عصر یخبندان کوچک

وقوع عصر یخبندان کوچک تا 30 سال آینده و کاهش دما به زیر -50 درجه سانتیگراد

طبق بررسی‌های آب و هوایی توسط دانشمندان، وقوع عصر یخبندان کوچک تا 30 سال آینده و کاهش دما به زیر -50 درجه سانتیگراد حتمی خواهد بود. یک دوره سرمای سخت در انتظار زمین ماست. برای اطلاع از جزییات این موضوع، با دینو همراه باشید.

عصر یخبندان کوچک

عصر یخبندان کوچک تا 30 سال آینده

«والنتینا ژارکووا» (Valentina Zharkova)، دانشمند دانشگاه نورثمبریا معتقد است که درجه حرارت متوسط زمین در آینده نه چندان دور، با افت شدیدی روبرو خواهد شد. وقوع عصر یخبندان کوچک تا 30 سال آینده، از نظر او می‌تواند نگران‌کننده باشد. این افت دما می‌تواند در سال 2020، به 1 درجه سانتیگراد کاهش نیز برسد و تا پایان سال ادامه یابد. چنین تغییری باعث به وجود آمدن تابستان‌های مرطوب و سرد می‌شود. او برای ادعای خود، سرمای شدید -50 درجه سانتیگراد در کانادا را مثال می‌زند:

این یک تاثیر حداقلی از اتفاقی است که در آینده روی می‌دهد.

این متخصص آب و هوا معتقد است که وقفه‌های هوایی سرد آن قدر شدید خواهد بود که رشد مواد غذایی را تهدید کرده و باعث کمبود شود. این افت دما به احتمال بسیار زیاد طی 30 سال آینده اتفاق خواهد افتاد.

علت وقوع عصر یخبندان کوچک

با ورود خورشید به یک «دوره خواب زمستانی» طبیعی و خورشیدی که گرمای کمتری در زمین ایجاد می‌کند، وقوع عصر یخبندان کوچک حتمی خواهد بود. این دوره هوای سرد و طوفان‌های شدید برفی را با خود به همراه خواهد داشت. به گزارش Sun Online، «کمینه خورشیدی نرمال» (Normal Solar Minimum) یک اتفاق طبیعی در چرخه حیات خورشید است. این موضوع هر 11 سال یک بار رخ می‌دهد. در این خصوص به ویژه سال آینده می‌تواند بسیار سرد باشد؛ زیرا، شروع آن، یک افت بسیار بزرگ در انرژی خورشید است. علاوه بر این، «کمینه عظیم خورشیدی» (Grand Solar Minimum)، هر 400 سال یک بار رخ می‌دهد. پروفسور ژارکووا هشدار می‌دهد که دوره‌های یخبندان و تابستان‌های مرطوب می‌توانند یک نقطه اتکای اصلی این موضوع تا سال 2053 باشند. وی ادعا می‌کند که سرمازدگی شدید اخیر در کانادا که دما را تا -50 درجه سانتیگراد کاهش داد، به لطف همین عصر یخبندان کوچک اتفاق افتاده است. پروفسور ژارکووا که چندین مقاله علمی در مورد کمینه‎‌های خورشیدی منتشر کرده است، در توضیحات خود ادامه می‌دهد:

خورشید به یک دوره خواب زمستانی نزدیک می‌شود. قرار است لکه‌های خورشیدی کمتری روی سطح ستاره ایجاد شود و در نتیجه آن، انرژی و تابش کمتری به سمت سیارات و زمین منتشر خواهد شد. کاهش دما منجر به سرمایش روی زمین، تابستان‌های مرطوب و سرد و زمستان‌های طولانی می‌شود. ما احتمالا یخبندان بزرگی خواهیم داشت. همان طور که اکنون در کانادا شاهد آن هستیم.

دوره خواب زمستانی خورشید

کمینه ماندر

سال 2020 تنها آغاز یک کمینه عظیم خورشیدی است. در 33 سال آینده چیزهای بیشتری رخ می‌دهند. «کمینه ماندر» (Maunder Minimum) آخرین عصر یخبندان بزرگی بود که زمین را درگیر کرد. این کمینه در سال‌های 1645 و 1715 به طول انجامید و در نتیجه آن آفتاب ضعیف‌تر و افت دما در سراسر جهان به وجود آمد. اخیرا کانال‌های آبی تیمز و آمستردام و همچنین سایر آبراه‌ها به طور مرتب منجمد می‌شوند. قرائت‌های جدید ناسا نشان می‌دهند که یخبندان‌های مشابهی تا سال 2025 به صورت قابل توجهی در راه هستند. پروفسور ژارکووا می‌گوید:

ما فقط می‌توانیم امیدوار باشیم که عصر یخبندان کوچک به اندازه گذشته در زمان کمینه ماندر شدید نباشد.

