گرم‌ترین ماه ژوئن تاریخ ثبت شد: مشکل بزرگ‌تری هم وجود دارد

در طی 139 سال ثبت دما، این ماه ژوئن، گرم‌ترین ماه ژوئن تاریخ بود که تاکنون ثبت شده است. مشکل بزرگ‌تری هم وجود دارد. ژوئن 2019 واقعیت عمیق‌تری از گرم‌شدن زمین را نیز آشکار می‌کند.

گرم‌ترین ماه ژوئن تاریخ

نیمه اول سال 2019 از ماه ژانویه تا ماه ژوئن، دومین گرم‌ترین نیم سال گذشته‌ای است که به پایان رسید. داده‌های تازه منتشر شده از سوی ناسا نشان می‌دهد هر یک از پنج ماه ژانویه تا ژوئن گذشته تا به امروز، رکورد گرم شدن را در طول تاریخ شکسته‌اند. «سارا گرین»، یک شیمیدان محیط‌زیست در دانشگاه تکنولوژی میشیگان گفت:

در این مرحله، افزایش بی‌وقفه دمای جهانی کاملا قابل پیش‌بینی است. داده‌های به روز شده ناسا به اثبات رسانده است که مدل‌های آب و هوایی به طور دقیق گرم شدن رو به رشد زمین را به دلیل حبس گازهای گلخانه‌ای متراکم در اتمسفر پیش‌بینی کرده‌اند.

دانشمند آب و هوا «مایکل مان»، مدیر مرکز علوم زمین در دانشگاه ایالت پنسیلوانیا اضافه کرد:

همانگونه که در اطلاعات اخیر نشان داده شده است، رکوردهای خطی داغ شدنی که ما در سال‌های اخیر دیده‌ایم را به سادگی نمی‌توان بدون بررسی چگونگی تاثیر عمیق سوختن سوخت‌های فسیلی در سیاره و در نتیجه افزایش غلظت گازهای گلخانه‌ای در جو، شرح داد.

در واقع غلظت دی‌‎اکسید کربن اتمسفری، در حال حاضر در بالاترین سطح خود در طول حداقل 800،000 سال، با نرخی که در هر دو رکورد تاریخی و زمین‌شناسی بی‌‍سابقه است، رو به افزایش می‌باشد. مان گفت:

آخرین شماره‌ها فقط یادآوری دیگری است که اثرات فعالیت‌های انسانی بر گرمایش زمین دیگر قابل چشم‌پوشی نیست.

گرم‌ترین ماه ژوئن تاریخ-نمودار دما در ماه‌های ژانویه تا ژوئن

عواقب پیش‌بینی‌شده گرمایش، اکنون در حال گسترش است

در این‌جا برخی از مثال‌های موجود را مرور می‌کنیم:

  • گرم شدن اقلیم در طول 30 سال گذشته که در مناطق گرمسیری، میزان آتش‌سوزی در زمین‌های ایالات متحده را دو برابر کرده است. همینطور گیاهان و درختان، به ویژه در کالیفرنیا، به شدت خشک شده‌اند.
  • گرینلند – خانه دوم بزرگ‌ترین ورقه یخی روی زمین – با میزان بی‌سابقه‌ای ذوب می‌شود.
  • 12 ماه گذشته مرطوب‌ترین 12 ماه در تاریخ ایالات متحده می‌باشد. رطوبتی که منجر به سیل گسترده‌ای در سراسر کشور شده است. (برای هر 1 درجه سانتیگراد یا 1.8 درجه فارنهایت از گرم‌شدن، هوا می‌تواند 7 درصد آب بیشتری داشته باشد.)
  • قطب شمال در حال ذوب شدن است.
  • درجه حرارت اقیانوس بالا و بالا و بالاتر می‌رود.
  • از سال 1961، یخچال‌های طبیعی زمین 9 تریلیون تن یخ را از دست داده‌اند.
  • امواج گرمایشی با رکوردهای بی‌سابقه‌ای در طول و فرکانس در حال افزایش هستند.
  • دمای بیشینه هوای روزانه از دمای کمینه روزانه در حال سبقت گرفتن است.
گرم‌ترین ماه ژوئن تاریخ-نمودار دمای فصلی از 1880

روند رو به رشد افزایش دمای کره زمین

به طور کلی، جو در حال افزایش دمای صعودی رو به بالاست. هرچند در روند گرمایش، افزایش و کاهش‌هایی نیز وجود دارند؛ اما، مبحث افزایشی این جریان، موضوعی اثبات شده است. این به خاطر تاثیرات آب و هوایی طبیعی، متاثر از حوادثی مانند ال نینو، که می‌تواند درجه سرعت رشد حرارت جهانی را شتاب بخشد. «ماکیکو ساتو»، دانشمند موسسه مطالعات فضایی «ناسا گادارد» که به تهیه مشاهدات ماهانه ماه ژوئن کمک کرد، گفت:

تغییرات سالانه دمای جهانی ممکن است تاثیر گرفته از ال نینو و موارد دیگری باشند؛ اما، در بلندمدت [دمای جهانی] به طور پیوسته افزایش می‌یابد.

ناسا خاطرنشان کرد که این ماه ژوئن به سادگی گرم‌ترین ماه ژوئن تاریخ بود. به طور کلی، دمای ژانویه تا ژوئن امسال 1.4 درجه سانتیگراد (2.5 درجه فارنهایت) بالاتر از دمای متوسط در اواخر دهه 1800 ثبت شده است.

2019 قطعا یکی از گرم‌ترین سال‎‌های گذشته خواهد بود. همچنین پنج سال اخیر داغ‌ترین در هر پنج سال گذشته است. گرین تاکید کرد:

این‌ها تاییدی بر ادامه روند رو به رشد افزایش دمای زمین است. تا زمانی که سیاست‌های دولتی که میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهند اجرا نشوند، این روند ادامه خواهد داشت.

در نظرات با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: خطر بزرگ: دلیل دو برابر شدن روند ذوب یخچال‌های هیمالیا چیست؟

بیشتر بخوانید: آیا امکان دارد که تمام آب اقیانوس‌های زمین تبخیر و خشک شود؟

امتیاز: 3.7 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.