بهترین عادت های حفظ سلامت مغز بر اساس علوم اعصاب

در این مطلب به 5 مورد از بهترین عادت‌هایی که باعث حفظ سلامت مغز و ذهن شما می‌شود و شما را از مشکلات ذهنی و بیماری‌هایی مانند الزایمر و زوال عقل حفظ می‌کند، می‌پردازیم. درست است که رشد مغز معمولاً در دهه بیست سالگی ما به پایان می‌رسد و پس از آن با افزایش سن، ذهن ما در شناختن و تحلیل محیط اطراف ممکن است به تدریج کند شود و در مراحل بعدی زندگی، خطر زوال عقل نیز وجود دارد که ناشی از بیماری‌هایی مانند آلزایمر است اما دلیلی برای خوش بین بودن وجود دارد! زیرا با تغییر سبک زندگی می‌توانیم تا حدود زیادی این کند شدن تدریجی ذهن را کنترل کنیم.

روانشناسان و متخصصان پیری به مفهومی به نام “ذخیره شناختی” اشاره می‌کنند که در واقع توانایی مغز شما برای سازگاری در مواجهه با پیری یا بیماری است. فعالیت‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید برای ایجاد ذخیره شناختی خود در نظر بگیرید، مانند خواندن، نواختن آلات موسیقی یا آواز خواندن، حل کردن پازل‌های چالش برانگیز، یادگیری زبان دوم و سفر.

5 مورد از بهترین عادت‌های حفظ سلامت مغز

اجتماعی بودن  

اجتماعی بودن

انزوای اجتماعی یک عامل خطر عمده برای زوال عقل در نظر گرفته می‌شود. همانطور که تیمی از محققان دانشگاه گرونینگن در بررسی جامع اخیر خود درباره این موضوع بیان کردند، “افرادی که مشارکت اجتماعی کمتر، تماس اجتماعی کمتر و احساس تنهایی بیشتری دارند، خطر ابتلا به زوال عقل را در خود افزایش می‌دهند.” بنابراین، تا زمانی که می‌توانید، به دنبال شرکت و گفتگوی پر جنب و جوش باشید – این برای مغز شما تمرین بسیار خوبی خواهد بود.

از نظر فیزیکی فعال بمانید

فعال بودن

مغز شما برای عملکرد خوب، به اکسیژن و سایر مواد مغذی وابسته است بنابراین هر چه سلامت قلب و عروق شما بهتر باشد، مغز شما نیز سالم‌تر خواهد بود. در عین حال، سبک زندگی بی‌تحرک و چاقی هر دو با افزایش خطر زوال عقل مرتبط هستند. بنابراین، سعی کنید یک سبک زندگی فعال را در برنامه روزانه خود بگنجانید. دویدن منظم، دوچرخه‌سواری، شنا یا کلاس‌های ورزشی مشابه. اما اگر این کار شما نیست، می‌توانید به سادگی راه بروید و بیشتر از پله‌ها بالا بروید و یا از طریق باغبانی فعال‌ بمانید.

خوب بخورید

خوردن غذای سالم

اگر بتوانید رژیم غذایی سالمی داشته باشید، برای مغز شما نیز مفید است. پرهیز از چربی اشباع  باعث می‌شود که رگ‌های شما نگیرد و میوه‌ها و سبزیجات سبز فراوان، آنتی‌اکسیدان‌های زیادی را در اختیار بدن شما قرار می‌دهند که به پاکسازی مغز از طریق «رادیکال‌های آزاد» کمک می‌کنند. برای دستیابی به این اهداف، سازمان بهداشت جهانی رژیم غذایی موسوم به “رژیم غذایی مدیترانه‌ای” را توصیه می‌کند که حاوی مقادیر زیادی میوه، سبزیجات، حبوبات (مانند عدس، لوبیا و نخود) مغزها، غلات و روغن زیتون است، در حالی که دارای مقادیر کمی از روغن اشباع، چربی اشباع‌شده و گوشت است. اگه رسیدن به این سطح برای شما سخت است می‌توانید با خوردن بیش تر از یک واحد میوه در روز و استفاده کمتر از وعده‌های غذایی آماده سوپرمارکت، شروع کنید.

کنجکاو بمانید

افرادی که کنجکاوی، خلاقیت و تمایل به امتحان کردن چیزهای جدید را، بیشتر در خود دارند در معرض خطر کمتری از زوال عقل هستند. خوشبختانه عادت‌هایی وجود دارد که باعث می‌شود حس کنجکاویتان را فعال و تقویت کنید به عنوان مثال با پیاده‌روی در محیط‌های خیره‌کننده یا تماشای مستندهای طبیعت، سفر به مکان‌های عجیب و غریب و ناآشنا و لذت بردن از تجربیات فرهنگی که باعث گسترش ذهن می‌شود مانند تئاتر زنده، می‌توانید شروع کنید.

مثبت فکر کنید

مثبت بودن

تعداد فزاینده‌ای از تحقیقات نشان می‌دهد که نگرش شما نسبت به پیری می‌تواند عواقب واقعی برای سلامت عصبی شما داشته باشد. اگر پیری را دوره افول و فراموشی می‌دانید این می‌تواند به یک پیشگویی واقعی تبدیل شود. از طرف دیگر، اگر متوجه شوید که سلامت مغز شما تا حدی در دستان خودتان است، این امکان وجود دارد – با شیوه زندگی صحیح و سالم و مثبت – از نظر ذهنی در طول زندگی چابک و سالم بمانید.

مخاطبین عزیز دینو اگر حفظ سلامت مغزتان برای شما مهم است توصیه‌های این مقاله را جدی بگیرید و مغزتان را مانند یک ماهیچه تمرین دهید و از پتانسیل‌های ذهنی خود استفاده کنید.

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.