استخوان های سالم

چطور می‌توانیم استخوان های سالم و قوی در بدنمان داشته باشیم؟

استخوان های سالم نقش مهمی را در بدن ما بازی می‌کنند. استخوان‌ها شکل و ساختار بدن را درست می‌کنند، از بافت‌های نرم مانند عضله و عصب حفاظت می‌کنند و منبع نگهداری کلسیم بدن هستند. زمان قوی کردن استخوان‌ها کودکی و بلوغ می‌باشد و با افزایش سن استحکام این بافت کاهش می‌یابد.

استخوان یک بافت زنده می‌باشد و مرتباً در حال تخریب و ساخته شدن می‌باشد. بافت کهنه استخوانی توسط سلول‌هایی به نام استئوکلاست تخریب می‌شود و بافت تازه توسط سلول‌های استئوبلاست ساخته می‌شود. در نوجوانی و جوانی گروه سازنده از گروه تخریب سریعتر عمل می‌کند و در نتیجه استحکام استخوان و تراکم آن افزایش می‌یابد. بیشترین تراکم استخوانی در حدود سی سالگی بدست می‌آید. بعد از این سن به تدریج تراکم بافت استخوانی کاهش می‌یابد یعنی گروه تخریب از گروه ساخت سریعتر عمل می‌کند. هرچقدر شما در دهد سوم زندگی ذخیره استخوانی بیشتری داشته باشید احتمال ابتلا به بیماری پوکی استخوان یا Osteoporosis کمتر می‌شود و زمان آن به تاخیر می‌افتد.

چه عواملی بر منابع استخوان های سالم تاثیر می‌گذارند ؟

  1. کمبود مقدار کلسیم در غذا باعث می‌شود تا بتدریج منابع استخوان کاهش بیابد. این کاهش کلسیم استخوان احتمال شکستگی را افزایش می‌دهد
  2. استخوان هنگامیکه تحت ضربات خفیف قرار می‌گیرد جذب بهتر کلسیم خواهد داشت و برعکس بی حرکتی باعث تخلیه منابع کلسیم استخوان می‌شود. پس حتی پیاده روی نیز می‌تواند به افزایش تراکم استخوان کمک کند. روش مگنت تراپی نیز با حرکات ظریف بافت استخوانی در درمان پوکی استخوان کمک می‌کند گویی شما در حال دویدن هستید و استخوان جذب کلسیم بیشتری می‌کند.
  3. سیگار و الکل دشمن استخوان می‌باشند. این دو ماده با جذب کلسیم تداخل پیدا می‌کنند و باعث کاهش تراکم استخوان می‌شوند مخصوصا اگر به صورت مداوم استفاده شوند.
  4. احتمال پوکی استخوان در زنان بیشتر از مردان می‌باشد و علت کمتر بودن حجم بافت استخوانی نسبت به مردان می‌باشد. این کاهش تراکم بافت اسخوانی با یائسگی تشدید می‌شود.
  5. افراد بسیار لاغر در معرض پوکی استخوان زودرس هستند زیرا بانک استخوان کوچکی دارند و فشار کمتری به بافت استخوانی در زندگی روزمره برای جذب کلسیم وارد شده است.
  6. سابقه فامیلی نیز در مقدار ذخیره استخوانی تاثیر گذار می‌باشد. اگر مادر یا خواهر شما دچار پوکی استخوان می‌باشد یا شکستگی در استخوان ران یا ستون فقرات دارد شما در معرض ریسک بالایی هستید.
  7. پرکاری تیرویید باعث تخلیه موجودی کلسیم استخوان می‌گردد این مشکل را زنانی که دوره‌های قطع عادت (آمنوره) قبل از یائسگی دارند نیز خواهند داشت. در مردان کمبود هورمون مردانه نیز باعث کاهش تراکم استخوان می‌گردد.
  8. بعضی داروها مانند ترکیبات کورتون اگر طولانی مصرف بشوند و بعضی داروهای شیمی درمانی نیز باعث تخلیه سریع باقت استخوانی از کلسیم می‌شوند.

بیشتر بخوانید:  پوکی استخوان و راهکارهایی برای جلوگیری از آن را بشناسیم

حال بیایید ببنیم چگونه می‌توان موجودی بانک استخوان را بیشتر کنیم تا در پیری دچار مشکل نشویم:

استخوان های سالم

بدن ما به حداقل 1000 میلی گرم کلسیم در روز نیاز دارد تا بتواند استخوان های سالم سالمی داشته باشد، البته در بارداری و سنین بالای 50 سال این مقدار تا 1200 میلی گرم افزایش می‌یابد. لبنیات، مغزها مانند بادام و کلم بروکلی منبع خوبی از کلسیم هستند. اگر مقدار کافی از این ترکیبات را روزانه دریافت نمی‌کنید با دستور پزشک خود باید از قرص کلسیم استفاده نمایید. بدانید مصرف کلسیم کافی در روز برای درمان پوکی استخوان لازم ولی کافی نیست.

بدن ما برای جذب کلسیم به ویتامین دی نیز نیاز دارد. مقدار نیاز روزانه این ویتامین 600 واحد می‌باشد که در بعضی گروه‌ها تا 800 واحد نیز افزایش می‌یابد. تخم مرغ، روغن‌ها مخصوصا روغن ماهی منبع عالی برای این ویتامین می‌باشند. کمبود این ویتامین جذب کلسیم را مختل میکند و باعث پوکی استخوان و نرمی‌استخوان می‌شود. تحقیقات اخیر نشان داده است که کمبود ویتامین دی احتمال ابتلا به بیماری M.S را بیشتر می‌کند.

فعالیت ورزشی مرتب و روزانه به داشتن سیستم قلبی عروقی و استخوان های سالم  کمک زیادی کند. همانطور که در مطالب قبلی  و در اینستاگرام گفتیم بی حرکتی عوارض فراوانی روی قسمت‌های مختلف بدن از جمله استخوان دارد.

امتیاز: 5.0 از 5 (4 رای)

یک دیدگاه

  1. Avatar کیان گفت:
    0

    با سلام ممنون از سایت خوب شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.