سلامت قلب

معرفی ۵ ماده غذایی خارق‌العاده که برای سلامت قلب حتماً باید مصرف نمایید

بیماری‌های قلبی عامل اصلی مرگ در جهان هستند و میلیون‌ها نفر در حال حاضر از بیماری‌های قلبی رنج می‌برند. انتخاب غذاهای سالم برای سلامت قلب بسیار مهم است. درنتیجه برای جلوگیری از این بیماری‌های خطرناک باید تغذیه سالمی داشته باشید. در این مطلب به معرفی ۵ خوراکی بی‌نظیر برای سلامت قلب و جلوگیری از بیماری‌های قلبی خواهیم پرداخت.

این ۵ ماده غذایی را برای سلامت قلب مصرف کنید

گوجه

گوجه

همان‌طور که می‌دانید لیکوپن فیتوشیمیایی موجود در گوجه است که رنگ گوجه‌فرنگی را به رنگ قرمز روشن تبدیل می‌کند. بسیاری از مطالعات پزشکی نشان داده‌اند که لیکوپن می‌تواند برای سلامت قلب مفید باشد که در گوجه به مقدار زیادی وجود دارد. درنتیجه مصرف متعادل گوجه‌فرنگی معادل دریافت مقدار زیادی از لیکوپن خواهد بود. گوجه همچنین می‌تواند سطح آسیب DNA را در سلول‌های خونی کاهش دهد. لیکوپن موجود در گوجه دارای کالری کمی است ازاین‌رو، افزودن گوجه‌فرنگی به برنامه غذایی روزانه می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. گوجه‌فرنگی به‌طور حتم یکی از مواد غذایی است که از خطر بیماری جلوگیری می‌کند. شایان‌ذکر است که گوجه‌فرنگی سرشار از پتاسیم بوده و برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی و سکته مغزی بسیار مفید خواهد بود. همچنین وجود کمی سدیم در گوجه فشارخون را کاهش می‌دهد.

شکلات تلخ

شکلات تلخ

شکلات تلخ درواقع دارای فلاوانول بوده و از خواص ضد اکسیدکننده بهره می‌برد. این ماده غذایی از آسیب سلولی جلوگیری می‌کند و به کاهش فشارخون کمک خواهد کرد. مصرف به‌اندازه شکلات تلخ می‌تواند سطح کلسترول LDL (کلسترول بد) را کاهش دهد و میزان کلسترول HDL (کلسترول خوب) را افزایش دهد. به‌این‌ترتیب شکلات تلخ هم مانند گوجه می‌تواند برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی مفید باشد. شکلات تلخ حاوی یک ترکیب گیاهی زیستی به نام پلی فنول است که این ترکیب می‌تواند به محافظت از رگ‌های خونی و کاهش فشارخون بپردازد.

گردو

گردو

گردو در میان آجیل‌ها یکی از سالم‌ترین گزینه‌ها برای تغذیه روزانه است. مصرف منظم گردو به‌سلامت قلب شما کمک خواهد کرد و از بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند. گردو حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ و اسیدهای آمینه L-arginine بوده که این عناصر از تشکیل لخته‌های خون جلوگیری می‌کنند و دیواره‌های سرخرگ شما را سالم نگه می‌دارد. شما می‌توانید با مصرف روزانه گردو، سطح کلسترول بد بدنتان را کاهش دهید. از دیگر فواید گردو می‌توان به جلوگیری از فعال‌سازی سلول‌های ناخواسته‌ی پلاکت اشاره کرد زیرا این میزان از سلول‌ها، موجب لخته شدن خون می‌شود و بسیار خطرناک است. گردو سرشار از پتاسیم، منیزیم و کلسیم است و این عناصر به کاهش فشارخون کمک می‌کنند.

بلوبری

بلوبری

مصرف بلوبری در ایران بسیارکم است اما باید بدانید که وجود این میوه در برنامه غذایی روزانه بسیار مهم و ضروری است. بلوبری سرشار از آنتی‌اکسیدان بوده و از خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی جلوگیری خواهد کرد. مصرف بلوبری باعث کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب خواهد شد و همین موضوع از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری خواهد کرد. مصرف روزانه این میوه می‌تواند فشارخون را کاهش دهد و دیواره‌ی رگ‌ها را تقویت نماید. همچنین مواد آنتوسیانین موجود در بلوبری قادر است تا با بیماری‌های قلبی مبارزه کند و در مراحل درمان بسیار تأثیر گذار خواهد بود. فیبر یکی از عناصر مهم برای سلامت قلب است که در بلوبری به مقدار زیادی موجود بوده و باعث تنظیم کلسترول بدن می‌شود. به‌طورکلی مصرف غذاهای سرشار از فیبر، به کاهش فشارخون، جلوگیری از خطر سکته مغزی و بیماری‌های قلبی خواهد پرداخت.

آووکادو

آووکادو

آووکادو یکی از سالم‌ترین منبع چربی است. چربی این میوه کاملاً سالم و مفید بوده و سطح کلسترول بدن را تنظیم خواهد کرد. بنابراین مصرف این ماده‌ی غذایی از حملات و سکته‌های قلبی جلوگیری می‌کند و بیماری‌های قلبی را کاهش خواهد داد. آووکادو سرشار از پتاسیم بوده و حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است که می‌تواند احتمال بروز بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش دهد. این میوه دارای ویتامین E است که با این ترکیب می‌تواند به‌طور طبیعی با اکسیداسیون کلسترول‌ها مبارزه کند. آووکادو همچنین با محافظت از رگ‌ها می‌تواند از انباشته شدن خون در رگ‌ها و لخته شدن خون جلوگیری کند. درنتیجه حتماً این میوه را در برنامه غذایی‌تان قرار دهید.

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.