ویپ و بیماری‌های ریه: ده‌ها تن از مردم در چندین ایالت مبتلا هستند و هیچ کس نمی‌داند چرا

تعداد بیمارانی که بر اثر مشکلات ریوی جدی در بیمارستان بستری شده‌اند، رو به افزایش است. این هفته، چندین ایالت موارد ارتباط ویپ و بیماری‌های ریه را گزارش کردند. تعداد قربانیان تایید شده و احتمالی، به ده‌ها نفر رسیده است. در حال حاضر، به نظر می‌رسد که مقامات بهداشتی و کارشناسان خارج از کشور نمی‌دانند که علت چیست. در ادامه با ما همراه باشید.

ویپ و بیماری‌های ریه از تفریحات جدید جوانان

گزارش‌های ایالات مختلف از ویپ و بیماری‌های ریه

روز پنجشنبه، وزارت بهداشت ویسکانسین گزارش داد که 15 مورد تایید شده از این نوع را یافته و به 15 مورد احتمالی دیگر مشکوک است. در ایلینویز، مقامات بهداشتی گزارش کردند که حداقل شش نفر با مشکلات شدید تنفس پس از ویپ روبرو شده‌اند. پنج مورد دیگر هنوز در دست بررسی است. در اوایل این هفته، مقامات بهداشتی مینه‌سوتا گزارش دادند که چهار مورد مشابه اخیرا در ایالت رخ داده است. در روز جمعه، AP گزارش داد که مقامات بهداشتی و پزشکان در سه ایالت دیگر نیویورک، کالیفرنیا و ایندیانا، موارد مشابه بیماری ریه را در افرادی که سابقه اخیر عفونت دارند، یافته‌اند. بیشتر این موارد شامل نوجوانان و بزرگسالان است. خوشبختانه هنوز مرگ و میری مرتبط با ویپ و بیماری‌های ریه گزارش نشده است. برخی از بیماران قبل از بهبودی، هفته‌ها در بیمارستان بستری بوده‌اند و برخی هنوز هم مشکلات ریوی و قلبی درازمدت دارند.

درباره اینکه چه چیزی می‌تواند باعث ایجاد این علائم شود، نشانه‌های کمی وجود دارد. «ملودی پیرزادا» متخصص ریه کودکان در بیمارستان نیویورک وینتروپ اخیرا دو مورد را معالجه کرده است. او به AP گفت:

ما همگی گیج شده‌ایم.

چگونگی ارتباط ویپ و بیماری‌های ریه

دانشمندان شواهدی مبنی بر مضر بودن مواد موجود در ویپ‌ها یافته‌اند. این مواد که به طور معمول در سیگارهای الکترونیکی یافت می‌شوند، می‌توانند اثرات بهداشتی بالقوه‌ای از جمله آسیب ریه را در کاربران ایجاد کنند. اثرات جدی‌تر این محصولات احتمالا با مصرف طولانی مدت و مزمن ظاهر می‌شوند. دقیقا مانند سیگارهای تنباکو سنتی. این نشان می‌دهد که چیز دیگری فراتر از صرفا عمل تبخیر در اینجا اتفاق می‌افتد.

بنا بر گزارش‌ها، بسیاری از بیماران قبلا نیکوتین را در خود از بین برده‌اند. با این حال برخی از THCهای موجود در شاهدانه، ماده شیمیایی فراوانی را با خود دارند. «سوون اریک جوردت»، متخصص بیهوشی، داروساز و بیولوژیست سرطان در دانشگاه دوک که در مورد ویپینگ مطالعه کرده است. به گفته او، یک محصول THC به خوبی می‌تواند قادر به ایجاد نوعی آسیب ریه باشد که در این موارد دیده می‌شود. او در ایمیلی به Gizmodo گفت:

من اخیرا با یک متخصص قلب و عروق اطفال از کالیفرنیا ملاقات کرده‌ام. او مراقبت از نوجوانی را به عهده داشت که پس از استفاده از روغن THC دچار سوختگی شدید ریه شده بود. روغن‌های THC دارای ترکیبات متغیری هستند. بسیاری از آن‌ها ممکن است برای استفاده در وسایل الکترونیکی خطرناک باشند. این به دلیل وجود روغن‌ها و حلال‌هاییست که هنگام گرم شدن می‌توانند سوختگی ایجاد کنند. حتی ممکن است بعضی از آن‌ها دارای الکل باشند که ایجاد احتراق می‌کند.

