چهار نشانه عجیب ابتلا به کرونا که در مورد آن خبر ندارید

پس از گذشت دو سال از همه‌گیری، روزانه صدها هزار مورد ابتلا به کرونا در سراسر جهان ثبت می‌شود. با ظهور انواع جدید، نشانه ها و علائم ابتلا به کرونا نیز تکامل یافته است. در ابتدا تب، سرفه، و از دست دادن یا تغییر حس بویایی و چشایی توسط NHS به عنوان علائم اصلی که می‌تواند نشان‌دهنده عفونت کووید باشد، در نظر گرفته می‌شد. هم اکنون نیز دستورالعمل NHS که اخیراً به‌روزرسانی شده است، نشان می‌دهد که باید به علائمی مانند گلودرد، گرفتگی یا آبریزش بینی و سردرد نیز توجه کنید.

اما در مورد برخی از علائم و نشانه‌های مبهم‌تر چه باید کرد؟ از ضایعات پوستی گرفته تا کم‌شنوایی، داده‌های جدید به طور فزاینده‌ای به ما نشان می‌دهند که علائم کووید می‌تواند فراتر از آن چیزی باشد که از یک سرماخوردگی یا آنفولانزای معمولی انتظار دارید.

بنابراین در این مطلب، قصد داریم چهار مورد از نشانه های عجیب و کمتر شناخته‌شده ابتلا به کرونا را با شما به اشتراک بگذاریم.

4 مورد از نشانه‌ های عجیب ابتلا به کرونا

1.ضایعات پوستی

شکایات پوستی مرتبط با کووید آنقدرها نادر نیستند. در واقع، مطالعه‌ای در بریتانیا که در سال 2021 منتشر شد، نشان داد که از هر پنج بیمار کرونایی یک نفر فقط دچار راش (جوش یا دانه)شده و هیچ علامت دیگری نداشته‌ است.

کووید ممکن است به روش‌های مختلفی بر روی پوست تأثیر بگذارد. برخی افراد راش ناحیه‌ای گسترده (تغییر رنگ متورم یا بدون تورم پوست) را تجربه می‌کنند. در حالی که بقیه افراد دچار کهیر می‌شوند.

از سوی دیگر، انگشت پای کرونایی عارضه دیگری است که موجب قرمزی، تورم و تاول پوست در انگشتان پا می‌شود. این نشانه بیشتر در جوانان و نوجوانانی دیده می‌شود که بدون علامت مبتلا شده‌اند یا علائم خفیفی دارند.

لازم به ذکر است که اکثر ضایعات پوستی کووید پس از چند روز یا در برخی موارد چند هفته بدون نیاز به درمان تخصصی از بین می‌روند. اما اگر پوست شما دچار خارش بسیار شد یا با درد روبرو هستید، می توانید با پزشک عمومی یا متخصص پوست مشورت کنید. دکتر احتمالا درمان‌هایی مانند کرم را توصیه می‌کند.

2. ناخن‌های کرونایی

نشانه ابتلا به کرونا: ناخن‌های کرونایی

در طول عفونت‌هایی از جمله SARS-CoV-2 (ویروسی که باعث COVID-19 می‌شود)، بدن ما به‌ صورت طبیعی تلاش می‌کند نشان دهد که تحت استرس غیر عادی قرار دارد. بدن این کار را به روش‌های عجیب و غریب و شگفت‌انگیزی از جمله تغییر در ناخن‌ها انجام می‌دهد. ناخن کووید یا تغییراتی که در اثر ابتلا به کرونا در ناخن‌ها به وجود می‌آیند، عبارت‌اند از:

  • خطوط بیو: فرورفتگی‌های افقی که در انتهای ناخن‌های دست یا پا ایجاد می‌شود. این خطوط در اثر وقفه‌ای در رشد ناخن‌ها ایجاد می‌شوند و تحت تاثیر استرس فیزیکی در بدن هستند.
  • خطوط میس: خطوط سفید افقی که روی ناخن ظاهر می‌شوند. تصور می‌شود که این خطوط به دلیل تولید غیرعادی پروتئین در بستر ناخن ایجاد می‌شوند.
  • الگوی نیمه ماه سرخ: در پایین ناخن‌ها دیده می‌شود و علت بروز آن دقیقا مشخص نیست

داده‌های مربوط به تعداد افرادی که ناخن‌ کووید را تجربه می‌کنند محدود است. اما تخمین زده می‌شود که ممکن است 1 تا 2 درصد از بیماران مبتلا به کووید این عارضه را تجربه کنند.

