گردشگران

ورود گردشگران بی فرهنگ به برخی روستاها و مناطق تفریحی ممنوع شد!

در بازه زمانی دهه 70 خورشیدی و اصولا 5 تا 7 سال دهه 80، مشکلاتی در اکوسیستم جامعه اجتماعی ایران به وجود آمده بود؛ کوچ روستاییان به سمت شهرها و افزایش جمعیت شهرهای کشور به طور قابل ملاحظه ای، یکی از مشکلات نسبتا گسترده ای بود که دولت ها با آن سر و کار داشتند. اما به تازگی شاهد بروز معضلی دیگر، از همان جنس، اما بلعکس هستیم که می توان به گردشگران بی فرهنگ اشاره کرد!

حمله شهرنشین ها و گردشگران!

افزایش نرخ ارزهای خارجی، افزایش چشمگیر نرخ بلیط های هواپیما و ویزا، افزایش عوارض خروج از کشور و…همگی دست به دست یکدیگر داده اند تا خروج از ایران را به یک 7 خوان رستم مبدل سازند! برای خارج شدن از ایران، حتی سفر به همسایه ترین کشورها نیز باید یک حساب بانکی پر و پیمان داشته باشید. متاسفانه این مسئله باعث کاهش مسافرت های خارجی شده و حتی آمارهای رسمی نیز گواه این ادعا هستند.

در نتیجه مردم ایران برای تفریح و مسافرت، 2 راه را پیش رو دارند؛ نخست سفر به کشورهای خارجی که صرفا با هزینه ای گزاف روبرو بوده و یا سفر به شهر و روستاهای داخلی ایران. در گذشته و در مطلبی که در زمینه “مشکلات مسافران برای مردمان شمال کشور” منتشر کرده بودیم، به بخش هایی از این مطلب پرداختیم که مسافرت مردم به شهرهای شمالی کشور بسیار شدت یافته و گاها شاهد اعتراض های مردمان این بخش از سرزمینمان هستیم.

ترافیک، افزایش قیمت، آلودگی، افزایش تصادفات جاده ای و…تنها نمونه ای از مشکلاتی است که مردم شمال کشور و حتی برخی نقاط دیگر، در تعطیلی و زمان مسافرت، با آنها دست و پنجه نرم می کنند. اما متاسفانه این مشکلات محدود به شمال کشور نبوده و حال برخی از روستاهای ایران نیز تصمیم گرفته اند تا از ورود مسافر و گردشگران به داخلی محل زندگی و روستای خود، ممانعت به عمل آورند.

گردشگران

شهر کوچک = هر کاری دلمان خواست انجام دهیم!

مردمان در روستا و شهرهای کوچک ایران، از رفتار ناپسند و فساد پذیری به مناسبت ورود گردشگران به ستوه آمده اند؛ به دلیل معضل بیکاری، برخی از مردمان در این مناطق به سمت تامین نیازهای منفی گردشگران پرداخته و از این رو انتقادهایی در این مناطق شکل گرفته است؛ افزون بر آن، رفتار خارج از فرهنگی که مردمان و گردشگران با خود به شهرهای کوچک آورده اند نیز یکی دیگر از معضلات قابل تامل است.

به وضوح مشخص است که حتی سبک رانندگی، احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی، برخورد با افراد بومی و…گاها به سادگی توسط مسافران و گردشگران شکسته شده که به همین علت بسیاری از شوراها در روستاهای کشور تصمیم به نصب تابلوهایی گرفته اند که ورود گردشگران را به داخل روستا ممنوع می کند. این فرهنگ اشتباه که در شهر و روستاهای کوچک، می توان هر کاری را بدون رعایت قوانین انجام داد، عذاب آور ترین تفکری است که در بین برخی از مسافرات جا افتاده است.

ساخت و سازهای غیر قانونی، خانه های دوم، ویلاهای تفریحی و… باعث از بین رفتن بخش عظیمی از بافت های طبیعی در این مناطق شده است؛ عدم اهمیت به قوانین داخلی این مناطق و حتی شهرهای کوچک، باعث شده است تا عده ای مردمان شهرهای کوچک تر را در سطح پایین تر از خود تلقی کرده و از این رو رفتار آنها با مردم بومی نیز چندان تعریفی ندارد.

