سلامت کبد

با بهترین و بدترین غذاها برای سلامت کبد بهتر و دقیق‌تر آشـنا شویم

کبد یکی از حیاتی‌ترین اعضای بدن به حساب می‌آید، از همین رو سلامت کبد یک گام اساسی برای داشتن بدنی سالم است. جالب است بدانید در صورتیکه این عضو حیاتی از کار بیافتد، انسان تنها فرصتی 24 ساعته برای ادامه زندگی خواهد داشت.

برای سلامت کبد چه بخوریم و چه نخوریم؟

کبد وظایف اساسی در بدن دارد و برای آنکه سلامت آن را تأمین کنیم باید به درستی آگاه باشیم که چه غذایی برای این عضو مضر و چه غذایی مفید است.

1)

غذاهای پر فیبر مانند جو دوسر به کار بهتر کبد کمک می‌کنند. این غذا برای شروع صبح بسیار عالی است مخصوصا اگر گرم باشد. در طب سنتی هندی (ayurveda ) به مصرف غذای گرم مخصوصاً عدس و جو در صبح توصیه بسیار شده است. این غذا وزن شما را کم کرده و شکمی صاف برای شما ایجاد می‌کند.

2)

از غذاهای پر چرب مخصوصاً برگر و سیب زمینی سرخ کرده ( خیلی سخت است) دوری کنید. این گروه از غذا اگر زیاد هم خورده شوند، فشار زیادی به کبد می‌آورند. این کار سنگین باعث التهاب کبدی و حرکت به سوی سیروز کبدی می شود.

3)

اضافه کردن سبزیجات مخصوصاً بروکلی به رژیم روزانه  می‌تواند به سلامت کبد کمک کند. بعضی تحقیقات نشان داده است بروکلی به درمان کبد چرب غیر الکلی کمک زیادی می‌کند.

4)

آیا شما هم مانند من نمی‌توانید روز خود را بدون قهوه شروع کنید؟ اگر مانند من هستید این نوید را به شما می‌دهم که تحقیقات جدید از اثرات خوب قهوه در پیشگیری و درمان آسیب کبدی خبر داده اند. تحقیق دیگر از اثر کاهش دهنده قهوه بر احتمال ابتلا به سرطان کبد خبر می‌دهد.

5)

شکر یک غذای آسیب زننده به کبد می‌باشد مخصوصاً اگر زیاد خورده شود. کبد شکر را به چربی تبدیل و در خودش ذخیره می‌کند. این چربی وقتی زیاد می‌شود سلول کبد را خفه می‌کند و باعث سیروز کبدی می‌شود.

6)

چای سبز به عالت دارا بودن یک نوع آنتی اکسیدان به نام catechin  از چندین نوع سرطان جلوگیری می‌کند  که سرطان کبد نیز در این لیست وجود دارد. چای سرد و چای آماده مقادیر کمتری از این ماده نسبت به چای دمی دارد.

7)

یکی از بهترین کارهایی که برای کبد می‌توان کرد نوشیدن آب با دمای محیط (آب سرد خیر!) به مقدار فراوان است. به جای آب گازدار و نوشیدنی‌های شیرین شده از آب استفاده کنید. با حذف این دو ماده هم لاغر می‌شوید و هم کبد سالم‌تری خواهید داشت.

8)

مغزها مخصوصاً بادام منبع غنی از ویتامین E  هستند. این ویتامین از ابتلا به کبد چرب جلوگیری می‌کند. بادام برای قلب نیز مفید است و به جای میان وعده‌های شیرین و پرچرب این ترکیب عالی را جایگزین نمایید.

9)

بدن ما به نمک نیاز دارد اما نه به مقدار زیاد! تحقیقات نشان داده است غذای شور و پرنمک باعث آسیب سلول‌های کبدی می گردد. با حذف غذاهای فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس مقدار نمک ورودی را کاهش دهید. به جای سبزی‌های کنسروی از سبزی‌های تازه استفاده نمایید و نمکدان را از میز غذا دور کنید.

10)

برگ‌های سبز دارای ماده‌ای به نام گلوتاتیون هستند که برای کار طبیعی کبد لازم می‌باشد. اسفناج نیز در این گروه منبع غنی از این ماده می‌باشد.

امتیاز: 4.4 از 5 (7 رای)
کمی صبر کنید...

۲ دیدگاه

  1. Avatar Mahan گفت:

    دیدگاه…نوشتم

  2. Avatar امید گفت:

    نمک بلای خانمان سوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.