آثار منفی تعدیل نیرو بر فرد

آثار منفی تعدیل نیرو و بررسی آسیب‌های آن بر کارمندان، سازمان و جامعه

اخیراً با وضعیت جدید کشور شاهد تعدیل نیروی برخی شرکت‌های بزرگ هستیم که این موضوع آسیب‌های زیادی را به همراه خواهد داشت. به‌تازگی نیز ماجرای تعدیل نیروی دیجی کالا تعجب همگان را برانگیخت و موجب نگرانی برخی از کارمندان شرکت‌های مختلف شد. در این مطلب سعی داریم تا آثار منفی تعدیل نیرو را بر کارمندان شرکت و جامعه عنوان کنیم.

تعدیل نیرو

علت تعدیل نیرو در جوامع مختلف

تعدیل نیرو درواقع قطع همکاری با برخی از کارکنان است و به معنی اخراج نیست. اما مشکل بیکار شدن و دردسرهای بعدی آن، تأثیر بسیار بدی را بر جامعه و فرد خواهد گذاشت. در کشور ما که بیکاری معضل بزرگ جامعه است، تعدیل نیرو با اخراج فرق چندانی ندارد. اما به‌طورکلی تعدیل نیرو برای مدیریت بهتر سازمان یا شرکت انجام می‌شود و کاملاً برنامه‌ریزی‌شده خواهد بود. تعدیل نیرو اغلب به دلیل اوضاع بد اقتصادی یک شرکت انجام خواهد شد اما دلایل دیگری چون تغییر ساختار شرکت نیز موجب تعدیل نیرو می‌شود. به‌طورکلی این وضعیت بیشتر در زمان وضعیت بد اقتصادی کشور و شرکت رخ می‌دهد. درواقع زمانی که شرکت قادر به پرداخت حقوق کارمندان خود نیست، سعی می‌کند تا وظایف شرکت را به عهده‌ی کارمندان محدودی بگذارد.

آثار منفی تعدیل نیرو بر جامعه

آثار منفی تعدیل نیرو

آثار منفی تعدیل نیرو بر فرد

تعدیل نیرو یا اخراج شدن، یکی از تجربه‌های تلخ زندگی هر فرد خواهد بود که آثار منفی و روانی بسیاری بدی را به‌جا خواهد گذاشت. برخی در راستای این اتفاق خود را مقصر می‌دانند و مدام از خود می‌پرسند که چرا آنها بیکار شدند. این موضوع بر اعتمادبه‌نفس فرد تأثیر بسیار بدی خواهد داشت و ممکن است که فرد بیکار شده توانایی خود را در کار از دست دهد یا خود را سرخورده بداند. در این دوره از زندگی تفکرات منفی به فرد هجوم می‌آورند و جملاتی مثل ” باید بهتر کار می‌کردم”، “چرا من بیکار شده‌ام؟”، ” چگونه مجدداً کار پیدا کنم؟”، “بدشانس بودم” به ذهن فرد خواهد آمد. اما فرد باید در نظر داشته باشد که این اتفاق تنها یک شکست شغلی است که به شکل‌های مختلف برای هر فردی ممکن است اتفاق بیافتد.

آثار منفی تعدیل نیرو

آثار منفی تعدیل نیرو در سازمان یا شرکت

از سوی دیگر تعدیل نیرو ممکن است فرهنگ و سیستم کاری آن شرکت را نیز به خطر بیاندازد و کارمندان باقی‌مانده امنیت شغلی خود را از دست دهند درنتیجه عملکرد سازمان کمی به هم ریخته خواهد شد. البته در مواردی تعدیل نیرو، رشد سازمان را به همراه دارد. آمارها نشان می‌دهد که در مواردی برخی از شرکت‌ها پس از تعدیل نیرو با تغییر ساختار شرکت، گسترش‌یافته‌اند. اما در برخی موارد دیگر تعدیل نیرو، آسیب‌هایی را برای شرکت به همراه داشته و موجب تضعیف عملکرد شرکت شده است.

آثار منفی تعدیل نیرو بر جامعه

علاوه بر موارد ذکر شده، در جامعه‌ای که بیکاری بیداد می‌کند، تعدیل نیرو یک معضل وحشتناک برای کارکنان شرکت‌ها خواهد بود زیرا هر فرد مشغول به‌کار، روی دستمزد دریافتی از سوی شرکت حساب می‌کند و برای ادامه‌ی زندگی به این حقوق نیاز خواهد داشت. درنتیجه تصور کنید که تعدیل نیروی شرکت موجب بیکاری شما شود. به هر شکل تعدیل نیرو باعث بیکاری بخشی از جامعه خواهد شد و اثرات منفی آن بیشتر از اثرات مثبت آن خواهد بود.

راه‌حل کشورهای دیگر در مقابل آثار منفی تعدیل نیرو

در کشورهای دیگر سازمان‌ها برنامه‌ریزی دقیقی را در این راستا ارائه خواهند کرد و حتی جلسات مشاوره‌ای را پس از تعدیل نیرو در اختیار افراد قرار خواهند داد. درنتیجه فرد کمتر دچار بحران خواهد شد و سریع‌تر باروحیه قوی به دنبال راه‌حلی خواهد بود. همچنین در کشورهای پیشرفته، قبل از تعدیل نیرو، برای افراد در شرکت‌ها یا سازمان‌های دیگر به‌صورت موقت یا دائمی کار جدیدی پیدا می‌کنند تا فرد مشکلات بیکاری را تجربه نکند و از بخش بزرگی از آسیب‌های روانی فرد جلوگیری خواهد شد. چه خوب بود که وزارت کار در این زمینه به افراد بیکار کمک می‌کرد و حمایت‌هایی از سوی سازمان‌ها صورت می‌گرفت. زیرا این معضل موجب آثار روانی منفی در فرد خواهد شد و بحرانی را در خانواده ایجاد خواهد کرد.

امتیاز: 5.0 از 5 (8 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

۲ دیدگاه

  1. Avatar ali گفت:

    مشکلات شرکتها درشرایط بی ثباتی اقتصادی و اخراج برخی نیروها امری عادی است اما مشکلات اقتصادی کشورما مستثنی از دیگر نقاط جهان و بطور خواسته توسط دولت صورت میگیرد اما مبارزه اقتصادی با امریکا و تبلیغ کالای ایرانی که وجود خارجی ندارد! و فشار خردکننده بر مردم با گرانی ارز و دیگر کالاها به تبع ان روش تنبیه دولت امریکا نیست و مردم کشورمان بیشتر تنبیه میشوند تا امریکا.

  2. Avatar امید گفت:

    واقعا برا هموطنهایی که از کارشون بیکار میشن متاسفم
    واقعا باید به حال کشورمون که کشوری ثروت مند هستیم قبطه خورد

    همش و همش باعث و بانی این اوضاع مدیریت غلط اندر غلط مسولین هستش و بس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.