تصاویر فضایی منتخب هفته اول

تصاویر فضایی منتخب هفته اول : درون سحابی، آن‌جا که ستاره‌ها متولد می‌شوند

در مجموعه تصاویر فضایی منتخب هفته اول ناسا و رصدخانه جنوبی اروپا حضور پررنگی داشته‌اند. البته نمی‌توان از فضاپیمای جونو که آن هم متعلق به ناسا است و در سیاره مشتری حضور دارد، غافل شد.

16 شهریور – تصاویر فضایی منتخب هفته اول

در ادامه این مطلب با هم نگاهی میندازیم به تصاویر فضایی منتخب هفته اول، با ما همراه باشید:

1/5

تصاویر فضایی منتخب هفته اول

وقتی ستاره‌ها میمیرند، ستاره های بیشتری جای آنها را می‌گیرند. سحابی کارینا که از فاصله دور دیده می‌شود، یک منطقه برای شکل گیری ستارگان است که به بازسازی دوباره کیهان کمک می‌کند. ستارگان جوان در مرکز نور زیادی منتشر می‌کنند و محیط اطراف خود را روشن می‌کنند. در حالیکه در فاصله دورتر، رشته‌های تاریک گاز، دور سحابی را احاطه کرده و یک تضادی در تصویر ایجاد کرده‌اند. در تصویر بعد، نمای نزدیک‌تر از آن را مشاهده خواهید کرد.

2/5

تصاویر فضایی منتخب هفته اول

سحابی سیاره‌ای NGC 391 ما را تماشا می‌کند یا حداقل اینگونه به نظر می‌رسد. در تصویری که توسط تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده، در مرکز ابری که به شکل یک چشم است، یک غول سرخ (Red Giant) در حال مرگ وجود دارد که آخرین بقایای خود را به فضا تقدیم می‌کند. فرورفتگی‌های سمت راست و چپ به دلیل سرعت انتشار گاز است. در این فرایند سرعت انتشار گازها 350000 کیلومتر بر ساعت می‌باشد.

3/5

تصاویر فضایی منتخب هفته اول

این تصویر در نزدیکی مهدکودک ستاره‌ای رو مارافسای شکار شده که ستاره‌شناسان آن را به اختصار Rho Oph می‌نامند. تلسکوپ فضایی اسپیتزر شکارچی تصویر رنگارنگ ابرها و گازهایی بوده است که 410 سال نوری از زمین فاصله دارد.

4/5

تصاویر فضایی منتخب هفته اول

این بخشی از سحابی کارینا است که توسط رصدخانه جنوبی اروپا و در طول بررسی دیجیتالیزه آسمان ثبت شده، که در آن کل فعالیت‌های آسمان در طول 30 سال گذشته ضبط شده است. در میانه کارینا ابرهای جذابی متشکل از گاز و ستارگان Eta Carinae وجود دارند که درخشان‌ترین مجموعه ستاره‌ای در فاصله بین زمین تا 10 هزار سال نوری است.

5/5

تصاویر فضایی منتخب هفته اول

در سیاره مشتری آب و هوا چطور است؟ مانند همیشه جذاب! در اواسط ماه جولای، فضاپیمای جونو تصاویری از جو سیاره را در زمانیکه در طول قطب‌های آن دور می‌زد، ثبت کرد. این تصاویر دستکاری شده، گرداب‌ها و طوفان‌های زنجیری را برجسته کرده است. تصویر دوم، یک گرداب هواویی که در جهت عقربه‌های ساعت در حرکت است را نمایش میدهد. تصویر وسط هم نمایانگر “لکه سرخ بزرگ” معروف در جنوب سیاره مشتری است.

امتیاز: 5.0 از 5 (6 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.