اضطراب فصل پاییز: چرا در این فصل احساس استرس و افسردگی بیشتری داریم؟

دلایل متعددی وجود دارد که باعث می‌شود با پایان تابستان و شروع پاییز بیشتر احساس اضطراب کنید. کارشناسان می‌گویند برخی از دلایل این اضطراب ممکن است به دلیل شروع سال تحصیلی جدید، استرس احتمالی پایان فصل تعطیلات یا پشیمانی از نرسیدن به اهداف مورد نظرتان در تابستان باشد.

تغییر در رژیم غذایی، ورزش روزانه و قرار گرفتن در معرض نور روزانه همه راه‌هایی هستند که افراد می‌توانند اثرات اضطراب پاییزی را در خود به حداقل برسانند.

در اضطراب پاییزی، افراد در طول ماه‌های پاییز از اضطراب و خلق و خوی ضعیفی رنج می‌برند. برخلاف سایر اضطراب‌ها، در این اضطراب معمولا یک محرک خارجی آشکار وجود ندارد و سالانه عود می‌کند. بسیاری از مردم نمی‌دانند که اضطراب در پاییز چقدر رایج است و ممکن است آن را تشخیص ندهند. علائم زیر می‌تواند از نشانه‌های اضطراب پاییز باشد:

  • خلق و خوی ضعیف و افسردگی
  • اضطراب و نگرانی بیش از حد
  • بی حالی، خواب آلودگی و خستگی
  • از دست دادن علاقه به فعالیت‌های روزمره

یکی از دلایل دیگر کاهش نور خورشید است که منجر به کاهش سطح سروتونین می‌شود. این هورمون مهم بر خلق و خو، اشتها و الگوهای خواب تأثیر می‌گذارد. همچنین در این فصل هورمون ملاتونین هم افزایش می‌یابد، که باعث ایجاد احساس خواب‌آلودگی و افسردگی می‌شود.

عوامل دیگر شامل تغییرات رفتاری است، زیرا با بدتر شدن هوا، زمان کمتری را در خارج از منزل می‌گذرانیم و کمتر ورزش می‌کنیم.

توضیح دیگری برای احساسات منفی در طول پاییز می‌تواند این باشد که با ورود به ماه‌های سردتر و رسیدن نور خورشید کمتر، به ما یاد آوری می‌شود که زمستان سختی را در پیش داریم.

احساس اضطراب در شروع فصل پاییز می‌تواند به دلیل احساس پشیمانی در مورد کارهایی که در طول ماه‌های تابستان برای آن‌ها برنامه ریزی کرده بودید و انجام ندادید، باشد.

در این موقعیت چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

این 6 مورد می‌تواند به تسکین اضطراب شما در فصل‌های سرد سال کمک کند:

1. نور بیشتری بگیرید

با گذراندن زمان بیشتری در بیرون از خانه شروع کنید تا از نور خورشید حداکثر استفاده را ببرید. صبح زود بیدار شوید تا آفتاب صبح را ببینید و از طرفی زودتر به رختخواب بروید تا به مبارزه با خستگی و خواب آلودگی خود در طول روز کمک کنید.

2. هر روز ورزش کنید

روزانه حداقل 30 دقیقه ورزش کنید. هنگامی که هوای گرم تابستان فروکش کرد، پاییز زمان بسیار خوبی برای لذت بردن از فضای باز است، بنابراین با پیاده روی طولانی یا دوچرخه سواری از آن نهایت استفاده را ببرید یا به باشگاه بروید.

3. رژیم غذایی خود را تغییر دهید

پاییز زمان بسیار خوبی برای فکر کردن به آنچه می‌خورید است. فصل پاییز زمان بسیار خوبی برای درست کردن سوپ‌های فصلی مورد علاقه‌تان و غذاهای گرمی است که در تابستان نمی‌توانید بخورید.

4. کار جدیدی را شروع کنید

از آنجایی که پاییز زمان شروع کارهای تازه، یک دوره جدید و یک فصل جدید است، به آن به عنوان زمانی برای مرتب کردن خانه، باغ و چیدمان دوباره فکر کنید. برای خود یک سرگرمی جدید بسازید یا به کلاسی بروید.

5. دیدگاه خود را تغییر دهید

به جای تصورات منفی راجع به فصل پاییز، سعی کنید با قاب بندی جدید به این فصل نگاه بیندازید. به جای اینکه فکر کنید «هوا سرد است و من در داخل خانه گیر افتاده‌ام»، سعی کنید به این فکر کنید که در این هوای سرد، جای دنجی را برای استراحت در خانه و لذت بردن از یک عصرانه گرم دارید.

یکی از راه‌هایی که باعث تغییر خلق و خوی‌تان می‌شود این است که محیط خانه خود را با یک پتوی راحت و گرم یا بالش‌های برجسته که رنگ‌های پاییزی دارند، تغییر دهید.

6. به دنبال کمک حرفه‌ای باشید

اگر هیچ کدام از این موارد بالا جواب نداد و همچنان احساس اضطراب و خستگی می‌کنید، برای بهتر شدن خلق و خوی‌تان حتما به یک درمانگر مراجعه کنید.

نظرات خود را در مورد این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 3.5 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.