گرم‌ترین سال‌های تاریخ

گرم‌ترین روزهای تاریخ : ۵ سال گذشته گرم‌ترین سال‌های تاریخ بوده‌اند

سازمان جهانی هواشناسی به تازگی یک گزارش قطعی از وضعیت اقلیمی زمین منتشر کرد که نشان می‌دهد غلظت گازهای گلخانه‌ای همچنان رو به افزایش است و پنج سال گذشته گرم‌ترین روزهای تاریخ بوده‌اند. در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: وقوع عصر یخبندان کوچک تا 30 سال آینده و کاهش دما به زیر -50 درجه سانتیگراد

بیانیه هواشناسی جهانی همچنین تأیید کرده که خشکسالی مداوم و آتش سوزی های اخیر در استرالیا یک رویداد اقلیمی در سطح جهانی بوده است. این گزارش یک مرور کلی و سالانه از آخرین اطلاعات هواشناسی جهان و سایر نهادهای مهم است. این رکورد مهم، میزان و سرعت تغییرات آب و هوایی جهانی بوده و آخرین اطلاعات را در همه زمینه‌های آب و هوایی ترسیم می‌کند.

گرم‌ترین روزهای تاریخ

گرم‌ترین روزهای تاریخ

 میانگین دمای جهانی در سال ۲۰۱۹ بالاترین سطح خود بوده و از سوی دیگر سال ۲۰۱۶ گرمترین روزها تجربه شده است. پنج سال گذشته از گرمترین روزهای تاریخ جهان بوده و از گرم‌ترین نقاط زمین در سال ۲۰۱۹ می‌توان به بخش‌هایی چون استرالیا، آلاسکا و شمال روسیه، اروپای شرقی و جنوب آفریقا اشاره کرد. در این میان مرکز آمریکای شمالی تنها منطقه قابل توجهی با درجه حرارت پایین‌تر بود.

گرم‌ترین روزهای تاریخ

تغییرات آب و هوایی عمدتا با افزایش گازهای گلخانه‌ای در جو ایجاد می‌شود که مقصر اصلی آن نیز بشریت است. در واقع دی‌اکسیدکربن، متان و اکسید نیتروژن، سه مورد از قویترین گازهای گلخانه‌ای هستند که همچنان در زمین رو به افزایش بوده‌اند. میزان انتشار دی‌اکسید‌کربن جهانی از سوخت‌های فسیلی به رکوردی بالغ بر ۳۶.۶ میلیارد تن رسیده است که حدود نیمی از آنها توسط پوشش گیاهی و اقیانوس‌ها جذب می‌شود. از سوی دیگر سوراخ شدن لایه ازن در قطب جنوب یک گرمای ناگهانی را در استراتوسفر قطبی، از سال ۲۰۰۲ رقم زد.

بسیاری از شاخص‌های دیگری که در تغییرات آب و هوایی در مقیاس بزرگ تاثیر دارند شامل گرمای اقیانوس است زیرا حدود ۹۰٪ گرم شدن ناشی از گازهای گلخانه‌ای از فعالیت‌های انسانی در اقیانوس‌ها صورت می‌گیرد. در سال ۲۰۱۹ میزان گرمای اقیانوس به بالاترین حد خود رسید. سطح آب اقیانوس‌ها به سطح بالایی رسید در حالی که میزان یخ‌های قطب شمال و جنوب به پایین‌ترین حد تاریخ رسیدند. در واقع این میزان کاهش یخ‌های قطبی، بیشترین میزان کاهش در بیش از یک قرن است.

براساس گزارش‌ها خشکسالی استرالیا، آتش‌سوزی و شرایط استثنایی هوا در سال‌های اخیر مهم‌ترین وقایعی بودند که به تاثیر تغییرات آب و هوایی رخ دادند. به عبارتی سال ۲۰۱۹ گرم‌ترین و خشک‌ترین سال استرالیا بود و رکوردهای تازه‌ای در زمینه گرمای هوا و خشکسالی به ثبت رسید.

البته استرالیا تنها منطقه‌ای نبود که در سال ۲۰۱۹ تحت تأثیر خشکسالی قرار گرفت بلکه جنوب آفریقا، جنوب شرقی آسیا و بخش مرکزی شیلی نیز به طور قابل توجهی تحت تأثیر این خشکسالی قرار گرفتند و می‌توان اشاره کرد که در پایتخت شیلی، سانتیاگو، میزان بارندگی بیش از ۷۰ درصد کاهش یافته بود. در این میان برخی کشورهای اروپایی گرمای استثنایی را در تابستان تجربه کردند که می‌توان به آلمان، فرانسه، هلند، انگلستان و بلژیک اشاره کرد که گرم‌ترین روزهای تاریخ را داشتند.

نگاهی به آینده

پیش‌بینی‌های اقلیمی جهانی نشان می‌دهد که دمای هوا همچنان گرم خواهد شد و سال‌هایی مانند سال ۲۰۱۹ در این دهه به یک هنجار تبدیل خواهد شد. در نهایت این گزارش با هدف اطلاع‌رسانی به تصمیمات در سراسر جهان و سازگاری بیشتر با تغییرات آب و هوا انجام شده است.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.