شلوغی، نابودی بافت های طبیعی و تداخل فرهنگ

همانطور که گفته شد، ساخت و سازهای متعدد در بافت های طبیعی، موجب از بین رفتن بخش های عظیمی از مناطق بکر و طبیعی شده است. به عنوان مثال بخش های بسیاری از دهستان های رامسر، شهسوار و متل قو، با چنین ساخت و سازهای کاملا پر شده و بخش های بزرگی از جنگل های این مناطق از بین رفته است.

افزون بر تمام این موارد، تداخل فرهنگی نیز یکی از عواملی است که مردمان این مناطق را با نگرانی روبرو کرده است؛ خصوصا در بخش های روستایی کشور، تداخل فرهنگ به یکی از نگرانی های بزرگتر ها مبدل شده است.

در نهایت تقاضا داریم که در صورت سفر به این مناطق، ضمن احترام به تمامی قوانین، در رعایت موارد و موازین ذکر شده کوشا باشید تا مردمان بومی نیز میزبان مناسبی برای شما عزیزان باشند.

امتیاز: 5.0 از 5 (7 رای)
کمی صبر کنید...

۶ دیدگاه

  1. Avatar perham گفت:

    روستاییان چهره شهرهارا ازبین برده اند قبلا یک روستایی برای ورود چندساعته به شهر ماههادرانتظاربود اماحالاباکمال تاسف روستاییان کوچکترین وقتی راگیربیاورند باخانواده درهرساعت ازشب وروزکه باشد به شهرهاهجوم می آورند و ترافیک و شلوغی راایجادمیکنند»در خیابانهای شهرهااگرکمی گوشهارابازترکنیدمیفهمیدبیشترافرادی که بیهوده درجاده های شهروپیاده روهاتردد میکنند لهجه غیر بومی دارند که همان روستاییان هستند که خانواده ای عادت کرده اند که باگیراوردن کوچکترین موقعیت چرخی درشهربزنندکه ماندن در ترافیک و شلوغی نه تنهابرایشان سخت نیست بلکه خیلی هم جالب و لحظات شیرینی هم هست»»دردسری جدیدترهم این است چون زندگی درشهربسیارسخت وپرترافیک شده و شهروندان برای ماندن یکسره درشهرخسته شده اندروستاییان ازدوجهت سواستفاده کرده زمین‌های بی آب وعلف بیابانی را یک چهاردیواری کشیده وبه قیمت گزافی به شهرنشینان به عنوان باغ قالب میکنند و با همان پول درهرنقطه ای ازشهرکه بخواهندخانه ای خریده و هجوم گسترده ای رابه شهرها آغاز کرده اند بدون آنکه از فرهنگ شهرنشینی کوچکترین اطلاعات یاتجربه ای داشته باشند و خانه روستایی خودراهم حفظ میکنند تاز خدمات دولتی مانند کیسه ای ارد رایگان و وامهای کم سود وغیره بهره مندباشند

  2. Avatar کاشانی گفت:

    آفرین. برخی مسافران و تورهای گردشگری تبدیل به دغدغه مردم محلی شده اند. به هیچ چیز رحم نمی کنند. نه محیط زیست و نه فرهنگ و اعتقادات مردم. اینها از کجا می آیند که به هیچ چیز اعتقاد ندارند و به هیچ چیز احترام نمی گذارند؟!!.
    از خاک سفید؟

  3. Avatar ali گفت:

    ورود دهاتی ها و روستایی ها هم به شهرها ممنوع میباشد. از ورود افراد بیکلاس و دهاتی به شهر جلوگیری میشود.

    • Avatar امیرحسین آریایی گفت:

      همین خطاب کردن شما مشخصه که این مردمان رو از خودتون پایین تر میبینید. پس حق بدید که اجازه ندهند یک عده وارد محیط زندگیشون بشوند.

    • Avatar unknow گفت:

      لعنت بهت

      اصلا فهمیدی قضیه چیه که میای اینجوری زر میزنی

    • Avatar sozan گفت:

      از کی تا حالا زندگی تو شهر کلاس و فرهنگ حساب میشه!؟؟؟! یکی شهرنشینا رو از برق بکشه هنوز تو خماری زمان ناصرالدین شاه به سر میبرن!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.