنها چند دلار خرج بردارد، شما می‌توانید ده‌ها یا صدها عدد از آن‌ها را روی منطقه هدف بریزید. این عمل باعث می‌شود تا در عرض یک یا دو ساعت آن ناحیه را توصیف و اندازه‌گیری کرده و تشعشعات و نقاط داغ حرارتی و غیره را کشف کنند.

موش‌های الکتریکی

«ری برادبوری» به آن‌ها لقب «موش‌های الکتریکی» یا «باران‌های نرم می‌آیند» نام داستان مورد علاقه‌اش را داده است. او می‌گوید:

من همیشه مراقب آن‌ها هستم. اگر آن‌ها با همان منطق و یک طراحی اصلاح شده کمی سریع‌تر حرکت می‌کردند، امکان داشت که به گروهی از ربات‌ها اجازه داد تا در آشپزخانه یا اتاق ناهارخوری ظاهر شوند. آن‌گاه آن‌ها خرده‌ریزه‌ها را پیدا و جمع‌آوری کرده یا بشقاب‌ها را سر جایشان می‌گذاشتند.

ربات‌های گروهی این مزیت را دارند که وقتی اوضاع به خوبی پیش نرفت، به طرز فاجعه‌باری شکست نخورند. وقتی یکی از آن‌ها موفق نشد، اجتماع آن‌ها همچنان ادامه دارد و آن ربات به راحتی می‌تواند به عنوان قسمتی از مجموعه جایگزین شود.

«جیمی پیک» از شرکت EPFL که خودش در طراحی مشترک ربات نقش داشته، بیان می‌کند:

اگر آن‌ها در تعداد انبوه تولید و گسترش یابند، داشتن مواردی از تلفات هیچ تاثیری روی موفقیت در ماموریتشان نمی‌گذارد. با وجود هوش جمعی منحصر به فردشان، ربات‌های کوچک ما می‌توانند سازگاری هر چه بهترشان با محیط‌های ناشناخته را اثبات کنند. بنابراین در ماموریت‌های مشخصی، آن‌ها ربات‌های بزرگ‌تر و قوی‌تر را شکست خواهند داد.

روبو – مورچه‌ها در آینده

در نهایت این سوال پیش می‌آید که آیا در آینده ربات‌های زیرمجموعه، خودشان می‌توانند یک مجموعه از ربات‌های مستقل را تشکیل دهند؟

این سوال بیش‌تر یک سوال فلسفی است، که بیش‌تر در مورد سازندگی یا خرابکار بودن ربات‌ها مطرح می‌شود. ربات‌های ترانسفورمر در زمان خود در راس این موضوع بودند. این ربات‌ها هنوز در مرحله پروتوتایپ هستند. می‌بینیم که در همین حالت نیز یک پیشرفت بزرگ در عرصه سیستم‌های رباتیک گروهی محسوب می‌شوند. تیم طراحی، جزئیات این پیشرفت‌ها را در مجله Nature منتشر خواهد کرد.

نظر شما چیست؟

بیشتر بخوانید: ربات خودآموز : بازویی رباتیک با قابلیت خودآموز معرفی شده که بشر را متحیر خواهد کرد!

بیشتر بخوانید: آیا با ماجرای اخراج یک ربات از هتل، ربات‌ها شانسی برای جایگزین شدن با انسان دارند؟

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.