برخی از محصولات ویپینگ خود نیز می‌توانند خطر صدمه را افزایش دهند. ممکن است بیش از حد گرم شده و بار زیادی از مواد شیمیایی سمی همراه با فلزات سمی که از کویل‌ها آزاد می‌شوند را تولید کنند. طبق گزارش‌ها، بیماران همگی از روش‌های مختلف و محصولات متنوع ویپینگ استفاده کرده‌اند.

علت بروز بیماری

طبق گفته «اسکات ویور»، اپیدمیولوژیست در دانشگاه ایالتی جورجیا که روند تبخیر را بررسی کرده، برخی از این تقصیرها به عهده طبیعت سیاه شاهدانه ویپ و THC است. وی در نامه‌ای به Gizmodo خاطرنشان کرد:

حشیش در ویسکانسین قانونی نیست. این موضوع احتمال اینکه نوجوانان و بزرگسالان مایعات الکترونیکی خود را از منابع زیرزمینی به دست آورده باشند را افزایش می‌دهد. منابعی که ممکن است از شیوه‌های تولید و کنترل ناامن استفاده کنند. هفته گذشته، مقامات بهداشتی ویسکانسین گزارش دادند که این موارد ممکن است شامل نه تنها نیکوتین و THC بلکه کانابینوئید مصنوعی غیرقانونی نیز باشد. به نظر می‌رسد این مواد شیمیایی به تقلید از اثرات روانی فعال THC، به دلیل شیمیایی بودن و عدم ایمنی در هنگام تولید، بسیار خطرناک‌تر و قوی‌تر از THC هستند.

«ژیوا کوپر» مدیر تحقیقات پیشگامانه بررسی حشیش در دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس:

هنوز مشخص نیست که این مواد شیمیایی به طور حاد برای ریه‌ها خطرناک باشند. من مطمئن نیستم که آیا سنتز ویپ عوارض جانبی بیشتری نسبت به THC یا نیکوتین دارد یا خیر … البته آن‌ها مطمئنا بیشتر از فقط اثرات رفتاری و فیزیولوژیکی شدید در کاربران ایجاد می‌کنند. این موارد تنها نشانه‌های نیستند از این که استفاده از ویپ حتی در کوتاه مدت خطرناک‌تر از چیزی است که تصور می‌شود.

آینده ویپ

آیا هرکسی که از ویپ استفاده می‌کند بستری می‌شود؟ احتمالا نه. اما واقعا نگران‌کننده این است که این محصولات در حال گسترش در همه جا هستند. به طوری که بر جوانان و افراد کاملا سالم نیز تاثیر مخربی می‌گذارند. ما نمی‌دانیم که در 20 سال آینده، هزینه‌های عواقب سلامتی آن چه میزان خواهد بود. برای درک این مسئله ما به چندین دهه زمان نیاز داریم تا بتوانیم سیگار را به تمام این اثرات سلامتی پیوند دهیم. سیگارهای الکترونیکی تنها از چهار سال گذشته تا کنون در میان بزرگسالان جوان رواج یافته است.

سازمان غذا و داروی آمریکا بیش از 100 مورد از افرادی که در مدت کوتاهی پس از مصرف با تشنج روبرو می‌شوند، مورد بررسی قرار داده است. حتی قبل از این موارد، پزشکان مواردی را گزارش داده‌اند. افرادی به دلیل حساسیت به یکی از مواد تشکیل‌دهنده هنگام استنشاق آن‌ها مبتلا به التهاب «ریه‌های مرطوب» شده‌اند. این سناریوهای بدترین حالت به احتمال زیاد هرگز برای اکثریت قریب به اتفاق افرادی که ویپ استفاده می‌کنند – تخمین زده می‌شود حداقل در سال 2016، 10 میلیون بزرگسال و در سال 2018 بیش از 3 میلیون نوجوان باشد – اتفاق نخواهد افتاد.

پزشکی زیست محیطی، آسم و بیولوژیک ریه در دانشگاه کارولینای شمالی در چاپل هیل اعلام کرد که آن‌ها نیاز فوری به تصویب مقررات مربوط به صنعت ویپ دارند. FDA گفته است که قوانین جدید عمده تا سال 2021 اجرا خواهد شد. تا آن زمان احتیاط از جانب هر کسی که این محصول را به کار می‌برد، مورد تاکید پزشکان است.

تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید: ده ماده غذایی‌ اعتیادآور یا اعتیادآورتر از مواد مخدر را بشناسید

بیشتر بخوانید: اطلاعاتی در خصوص یکی از مهم‌ترین فاکتورهای سلامتی: ویتامین دی

بدون امتیاز
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.