خیس شدن لپ تاپ

در صورت خیس شدن لپ تاپ چه اقداماتی برای جلوگیری از خرابی دستگاه باید انجام شود

خیس شدن لپ تاپ یکی از بدترین فجایعی است که می‌تواند برای کامپیوتر شما اتفاق بیفتد! در صورت ریختن آب، چای یا هر نوع مایع دیگری بر روی لپ تاپ باید سریعا دست به کار شوید و اقدامات احتیاطی را برای نجات دستگاه خود انجام دهید، در غیر این صورت احتمال خرابی دائمی کامپیوتر وجود دارد. نوع مایعی که بر روی لپ تاپ ریخته شده نیز اهمیت زیادی دارد. آب آشامیدنی کمترین خسارت را به دستگاه وارد می‌کند در حالی که نوشیدنی‌های شیرین شده یا الکلی باعث بروز آسیب‌های بیشتری خواهند شد.

مراحل اولیه

قدم اول: قبل از هر چیز دستگاه را از برق کشیده و به سرعت خاموش کنید؛ برای این کار منتظر فرایند خاموش کردن ویندوز نشوید و با فشردن و نگه داشتن دکمه پاور، لپ تاپ را بدون اتلاف وقت خاموش کنید.

قدم دوم: تمامی قطعات و کابلهای متصل به لپ تاپ مثل باتری، ماوس، دی وی دی رام و حافظه‌های فلش را جدا کنید.

قدم سوم: حالا شروع به خشک کردن دستگاه کنید. برای این کار لپ تاپ را تا جای ممکن باز کرده و با حوله یا دستمالی بدون پرز قسمتهای خیس را پاک کنید. سپس صفحه نمایش را در زاویه 30 درجه قرار داده و لپ تاپ را از پهلو بر روی میز یا هر سطح خشک دیگری قرار دهید.

قدم چهارم: حالا تنها کاری که از دست شما بر می‌آید صبر کردن است. بهترین کار این است که برای چند روز لپ تاپ را روشن نکنید. اما اگر این امکان وجود ندارد، حداقل یک روز برای کار کردن با آن صبر کنید.

اگر مایعی که باعث خیس شدن لپ تاپ شده حجم زیادی داشته و احتمال می‌دهید که به تمامی قطعات دستگاه نفوذ کرده باشد، پیشنهاد می‌کنیم که به یک تعمیرکار معتبر مراجعه کنید. اما اگر ترجیح می‌دهید که خودتان این مشکل را حل کنید بهتر است که مراحل بعدی را انجام دهید.

باز کردن اجزای لپ تاپ

اگر از سرفیس بوک، مک بوک یا هر لپ تاپ جدید دیگری که باز کردن آنها به ابزارهای مخصوص نیاز دارد استفاده می‌کنید، تنها چاره شما مراجعه به نمایندگی یا تعمیرکار ماهر است. اگر امکان مراجعه فوری به مراکز تعمیراتی را ندارید بهتر است که پس از انجام مراحل بالا، دستگاه را در کیسه برنج قرار دهید. برنج یکی از بهترین مواد موجود در خانه برای جذب آب است.

اما اگر از لپ تاپ‌هایی استفاده می‌کنید که امکان باز کردن قاب و بدنه و قطعات داخلی آنها وجود دارد، مراحل زیر را انجام دهید. البته پیش از هر چیز مطمئن باشید که مهارت لازم برای باز کردن دستگاه را دارید، در غیر این صورت به تعمیرکار مراجعه کنید.

جدا کردن رم
جدا کردن رم

مراحل بازکردن

قدم اول: اگر این امکان در لپ تاپ شما وجود دارد، قبل از هر چیز باتری را از دستگاه جدا کنید.

قدم دوم: اگر احتمال ورود آب به سراسر دستگاه وجود دارد، قطعات داخلی را جدا کنید. در بسیاری از لپ تاپ‌ها امکان جدا کردن چیپ وای فای، رم و حافظه داخلی از زیر بدنه وجود دارد. برای باز کردن رم و چیپ وای فای پس از باز کردن قاب آنها، با فشردن یا فاصله دادن دو زبانه که در کنار این قطعات وجود دارد، می‌توانید آنها را به آسانی از برد اصلی جدا کنید. دیسک حافظه نیز معمولا با باز کردن چند پیج از دستگاه جدا می‌شود.

قدم سوم: از خشک بودن قطعاتی که باز کرده‌اید اطمینان حاصل کنید، تا جایی که کوچکترین نشانه‌ای از خیس بودن وجود نداشته باشد. اگر مایعی به جز آب بر روی اجزای لپ تاپ ریخته، با استفاده از یک گوش پاک کن و الکل آنها را تمیز کنید.

قدم چهارم: پس از انجام این مراحل برای اطمینان از سلامت دستگاه، دو یا سه روز صبر کنید تا اجزا کاملا خشک شوند. می‌توانید با استفاده از یک پنکه یا فن برقی به فرایند خشک شدن کمک کنید. البته به خاطر داشته باشید که نباید برای خشک کردن این قطعات الکترونیکی از سشوار استفاده کنید. پس از اینکه از خشک شدن کامل لپ تاپ و اجزای آن مطمئن شدید، قطعات را دوباره به دستگاه متصل کنید.

امیدواریم که پس از طی این مراحل لپ تاپ شما دوباره بدون مشکل خاصی شروع به کار کند، در غیر این صورت تنها راه‌حل باقی مانده مراجعه به یک تعمیرکار معتبر است.

بیشتر بخوانید: تمیز کردن لپتاپ خود را جدی بگیرید و به افزایش طول عمر آن کمک کنید

امتیاز: 5.0 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...

یک دیدگاه

  1. Avatar سینا گفت:

    اول اینکه عجله نداشته باشید دستگاه روشن کنید برای تست، شوکی که به دستگاه وارد میشه از خیس شدن اولیه دستگاه بیشتره، 2-3 روز کمه باید حداقل 5 روز تا 1 هفته زمان بدید که به دمای محیط بستگی داره، دوم اینکه به هیچ عنوان از برنج استفاده نکنید چون خاک برنج وارد قطعات دستگاه میشه (این مورد به اشتباه از طریق یک فیلم سینمایی رایج شده)، سوم اینکه سشوار فقط در مرحله اولیه استفاده کنید و نزدیکتر از 500 سانت به قطعات نگیرید چون همه قطعات در برابر حرارت مقاوم نیستند، چهارم اینکه روشن شدن دستگاه نشان دهنده سلامت دستگاه نیست، باید همه قطعات تست بشه و در صورت خرابی تعویض بشه که به سایر قطعات صدمه نزنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.