کوالا

کوالا چه می‌خورد و از چه خوراکی‌هایی تغذیه می‌کند؟

یکی از شاخص‌ترین حیوانات استرالیا، یعنی کوالا به دلیل چهره‌های زیبا و نرم در سراسر جهان شناخته شده است. اما آنچه ممکن است تعجب‌آور باشد این است که این موجودات لطیف از معدود حیواناتی هستند که می‌توانند با خیال راحت برگ‌هایی را که برای بسیاری از حیوانات سمی است بخورند.

رژیم غذایی کوالا عمدتا از برگ‌های اکالیپتوس از درختان اکالیپتوس تشکیل شده است که معمولاً درختان صمغ نامیده می‌شوند. این درختان در محیط‌های گرمسیری و معتدل در نیمکره جنوبی رشد می‌کنند. انواع مختلفی از درختان اکالیپتوس در استرالیا یافت می‌شود. با این وجود کوالاها فقط گونه‌های خاصی از اکالیپتوس را می‌خورند. از حدود 650 گونه موجود در استرالیا، آنها فقط 35 گونه را برای تغذیه خود ترجیح می‌دهند.

کوالا

کوالاها هر روز حدود یک تا دو پوند از این برگ‌ها را می‌خورند. آنها در دوره شیردهی بیشتر از این برگ‌ها مصرف می کنند و تغذیه‌ی آن‌ها افزایش می‌یابد. شایان ذکر است که این برگ‌های اکالیپتوس یکی از سمی‌ترین گیاهان برای بسیاری از حیوانات است. این برگ‌ها از نظر الیافی بسیار سنگین هستند. حدود 18٪ از این مواد از فیبر و حدود 50٪ از این برگ‌ها از آب تشکیل شده است. اما این برگ‌ها حاوی یک کوکتل سمی از مواد شیمیایی نیز هستند. در واقع روغن موجود در برگ‌های اکالیپتوس می‌تواند برای حشرات، سگ، گربه، اسب و بسیاری حیوانات دیگر کشنده باشد.

کوالاها برای پردازش رژیم غذایی منحصر به فرد خود، نوعی سیستم هضم خاص دارند.در واقع در بدن کوالا اندام خاصی بنام caecum با طول بیش از 6 فوت به هضم برگ‌های اکالیپتوس رشته‌ای از طریق تخمیر کمک می‌کند. از سوی دیگر میکروب‌های ویژه موجود در مسیرهای هضم کوالا نیز به تجزیه مواد شیمیایی سمی در رژیم غذایی آنها کمک می‌کند.

کوالا

از آنجا که برگ‌های اکالیپتوس به طرز باورنکردنی الیافی هستند، کوالاها بیشتر روزهای خود را با جویدن می‌گذرانند. به همین دلیل است که تنها تصویری که از آن‌ها به یاد داریم، بالای درخت و در حال جویدن برگ‌ها است. دندان‌های آنها مانند سیستم گوارشی آن با رژیم غذایی منحصر به فرد آنها سازگار است. همچنین فک‌های قدرتمند آنها کمک می‌کند تا این برگ‌های الیافی که به نظر سخت هستند، به یک خمیر خوب در دهان تبدیل شوند.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.