برناردو برتولوچی

برناردو برتولوچی کارگردان پرآوازه ایتالیایی در سن 77 سالگی درگذشت

برناردو برتولوچی یکی از کارگردانان ایتالیایی که به واسطه آثار فاخرش، سینمای این کشور را یک بار دیگر به جهان اثبات کرد، امروز و در سن 77 سالگی به دلیل ابتلا به بیماری سرطان در شهر رم درگذشت.

دنیای حرفه‌ای برناردو برتولوچی

او از سال 1961 کار خود را در سینما آغاز کرد و بیش از نیم قرن در این عرصه فعالیت داشت. برناردو برتولوچی در این مدت 16 فیلم بلند ساخت. از آثار او می‌توان به “دنباله‌رو”، “پیش از انقلاب”، “1900”، “آخرین امپراتور” و “آخرین تانگو در پاریس” اشاره کرد. فیلم آخرین امپراطور که در سال 1987 ساخته شد، در مراسم آکادمی اسکار برای برتولوچی جایزه “بهترین کارگردان” و “بهترین فیلم‌نامه اقتباسی” را به ارمغان آورد. آخرین ساخته او “من و تو” بود که در سال 2012 بر روی پرده‌های سینما رفت. او اخیراً در حال تدارک برای ساخت فیلمی جدید بود، اما هرگز فرصت آن را پیدا نکرد.

آخرین تانگو در پاریس و جنجال‌هایش

اما فیلم آخرین تانگو در پاریس با حاشیه‌های فراوانی همراه بود، این فیلم با بازی مارلون براندو بسیار پرسروصدا و جنجالی بود. هر چند که این فیلم برتولوچی را به شهرت جهانی رساند، اما بدلیل سکانس‌های نامتعارف، با ممنوعیت در کشورهایی از جمله ایتالیا همراه بود و حتی دادگاه این کشور او را به 4 ماه حبس تعلیقی متهم کرد.

برناردو برتولوچی

با تمامی این اوصاف برناردو برتولوچی در دوره‌ای ظهور کرد که گفته می‌شد سینمای ایتالیا دیگر حرفی برای گفتن ندارد. او با آمدن ثابت کرد که حقیقت چیز دیگری است. برتولوچی در دوره‌ی حرفه‌ای خود جوایز متعددی دریافت کرد که از جمله آنها می‌توان به شیر و نخل طلای فستیوال‌های ونیز و کن برای دستاوردهای یک عمر و دو جایزه آکادمی اسکار اشاره کرد.

او در طول دوران حیات 77 ساله خود دوبار ازدواج کرد. دومین ازدواج او با کلر پیلو، فیلم‌ساز و نویسنده بریتانیایی بود که تا آخرین دوزهای زندگی خود با او در شهر رم زندگی می‌کرد. برناردو برتولوچی 27 نوامبر 2018 به‌دلیل سرطان ریه درگذشت. روحش شاد و یادش گرامی.

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.