اثرات مضر گوشی های هوشمند بر رشد کودک شما

در دنیای دیجیتال امروز، استفاده از گوشی های هوشمند و اثرات مضر آن به سرعت در حال افزایش است و این نه تنها شامل بزرگسالان می‌شود بلکه کودکان را هم در بر می‌گیرد. کودکان در سراسر جهان از گوشی های هوشمند برای کارهای مختلفی استفاده می‌کنند، چه برای صحبت با دوستان و اقوام خود در تماس‌های ویدیویی یا بازی، یا در رسانه های اجتماعی یا حتی برای آموزش آنلاین.

تاثیر استفاده از گوشی بر کودکان

ما می‌دانیم اینترنت نقاط مثبت زیادی دارد و مزایای یادگیری تلفن‌های هوشمند را نمی‌توان نادیده گرفت اما از طرفی خطرات زیادی را هم به همراه دارد.

پدر و مادران قبل از همه‌گیری کووید-19 سعی می‌کردند زمان استفاده از صفحه نمایش فرزندانشان را محدود کنند اما این زمان با انلاین شدن درس و کتاب‌ها دیگر قابل کنترل نبود و کودکان مجبور بودند ساعت‌ها با گوشی خود به یادگیری بپردازند.

ما معتقدیم که اگر والدین به درستی استفاده فرزندشان از گوشی‌های هوشمند را مدیریت کنند می‌تواند برای آنها بسیار مفید باشد اما بدون راهنمایی مناسب، استفاده بیش از حد از گوشی‌ های هوشمند و اثرات مضر آن بر رشد و سلامت کودک شما بسیار نگران‌کننده خواهد بود.

اثرات مضر گوشی های هوشمند بر کودک شما:

1. ناراحتی چشم و بینایی آسیب‌دیده:

اگرچه در حال حاضر هیچ تحقیقی ثابت نکرده است که نگاه کردن به صفحه نمایش برای مدت طولانی می‌تواند باعث آسیب دائمی چشم شود اما مطمئناً باعث ناراحتی می‌شود. در حالی که هم بزرگسالان و هم کودکانی که بیش از حد از تلفن‌های هوشمند استفاده می‌کنند این ناراحتی را تجربه می‌کنند اما کودکان بسته به روشی که از دستگاه خود استفاده می‌کنند بیشتر مستعد ابتلا به علائم هستند. اصطلاح “فشار چشم دیجیتال” به علائم ناشی از استفاده طولانی مدت از تلفن‌های هوشمند می‌گویند که شامل درد، تاری دید، سردرد، خشکی چشم و خستگی می‌باشد.

اثر گوشی و تبلت بر ذهن کودکان

بر اساس تحقیق دانشگاه ملیChonnam ، اکثر کودکان ۷ تا ۱۶ ساله که زمان قابل توجهی را با گوشی‌های هوشمند خود سپری می‌کنند، دچار انحراف چشمی می‌شوند. این تحقیق به این نتیجه رسید که گذراندن 4 تا 8 ساعت در روز با تلفن‌های هوشمند به احتمال زیاد باعث انحراف چشمی می‌شود.

در حالی که این مشکلات ممکن است موقتی باشند، پزشکان پیشنهاد می‌کنند که استفاده از گوشی هوشمند باید به مدت زمان معینی در روز محدود شود یا هر چند وقت یک‌بار به فواصل 30 دقیقه‌ای استراحت به چشم‌ها داده شود. همچنین مهم است که به کودکان بیاموزیم تلفن خود را دورتر از چشمان خود نگه دارند و روشنایی دستگاه خود را بر روی حداقل تنظیم کنند.

2. خطر تومورها:

در حالی که ما نمی‌خواهیم شما را با این اطلاعات بترسانیم، حقیقت این است که مطالعات مختلف نشان می‌دهد که خطر ابتلا به تومور برای کسانی که بیش از حد از تلفن‌های هوشمند استفاده می‌کنند، وجود دارد.

اگرچه شواهد محدودی وجود دارد که ثابت کند تومورها در واقع دقیقاً به دلیل تشعشعات تلفن همراه ایجاد می‌شوند اما در صورت استفاده بیش از حد از تلفن‌های هوشمند خطر احتمالی وجود دارد.

3. الگوی خواب مختل شده:

بیشتر کودکان قبل از خواب از گوشی‌های هوشمند خود استفاده می‌کنند. آنها تا دیروقت بیدار می‌مانند و کارهای مختلفی با گوشی‌های خود انجام می‌دهند. این خیره شدن به گوشی‌های هوشمند در ساعات پایانی روز باعث خستگی و بی‌قراری می‌شود به این دلیل که استفاده از هر وسیله الکترونیکی در اواخر شب می‌تواند منجر به کاهش زمان خواب شما شود. این به دلیل انتشار نور آبی است که همه دستگاه‌های دیجیتال از خود ساطع می‌کنند و برای چشمان ما مضر هستند و همچنین مغز ما را فریب می‌دهند تا فکر کند هنوز روز است.

اخیراً چندین مطالعه انجام شده نشان می‌دهد که کمبود خواب با کیفیت در کودکان نه تنها بر عملکرد تحصیلی آنها تأثیر می‌گذارد بلکه بر رشد جسمی، بهره وری، تمرکز و سطح انرژی آنها نیز تأثیر می‌گذارد.

4. تأثیر بر سلامت روان:

افزایش استفاده از تلفن‌های هوشمند باعث می‌شود که کودکان به رسانه‌های اجتماعی معتاد شوند زیرا اکثر کودکان از رسانه‌های اجتماعی به عنوان بستری برای ارتباط با دوستان و به روز ماندن استفاده می‌کنند.

مطالعات جدید نشان می‌دهد که یک ساعت کار در روز با گوشی‌های هوشمند، نقش مهمی در افزایش افسردگی و اضطراب در میان کودکان دارد. طبق گفته انجمن روانشناسی بریتانیا، کودکان و نوجوانانی که از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، اعتماد به نفس پایین، اضطراب، افسردگی و خواب ضعیف دارند.

5. بر توانایی آنها در یادگیری تأثیر می‌گذارد:

بسیاری از محققان تایید کرده‌اند که گوشی‌های هوشمند برای رشد اجتماعی و اقتصادی کودکان مضر هستند زیرا توجه کودک با استفاده از آن منحرف می‌شود. به‌طور دقیق‌تر، استفاده از تلفن‌های هوشمند مهارت‌های مورد نیاز آن‌ها برای یادگیری ریاضی و علوم را مختل می‌کند.

از آنجایی که این روزها بیشتر کودکان و نوجوانان گوشی به مدارس و کلاس‌های خود می‌برند، این گوشی‌های هوشمند بر آنچه در مدرسه آموزش داده می‌شود اولویت دارند. نتیجه چنین رفتاری تأثیر آشکاری بر عملکرد تحصیلی آنها است زیرا کودکان به طور فزاینده‌ای به تلفن‌های هوشمند خود معتاد می‌شوند و در کلاس توجه نمی‌کنند و فصل‌های مهم را از دست می‌دهند، در نتیجه در امتحانات از همان موضوع بی‌اطلاع هستند و باعث نمرات پایین می‌شود.

پس از اثرات مضر و مخرب گوشی های هوشمند این را می‌توان گفت که نه تنها نمره کودکان و نوجوانان را پایین می‌آورد و ظرفیت یادگیری آنها را کاهش می‌دهد بلکه منجر به مشکلات شخصیتی نیز می‌شود.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.