بیکاری

با سیستم آموزشی غلط کشور، چگونه باید به کسب مهارت در زمینه های مختلف بپردازیم؟

در مطلب قبلی، سیستم آموزشی ضعیف کشور را به چالش کشیدیم و آسیب‌های آن را بررسی کردیم. همان‌طور که در مطلب قبلی گفتیم عامل اصلی بیکاری، سیستم غلط آموزشی کشور است و تنها راه‌حل این معضل کسب مهارت خواهد بود. کسب مهارت درزمینه‌ی علایق فردی و یا در زمینه‌های مختلف منجر به موفقیت درزمینه کاری خواهد شد و تحول عظیمی درزمینه‌ی کار ایجاد خواهد شد. درواقع باید از همین حالا به فکر کسب مهارت فرزندان باشیم و آموزش‌هایی را در کنار کلاس‌های مدرسه در اختیارشان قرار دهیم. در این مطلب به چگونگی کسب مهارت در زمینه‌های مختلف خواهیم پرداخت و راهنمایی‌هایی را برایتان ارائه خواهیم کرد.

روش‌های کسب مهارت درزمینه‌های مختلف

برای شروع، پس از پیدا کردن علایقتان باید به دنبال آن مهارت و شاخه بروید و از روش‌هایی مانند جستجو در اینترنت، علایق خود را پرورش دهید. برای شناخت خود یا فرزندانتان باید در حداقل 20 شاخه مهارت ابتدایی را کسب کنید تا در بین این مهارت‌ها گزینه‌ی موردنظرتان را انتخاب کنید و به موفقیت خود دست‌یابید. توجه کنید که کافی است یک قدم به‌سوی شناخت خود و کسب مهارت بردارید تا به موفقیت برسید.

جستجو در اینترنت

برای آشنایی با مهارت و یا شاخه‌ی موردنظرتان، جستجو در اینترنت بهترین گزینه خواهد بود. درواقع باید شاخه‌ی موردنظر را از تمامی ابعاد بررسی کنید و تجهیزات موردنظر برای شروع کسب مهارت را بشناسید و تهیه کنید. این روزها در اینترنت در هر زمینه‌ای می‌توانید اطلاعات کسب کنید و با یک موضوع ناشناخته کاملاً آشنا شوید. درنتیجه قدم اول برای شناخت مهارت موردعلاقه‌تان، جستجو و گشت‌وگذار در وب خواهد بود.

جستجو در وب

فیلم‌های آموزشی

به نظر من بهترین روش برای آموزش یک مهارت، روش خودآموز است. این روزها ویدیوهای آموزشی در هر زمینه‌ای ساخته می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند پکیج‌های مختلفی را خریداری و یا دانلود نمایند. فیلم‌های آموزشی درواقع مانند یک معلم خصوصی تمامی مهارت‌ها و تکنیک‌های لازم را در هر زمینه‌ای برایتان ارائه خواهد کرد. از سوی دیگر نرم‌افزارهای تعاملی هم درزمینه‌های مختلف ارائه‌شده است که تأثیر خوبی در یادگیری خواهد داشت.

عضو شدن در انجمن‌ها و گروه‌های ماهر در یک زمینه خاص

معمولاً از افرادی که درزمینه‌ی موردعلاقه‌ی ما مهارت دارند تجربه‌های زیادی می‌توان آموخت و از دانش این افراد می‌توان استفاده کرد. چه خوب است وقتی وارد شاخه‌ای می‌شویم در گروه‌ها و انجمن‌های آن شاخه عضو شویم و از بحث‌ها و نکات این گروه‌ها استفاده کنیم. در چنین مواردی با ارتباط با یک فرد ماهر می‌توانیم سؤالات خود را نیز مطرح کنیم و به‌صورت تعاملی‌تر آموزش‌ها را فراگیریم.

ثبت‌نام در دوره‌های کسب مهارت

این روزها کلاس‌ها و دوره‌های کسب مهارت‌های مختلف، بسیار رایج شده است و افراد می‌توانند در سنین مختلف در این کلاس‌ها شرکت کنند و آموزش‌های مقدماتی را درزمینه‌های مختلف کسب کنند. درواقع چگونگی شروع یک مهارت و تقویت آن به خود شما و علاقه‌تان بستگی خواهد داشت. این روزها فرهنگسراها در تمامی شهرهای کوچک و بزرگ تأثیر بسیار خوبی در رواج کسب مهارت مردم‌ دارند و باید از این فرصت استفاده کرد.

کسب مهارت

عامل اصلی موفقیت پس از کسب مهارت

پس از آموزش‌های مبتدی حتماً علایقتان را دنبال کنید و به دنبال تقویت مهارت خود باشید. یادگرفتن برای رسیدن به اهدافتان کافی نیست. باید بتوانید ایده‌های نوین و متفاوتی را در شاخه‌ی خود ارائه دهید. توجه داشته باشید که در این دوره از زندگی نباید تک‌بعدی بود. اگر در حال تحصیل هستید می‌توانید کسب مهارت‌ها را همزمان با دوره‌ی مدرسه و دانشگاه ادامه دهید. دوره‌ی درس خواندن برای دکتر و مهندس شدن در کشور ما تمام‌ شده و وقت آن است که هر کس در هر زمینه‌ای خاص مانند برنامه‌نویسی، نجاری، آهنگری، نقاشی، باغداری، عکاسی، انیمیشن‌سازی، مهارت ورزشی و حتی لوله‌کشی ساختمان حرفه‌ای شود و به‌کار درزمینه‌ی خود بپردازد. در دوره‌های تحصیلی هیچ مهارتی کسب نخواهید کرد درنتیجه برای یادگیری زمینه‌های خاص نیازی نیست تا حتماً به دانشگاه بروید و مهارت کسب کنید. تمامی این شاخه‌ها در دانشگاه‌ها نیز ارائه می‌شوند اما عمرتان را در دانشگاه‌ها هدر ندهید و به دنبال کسب مهارت باشید.

امتیاز: 4.6 از 5 (8 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.