عصر یخبندان کوچک و نتایج آن

ژارکووا در توضیحات خود این گونه ادامه می‌دهد که این امر به طرز چشمگیری در برداشت محصولات کشاورزی در عرض‌های جغرافیایی متوسط تاثیرگذار خواهد بود. سبزیجات و میوه‌ها زمان کافی برای رشد و رسیدن به مرحله برداشت را نداشته و احتمالا منجر به کسری مواد غذایی برای مردم و حیوانات می‌شود. همان طور که در دو سال گذشته شاهد آن بودیم، برف ماه آوریل و مه در اسپانیا و یونان، تخریب مزارع گیاهی و در انگلیس کسری کلم بروکلی و سایر موارد میوه و سبزیجات را به همراه داشت. با این حال، سایر متخصصان، تاثیرگذاری شدید احتمالی چنین کمینه‌هایی را پایین می‌دانند. آن‌ها معتقدند گرم شدن کره زمین باعث افزایش دما و مقابله با هر گونه اثر سرمازدگی خواهد شد. دانشمند خورشیدی «متیو اوونز» (Mathew Owens) گفت:

فعالیت‌های انسانی از جمله O2 در جو، هر گونه کاهش در تولید انرژی خورشید را جبران می‌کند. با این اوصاف، احتمالا هیچ گونه تاثیر قابل تشخیص بر آب و هوای جهانی وجود نخواهد داشت.

به نظر شما، وقوع عصر یخبندان کوچک تا 30 سال آینده و کاهش دما به زیر -50 درجه سانتیگراد، تا چه حد هشداردهنده و تاثیرگذار خواهد بود؟ در نظرات با ما باشید.

منبع: Dailymail

بیشتر بخوانید: آتش‌سوزی، زلزله و سونامی؛ اتفاقاتی که در 24 ساعت اول انقراض دایناسورها رخ داد

بیشتر بخوانید: نکات جالب و مرموزی درباره شمالی‌ترین نقطه یخبندان زمین: قطب شمال

امتیاز: 5.0 از 5 (5 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

۸ دیدگاه

  1. Avatar ابراهیمی گفت:

    علت گرم شدن دمای زمین مربوط به ایجاد مقدار بسیار زیادی انرژی توسط بشر است. قبل از انقلاب صنعتی بشر به مقدار بسیار بسیار کم تولید انرژی میکرد. ظاهرا کره زمین قادر نیست این افزایش تولید انرژی را به نحوی به فضا بدهد. در نتبجه کره زمین گرم میشود. اثرات گاز های گلخانه ای باعث گرم شدن زمین نمیشوند. چون حدود یک صدم در صد هوا گاز کربنیک و بخار آب است. افزایش چند در صدی آنها اثر موثری ندارد. این همه انرژی برق و انرژی خاصل سوخت های فسیلی و انرژی هسته ای و تولید انرژی هایی نظیر ژئو ترمال باعث افزایش انرژی شده اند که کره زمین قادر به دفع انها به فضا نیست. باید از انرژی های موجود نظیر خورشیدی ک بادی و سایر انرژی های تجدید پذیر استفاده کرد.

  2. Avatar سپیده گفت:

    سلام خسته نباشید من عاشق مطالعات نجوم وهرچیزی که ربطی به ان داشته باشدولی دراین مورد بنظرمن درسته چون هیچوقت بهار اینگونه سرد نبود ولی دانشمندان ازاینکه مامردم به اگاهی برسیم خوششان نمی اید دوست عزیز اگربرای شماامکان دارد هرچیزی که راجع به این مورد میدونید برایم به جیمیلم ارسال کنید ممنون وسپاسگزارهستم

  3. Avatar محمدرضا گفت:

    با کمال احترام من این مطالب رو بعید می دونم اخه این مطلب مال سال 98/11 هتش ولی شمادر سال 1400/2 که الان باشه می بینین که سال 99خشک ترین وگرم ترین سال قرن شده پس این نشون میده نباید به این حرفا گوش کرد بهترین راه برای یه کشور اینه که از منابع طبیعیش به خوبی حفاظت کنه تا در هر موقعیتی از مهلکه جون سالن به درببره

    • Avatar لیلا میرزاخان گفت:

      محمدرضای عزیز متشکرم بابت دیدگاه خوب شما. البته اگر توجه کنید خود مطلب هم به این موضوع اشاره کرده ک گرمایش زمین و روند رو به رشدش به قدری زیاد هست که این یخبندان خودش رو نشون نمیده!

  4. Avatar مهدی گفت:

    خدا کنه این اتفاق بیفته و حداقل خورشید با خواب زمستانیش به داد زمین برسه…

    اگه واقعا فعالیت های خورشیدی کاهش پیدا کنه، سرد شدن هوای زمین هم حتمیه. کربن دی اکسید و… در مقابل اثر خورشید بسیار ناچیز هستن.
    اگرچه نظریه گرمایش زمین بخاطر فعالیت های انسانی مدتی میشه که مردود شده و دانشمندان جدیدا متوجه شدن اصلی ترین عامل گرمایش یا سرمایش زمین همین فعالیت های خورشیدی هست.

  5. Avatar سجاد گفت:

    کمی دور از عقله که نگران کاهش دما باشیم ما الان باید نگران افزایش دی اکسید کربن و افزایش دمای کره زمین باشیم بر فرض که دوره یخی رخ بدهد جاهای گرم معتدل و جاهای معتدل سر می شود و واقعا با پیشرفت های اینده که داربم حتی دیگر نگران مواد غذایی برای جمعیت کره زمین نخواهیم بود به نظرم خوبه عصر یخی داشته باشیم

    • Avatar لیلا میرزاخان گفت:

      داخل متن هم اشاره شده ک ب قدری گرمایش زمین شدید و وخیم هستش ک این دوره یخبندان قابل تشخیص نیست اما اگر دقت کرده باشید سالهای اخیر نسبت ب گذشته زمستون های سختتر و سردتری داشتیم. ممنونم از توضیح خوبتون👌🏼👌🏼🌠

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.