پیوند اسرارآمیز بین ویتامین D و کرونا در یافته‌های جدید تأیید شد

مطالعه‌ای که در مجله تحقیقاتی PLOS One منتشر شد، نشان داد که حدود نیمی از افرادی که قبل از ابتلا به کرونا دچار کمبود ویتامین D بودند، در مقایسه با 10 درصد از افرادی که سطح کافی ویتامین دی در خون خود داشتند، به بیماری شدید‌تری مبتلا شدند.

ما می‌دانیم که ویتامین D برای سلامت استخوان‌ها حیاتی است، اما نقش آن در محافظت در برابر COVID-19 شدید کمتر ثابت شده‌است. دکتر آمیل درور نویسنده مطالعه، درباره این یافته‌ها گفت: “ما متوجه شدیم شانس ابتلا به یک بیماری شدید در شرایطی که کمبود ویتامین D دارید، قابل توجه و شگفت‌انگیز است. “

ویتامین D و کووید

تاثیر ویتامین D بر کرونا

این یافته‌ها از 253 نفر است که بین 7 آوریل 2020 تا 4 فوریه 2021 در مرکز پزشکی گالیله در ناهاریا، اسرائیل بستری شده بودند – دوره‌ای قبل از ظهور Omicron. دکتر آمیل درور افزود: “که یافته‌ها نشان می‌دهد ویتامین D به تقویت سیستم ایمنی برای مقابله با ویروس‌هایی که به سیستم تنفسی حمله می‌کنند، کمک می‌کند و این به همان اندازه برای Omicron نیز صدق می‌کند.”

این تحقیق ثابت نمی‌کند که ویتامین D در برابر COVID-19 محافظت می‌کند و چراغ سبزی برای اجتناب از واکسن و مصرف ویتامین‌ها نیست. به گفته آژانس امنیت بهداشت بریتانیا، واکسن‌ها خطر بستری شدن افراد مبتلا به کووید را تا 90 درصد کاهش می‌دهند.

همچنین علاوه بر ویتامین D ـ بیماری‌های همراه، استعداد ژنتیکی، عادات غذایی و عوامل جغرافیایی، تکه‌هایی از پازلی است که می‌تواند زمینه‌ساز بیماری شدید کووید-19 باشد.

بیشتر ویتامین D از تماس نور مستقیم خورشید با پوست به دست می‌آید. همچنین در غذاهایی مانند ماهی‌های چرب، قارچ‌ها، زرده تخم مرغ و همچنین مکمل‌ها یافت می‌شود.

تحقیقاتی که قبل از ظهور COVID-19 گردآوری شده و در The Lancet منتشر شده‌است، نشان می‌دهد که ویتامین دی در مقایسه با داروهای ساختگی خطر ابتلا به سایر عفونت‌های تنفسی را کاهش می‌دهد. اما در موردCOVID-19، یافته‌های اولیه متناقض بوده‌است – برخی از مطالعات ارتباطی بین سطوح پایین ویتامین دی و COVID-19 شدید پیدا کرده‌اند، در حالی که برخی دیگر به این نتیجه رسیده‌اند که این ویتامین محافظ نیست.

به گفته محققان اسرائیلی، حتی در مطالعاتی که نتایج آن نشان‌دهنده همبستگی مثبت بین سطوح پایین ویتامین D و کووید-19 شدید بود، مشخص نبود که آیا کمبود ویتامین D قبل یا بعد از بیمار شدن افراد رخ داده‌است. آنها گفتند: “مطالعه ما مستلزم انجام بررسی‌های بیشتر بر این موضوع است که آیا مصرف مکمل ویتامین D در میان افرادی که کمبود ویتامین D دارند، بر نتیجه نهایی COVID-19 تأثیر می‌گذارد یا خیر ـ و چه زمانی این تاثیر گذاری اتفاق می‌افتد.”

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

یک دیدگاه

  1. Avatar Intel گفت:

    البته مقاله ارتباط کمبود ویتامین D و سلنیوم با تلفات کرونا پارسال توسط FDA منتشر شد و همون موقع هم هشدار داده بودن که هر چند در بیشتر قربانیان کرونا کمبود این دو وجود داشته ولی تاکید بر این بود که معنی این تحقیقات این نیست که میتونه جلوگیری کنه! کار تا جایی بالا گرفت که ژانویه پارسال یک دادگاه فدرال حکمی علیه یک شرکت در جرجیا مبنی بر توقف تولید داروهای ویتامین D با ادعای درمان یا پیشگیری کرونا صادر کرد، ولی متاسفانه در ایران پزشکانی در تلویزیون چنین ادعایی رو کردن و نتیجتا افرادی که با باورهای تئوری توطئه و استناد به این پروپاگاندای غلط واکسن نزدن و فکر میکنن ویتامین ها کافی هستن باعث به خطر افتادن خودشون و اطرافیانشون میشن!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.