ناخن‌های COVID معمولاً در روزها یا هفته‌های پس از ابتلا به کووید با رشد ناخن‌ها ظاهر می‌شوند. اگرچه ممکن است در ابتدا دردناک باشند، اکثریت قریب به اتفاق مبتلایان طی چند هفته به حالت عادی باز می گردند.

قابل ذکر است که در حالی که این تغییرات ممکن است نشان‌دهنده کووید باشد، می‌تواند به دلایل دیگری نیز ایجاد شود. به عنوان مثال، خطوط بیو می‌تواند از علایم ثانویه شیمی درمانی یا عفونت دیگری باشد.

3. ریزش مو

نشانه ابتلا به کرونا: ریزش مو

ریزش مو شاید یکی دیگر از نشانه های ابتلا به کرونا باشد. این نشانه معمولاً یک ماه یا بیشتر پس از عفونت حاد رخ می‌دهد. در یک مطالعه روی تقریباً 6000 نفر که قبلاً کووید داشته‌اند، ریزش مو شایع‌ترین علامت پس از کووید بود که توسط 48 درصد از شرکت‌کنندگان گزارش شد. این امر به ویژه در میان زنان سفید پوستی که مبتلا به کووید شدید شدند، شایع بود.

تصور می‌شود که این امر ناشی از «احساس» استرس در بدن است که منجر به ریزش بیش از حد مو می‌شود. در واقع، ریزش مو می تواند در اثر سایر رویدادهای استرس‌زا مانند زایمان نیز ایجاد شود. خبر خوب این است که با گذشت زمان موها به حالت عادی باز می‌گردند.

4. کم شنوایی و وزوز گوش

کم شنوایی و وزوز گوش :نشانه ابتلا به کرونا

سارس کوو 2 هم مانند سایر عفونت‌های ویروسی، از جمله آنفولانزا و سرخک، بر سلول‌های گوش داخلی تأثیر می‌گذارد. گاهی اوقات پس از عفونت، این تاثیر باعث کم شدن قدرت شنوایی و شنیدن صدای سوت در گوش می‌شود.

مطالعه‌ای که روی 560 نفر از مبتلایان کرونا انجام شده بود، نشان می‌دهد که کم‌شنوایی در 3.1 درصد از مبتلایان و وزوز گوش در 4.5 درصد این افراد مشاهده شده است.

در یک مطالعه دیگر، 30 نفر از کسانی که به کرونا مبتلا شده بودند در مقابل 30 فرد سالم قرار گرفتند. هیچ کدام از افراد دو گروه قبلا مشکل شنوایی نداشتند. بنابراین، در نهایت معلوم شد که ابتلا به کرونا با آسیب به گوش داخلی در ارتباط است.

اگرچه این مشکل در اکثر بیماران خود به خود برطرف می‌شود، اما در مواردی نیز آسیب دائمی به شنوایی افراد مبتلا به کرونا دیده شده است.

علت بروز علائم عجیب و غریب پس از ابتلا به کرونا

دقیقاً مشخص نیست که چه چیزی باعث این علائم می‌شود‌. ما می‌دانیم که مهم‌ترین بخش این ماجرا تحت تاثیر فرآیندی موسوم به التهاب است. التهاب مکانیزم دفاعی طبیعی بدن مقابل عوامل بیماری‌زا و در این مورد ویروس سارس کوو 2 است. در این فرآیند پروتئینی به نام سیتوکین تولید می‌شود که در کنترل فعالیت سلول‌های ایمنی نقش مهمی بازی می‌کند.

تولید بیش از حد این پروتئین‌ها، به عنوان بخشی از فرایند التهاب ناشی از عفونت کووید، می‌تواند باعث نقص حسی شود . این مورد به طور بالقوه توضیح می‌دهد که چرا برخی از افراد دچار کم‌شنوایی و وزوز گوش می‌شوند. علاوه بر این، این التهاب می‌تواند به شبکه مویرگ‌ها که خون را به ارگان‌های مختلف بدن منتقل می‌کنند، آسیب بزند.

علائمی که در اینجا توضیح دادیم مختص عفونت کووید نیست. گفتنی است، اگر متوجه هر یک از این علائم شدید، بهتر است که آزمایش کووید را پشت گوش نیندازید. به خصوص اگر در در محیط‌های خطرناک و مستعد حضور داشته‌اید.

همچنین می توانید با پزشک عمومی خود تماس بگیرید. به ویژه اگر علائم شما رو به بهبودی نمی‌رود یا باعث درد و ناراحتی قابل توجهی برای شما می‌شود. در عین حال، می‌توانید اطمینان داشته باشید که بیشتر این نشانه ها و علائم ابتلا به کرونا احتمالاً با گذشت زمان بهبود می‌یابد.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.