خطر از بین رفتن

نجات زمین : چگونه زمین را از خطر از بین رفتن نجات دهیم؟ (قسمت دوم)

همانطور که در مطلب قبل اشاره کردیم، زمین در خطر از بین رفتن است و ما انسان‌ها می‌توانیم با رعایت چند نکته‌ی ساده در زندگی روزمره خود، خطر از بین رفتن زمین را کاهش دهیم. در مطلب قبل برخی از موارد را برای نجات زمین را ارائه کردیم و در این مطلب نیز موارد دیگری را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

جلوگیری از خطر از بین رفتن زمین

خاموش کردن لامپ‌های اضافی

زمانی که در یک اتاق نیستیم باید لامپ‌های اضافه را خاموش‌کنیم و یا اگر در محیطی لامپ‌های زیادی روشن است باید این تعداد را کاهش دهیم. این موضوع کمک زیادی به صرف جویی در مصرف انرژی خواهد کرد. پس سعی کنید به خاموش کردن لامپ‌های اضافی عادت کنید.

به طور منظم وضعیت خودرو خود را کنترل کنید

اگر موتور یا وسیله نقلیه دارید بهتر است مدام سلامت فیلترها و لاستیک‌ها را بررسی کنید. این موضوع باعث کاهش آلودگی و صرفه‌جویی در مصرف سوخت خواهد شد.

شیشه و آلومینویم را بازیافت کنید

تا جای امکان سعی کنید که شیشه و آلومینیوم را بازیافت نمایید تا شیشه و آلومینویم کمتری تولید شود. در واقع تولید هر شیشه و آلومینیوم به مقدار زیاد انرژی‌هایی چون نفت نیاز دارد و ما می توانیم با بازیافت آن، از تولید بی‌رویه این محصولات جلوگیری نماییم.

کارهای جزیی را از خانه انجام دهید

بهترین کار در این روزها این است که برای هرکار جزیی با ماشین به بیرون نرویم و سعی کنیم بیشتر کارها را از خانه مدیریت کنیم. اینکار باعث کاهش آلودگی و شلوغی خواهد شد و در هزینه‌های صرفه‌جویی می‌شود.

به جای فندک از کبریت استفاده کنید

فندک که این روزها پس از استفاده به زباله تبدیل می‌شوند در واقع ضرر بزرگی برای زمین و طبیعت هستند پس بهترین کار این است که به استفاده از کبریت‌ها برگردیم. هرچند که برای ساخت کبریت هم نیاز به قطع درختان است اما ضرر کبریت برای زمین بسیار کمتر از فندک‌ها خواهد بود.

استفاده از نقشه‌های آنلاین

بهتر است برای سفرها به نقشه‌های آنلاین اکتفا کنیم و نقشه‌های کاغذی را کنار بگذاریم تا در مصرف کاغذ نیز صرفه‌جویی شود. این روزها نقشه‌های آنلاین زیادی هستند که استفاده را برای ما راحت‌تر می‌کنند و نیاز ما را به نقشه‌های کاغذی از بین برده‌اند.

زباله‌ها را بیرون نریزیم

تاکنون میلیون‌ها بار با این جمله روبرو شده‌ایم که نباید زباله‌ها را بیرون بریزیم بلکه باید در سطل زباله بریزیم. اما در ایران هنوز توجهی به این موضوع نمی شود و هرکس هرجا که بخواهد زباله‌هایش را می‌ریزد در حالی که این موضوع یکی از عوامل مهم نابودی زمین خواهد بود. البته در این بین می‌توان به زباله‌هایی که به دریاها ریخته می شود نیز اشاره کرد که زندگی موجودات آبزی را به خطر انداخته است.

از کارواش‌های حرفه‌ای استفاده کنید

این روزها هرکسی با داشتن منابع آب برای خود یک کارواش راه می‌اندازد و حجم زیادی از آب را هدر می‌دهد. در واقع مسئولین کارواش‌ها در راستای مصرف صحیح آب چیزی نیاموخته‌اند و به هر شکلی که می‌خواهند آب را هدر می‌دهند. روزی خواهد رسید که انسان برای یک ظرف آب، مجبور به ایستادن در صفوف طولانی خواهد شد. پس چه بهتر است که از الان به دنبال راه‌هایی برای پیشگیری از خشکی زمین باشیم.

از کیسه‌های پارچه‌ای استفاده کنیم

در مطالب گذشته هم اشاره کردیم که کیسه‌های پارچه‌ای در طرح‌های متنوع ارائه شده‌اند و به راحتی می‌توانیم کیسه‌های پارچه‌ای را جایگزین کیسه‌های پلاستیکی کنیم و با این اقدام ساده می‌توانیم تاثیر زیادی بر زمین و نجات زمین داشته باشیم.

از مواد شیمیایی (شوینده ها و سموم) استفاده نکنیم

مواد شیمیایی به هر شکلی برای زمین و انسان مضر است و بر روی حیوانات نیز تاثیر می‌گذارد. به هر جهات این مواد شیمیایی به نوعی وارد طبیعت می شود و تاثیر خود را خواهد گذاشت که می‌توان به آلوده شدن آب آشامیدنی، آلوده شدن بدن حیوانات و در نهایت آسیب به انسان‌ها اشاره کرد. در نتیجه بهتر است از استفاده از مواد شمیمیایی پرهیز کنیم.

از باتری‌های قابل شارژ استفاده کنیم

دور انداختن باتری‌ها نیز در خطر از بین رفتن زمین تاثیر زیادی خواهد داشت در نتیجه معمولا توصیه می‌شود که مردم از باتری‌های قابل شارژ استفاده کنند تا باتری زیادی تولید و دور انداخته نشود. این کار هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کند و هم از تبدیل شدن باتری به زباله جلوگیری خواهد کرد.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.