پوکی استخوان

در روز جهانی پوکی استخوان ، این بیماری و راهکارهایی برای جلوگیری از آن را بشناسیم

امروز 20 اکتبر، روز جهانی پوکی استخوان است به همین دلیل تصمیم گرفته‌ایم تا این بیماری را معرفی کنیم و راه‌های پیشگیری و درمان آن را در اختیارتان قرار دهیم. پیشگیری بیماری پوکی استخوان این روزها از اهمیت زیادی برخوردار بوده و شاهد برنامه‌ریزی جوامع در راستای راهنمایی مردم هستیم که روزبه‌روز بهبود می‌یابد. بر اساس بررسی‌ها و آمارها در حال حاضر بیش از 200 میلیون نفر در سراسر جهان دچار این بیماری هستند. اما پوکی استخوان چیست؟ چه علائمی دارد؟ راه درمان این بیماری چیست و چگونه می‌توان از آن جلوگیری کرد؟ در این مطلب به‌تمامی سؤالات مطرح‌شده پاسخ‌خواهیم داد.

روز جهانی پوکی استخوان

پوکی استخوان چیست و چه افرادی به آن مبتلا می‌شوند؟

بیماری پوکی استخوان که از بیماری‌های شایع این دوران بوده، به “درد خاموش” مشهور است. این بیماری درواقع کاهش تراکم سلول‌های استخوانی است که باعث کاهش قدرت استخوان می‌شود. پوکی استخوان، استخوان‌ها را حساس و شکننده می‌کند و با کوچک‌ترین ضربه و حتی سرفه شاهد شکستگی استخوان‌های بدن خواهید بود. شروع این بیماری از 35 سالگی خواهد بود و در زنان بیشتر بروز خواهد کرد. 50 درصد زنان بالای 40 سال به پوکی استخوان مبتلا هستند و این آمار در بین زنان مسن بالای 75 سال به 90 درصد خواهد رسید.

پوکی استخوان ازجمله بیماری‌هایی است که باگذشت زمان پیشرفت می‌کند و هیچ علائمی ندارد اما ایستادن و درست نشستن را در فرد بیمار دشوار خواهد کرد. با پوکی استخوان، آسیب دیدن هر استخوانی امکان‌پذیر خواهد شد و با شدید شدن این بیماری، استخوان‌ها بی‌دلیل دچار شکستگی می‌شوند که این شکستگی می‌تواند در دست‌وپا، لگن، ستون فقرات و کمر دیده شود.

استخوان

همان‌طور که می‌دانید استخوان‌ها یک بافت زنده هستند و در طول عمر انسان مدام تغییر می‌کنند. درواقع استخوان مدام تجدید می‌شود و استخوان‌های بدن نوسازی خواهند شد. هورمون‌های بدن در راستای تولید استخوان‌ها تأثیر زیادی خواهند داشت و مهم‌ترین هورمون‌های تأثیر گذار، استروژن در بانوان و تستوسترون در آقایان و هورمون پاراتیروئید هستند.

چه عواملی موجب پوکی استخوان می شود؟

عوامل مختلفی در مبتلا شدن به بیماری پوکی استخوان تأثیر دارد که می‌توان به بالا رفتن سن، تغذیه نامناسب، ورزش نکردن و عدم تحرک، یائسگی، وزن، اختلالات هورمونی، مصرف دارو، کمبود کلسیم و ویتامین D، مصرف سیگار و دخانیات و سابقه فامیلی اشاره کرد. البته همان‌طور که در بالا ذکر کردیم فعالیت هورمون‌ها در تجدید استخوان تأثیر زیادی دارد؛ درنتیجه کم‌کاری هورمون‌های ذکرشده در مبتلا شدن به پوکی استخوان تأثیر خواهد گذاشت. همچنین مورد دیگری که باید به آن اشاره‌کنیم ارتباط یائسگی با کم‌کار شدن هورمون‌ها و رابطه‌ی مستقیم آن با پوکی استخوان است. به همین دلیل زنان بیشترین آمار ابتلا به پوکی استخوان را رقم می‌زنند و این روزها پزشکان راه‌کارهایی را در اختیار زنان مسن قرار می‌دهند تا از این بیماری تا حدودی پیشگیری شود.

پوکی استخوان در افراد مسن

روش‌های پیشگیری و درمانی پوکی استخوان

بخش عمده‌ی مبتلا شدن به این بیماری می‌تواند به عهده‌ی خود فرد و شیوه‌ی زندگی‌اش باشد. چراکه رفتارهای سالم مانند ورزش و تحرک، تغذیه مناسب، کلسیم کافی در بدن، عدم مصرف دخانیات و وزن مناسب می‌تواند از مبتلا شدن به این درد خاموش جلوگیری کند. البته مواردی چون مصرف قرص کورتون در طولانی‌مدت و مصرف نوشابه نیز از عوامل مهم مبتلا شدن به این بیماری است که می‌توان رعایت کرد. با ورزش کردن مداوم، تغذیه سالم، مصرف لبنیات و کلسیم و درنهایت کنترل وضعیت استخوان‌ها می‌توان از این بیماری پیشگیری کرد و یا جلوی پیشرفت آن را گرفت.

البته در طب سنتی نیز روش‌هایی برای بهبود پوکی استخوان یا تقویت استخوان‌ها ارائه‌شده است که می‌توان به مصرف سرکه سیب، زغال‌اخته، چای سبز اشاره کرد. روز جهانی پوکی استخوان به‌منظور یادآوری اهمیت دادن به این بیماری است؛ درنتیجه با اهمیت دادن به چند نکته‌ی ساده می‌توانید از مبتلا شدن به این بیماری جلوگیری کنید و بدنی سالم و تندرست داشته باشید.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

۲ دیدگاه

  1. Avatar افسانه پناهی گفت:

    بیماری خاموش دقیقا.متاسفانه توی ایران هم اکثریت مردم کمبود ویتامین D دارن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.