زمین دوم کجاست: حرکت ناسا به سمت بزرگ‌ترین قمر زحل توسط هواپیمای بدون سرنشین

ناسا در پروژه «پرواز سنجاقک» خود، یک هواپیمای بدون سرنشین را برای پرواز به سمت بزرگ‌ترین قمر زحل آماده می‌کند. هدف این ماموریت، کسب اطلاعات بیشتر در مورد بلوک‌های زندگی در آن‌جاست. این سفر احتمالا پاسخ‌هایی را در مورد چگونگی شروع حیات در زمین به ما خواهد داد.

پرواز سنجاقک ناسا به سمت بزرگ‌ترین قمر زحل-زوایای مختلف سطح تایتان

بزرگ‌ترین قمر زحل و زمین دوم

«تایتان»، بزرگ‌ترین قمر زحل و دومین قمر بزرگ کل منظومه شمسی و شبیه‌ترین سیاره به زمین از لحاظ ساختار زیستی می‌باشد. این قمر به عنوان زمین دوم برای سکونت انسان‌ها در نظر گرفته می‌شود. فاصله آن تا خورشید 10 برابر این فاصله برای سیاره ماست. جذابیت آن برای دانشمندان به خاطر اتمسفریست که همانند زمین، ساختاری بر پایه نیتروژن دارد. همچنین هوا و فرآیندهای موجود در سطح آن، ترکیبات پیچیده‌ای از ارگانیسم‌های زنده، انرژی و آب، را رقم زده‌اند. ترکیبات موجود در تایتان شبیه به بلوک‌هایی است که میلیاردها سال قبل، باعث شکل‌گیری حیات روی زمین شده‌اند.

پرواز سنجاقک

«سنجاقک»، نام هواپیمای بدون سرنشین ناسا با سوخت هسته‌ای می‌باشد که به صورت یک کوادکوپتر دوگانه طراحی شده است. بر روی هر کدام از چهار بازوی این هواپیما، یک پروانه دوگانه سوار است. سنجاقک طوری طراحی شده که برای اتمسفری چهار برابر فشرده‌تر از زمین عملیاتی باشد. اولین فرود خود را بر روی زمین‌های شنی استوایی «شانگری-لا» انجام خواهد داد. جایی که به گفته ناسا، از لحاظ بافت شنی، بسیار شبیه به تپه‌های خطی نامیبیا در آفریقای جنوبی است. بعد از فرود حدود دو سال و نیم مشغول حرکت با جهش و کاوش در محیط و ده‌ها مکان جذاب بر روی تایتان خواهد بود.

«پروژه سنجاقک» ناسا و پرتاب آن به تایتان در سال 2026 عملیاتی خواهد شد. در این عملیات سفینه فضایی حامل فضاپیمای بدون سرنشین با پره‌های هشتگانه، بعد از سپری کردن 8 سال در 2034 به ماه یخی خواهد رسید. این حرکت بخشی از پروژه «پیشگامان جدید» آزانس فضایی است که با هدف ویژه شناسایی منظومه شمسی رو به جلو فعالیت می‌کنند. این تعهد بلندپروازانه در روز پنج‌شنبه به طور رسمی از سمت ناسا اعلام شد.

پرواز سنجاقک ناسا به سمت بزرگ‌ترین قمر زحل-فرود سنجاقک
پرواز سنجاقک ناسا به سمت بزرگ‌ترین قمر زحل-هواپیمای بدون سرنشین سنجاقک با پره‌های هشتگانه
پرواز سنجاقک ناسا به سمت بزرگ‌ترین قمر زحل-سنجاقک، کوادکوپتر دوگانه

هدف پروژه

بخشی از این عملیات جستجو، بررسی کردن خواص جوی، سطح روی ماه یخی، همچنین اقیانوس‌های زیرزمینی و مخازن مایع تایتان خواهد بود. سنجاقک به دنبال جمع‌آوری مدارکی از حیات در گذشته و بقایای آن در حال حاضر می‌باشد. توقف نهایی در دهانه آتش‌فشانی «سلک» اتفاق خواهد افتاد. مکانی که در آن شواهدی از وجود آب مایع، ارگانیسم‌های زنده – مولکول‌های پیچیده‌ای که حاوی کربن هستند، همراه با هیدروژن، اکسیژن و نیتروژن – و انرژی (دستورالعمل هایی برای وقوع حیات) در گذشته دیده می‌شود.

این هواپیما در طی ماموریت خود، بیش از 108 مایل (175 کیلومتر) پرواز خواهد کرد. تقریبا دو برابر فاصله‌ای که مجموعا توسط تمام مریخ‌پیماها تا به امروز طی شده است. در صورت موفقیت این ماموریت، خواهیم دید که سنجاقک، اولین وسیله خواهد بود که تمام ظرفیت ترابری علمی خود را برای رفتن به مکان‌های جدید و اکتشاف در آن‌ها با دسترسی تکراری و هدفمند به مواد سطحی سیاره مصرف خواهد کرد.

با پروژه سنجاقک، ناسا بار دیگر اقدام به انجام کاری کرده است که هیچ کس دیگری قادر به انجام آن نیست. «جیم بریدنستین» سرپرست ناسا در وب‌سایت آژانس چنین بیان کرده است:

بازدید از این دنیای اقیانوسی مرموز می‌تواند در مورد آنچه که ما از زندگی در جهان هستی می‌دانیم، انقلابی به پا کند. این ماموریت پیشگامانه تا چند سال پیش غیرممکن به نظر می‌رسید. می‌بینید که امروز ما آماده پرواز شگفت‌انگیز سنجاقک هستیم.

پرواز سنجاقک ناسا به سمت بزرگ‌ترین قمر زحل-کاوش سنجاقک در سطح تایتان

پرواز سنجاقک، چهارمین برنامه انتخابی از پروژه «پیشگامان جدید» آژانس است. اولین آن، ماموریت «افق جدید» به سمت پلوتو و کمربند کوئیپر می‌باشد. دومین برنامه، ماموریت «جونو» به مشتری و در نهایت ماموریت «OSIRIS-REx» به سیارک Bennu است.

به نظر شما این پروژه، چه حقایقی را برای ما آشکار خواهد ساخت؟

بیشتر بخوانید: ۷ منطقه مشکوک در فضا که محل زندگی موجودات فضایی است!

بیشتر بخوانید: آیا حلقه‌های سیاره‌ی زحل در آینده از بین خواهند رفت یا دائمی خواهند بود؟

امتیاز: 4.2 از 5 (5 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.