غذا

۱۶ اکتبر روز جهانی غذا ، یادآور بحران کمبود غذا و گرسنگی در جهان

امروز 16 اکتبر، روز جهانی غذا است و این روز تلنگری برای بشر است تا به گرسنگان فکر کند و یا قدمی در مسیر تولید مواد غذایی بردارد. این روز یادآور برنامه‌هایی درزمینه جلوگیری فقر و گرسنگی برای سازمان‌های بین‌المللی خواهد بود. همان‌طور که می‌دانید این روزها بیش از 815 میلیون انسان (بیش از 11 درصد جمعیت جهان) از گرسنگی و سو تغذیه رنج می‌برند و گرسنگی بعد از گذشت قرن‌ها هنوز یکی از معضل‌های بزرگ بشر است.

فقر

بحران غذا، هنوز یک بحران اساسی در سازمان‌های بین‌المللی است و این سازمان‌های بین‌المللی سعی دارند تا به رواج و گسترش کشاورزی، این بحران را پشت سر بگذارند. بر اساس گزارش‌های منتشرشده در سال گذشته 124 میلیون نفر از 51 کشور جهان از سو تغذیه و وضعیت بد تغذیه رنج‌برده و این میزان هرسال افزایش می‌یابد. برای مثال در کشورهایی چون یمن، 70 میلیون جمعیت یا سودان 4.8 میلیون جمعیت، گرسنگی و تغذیه نامناسب از مشکلات اصلی‌شان است. دراین‌بین همچنین می‌توان به کشورهایی چون سومالی، لبنان، سوریه، اوکراین، افغانستان و مناطق آفریقای مرکزی اشاره کرد.

روز جهانی غذا

بررسی علت فقر و گرسنگی در روز جهانی غذا

به‌طورکلی علاوه بر جنگ زدگی، بخش دیگری از فقر و گرسنگی به دلیل شرایط بد آب و هوایی و خشکسالی است که مانع رواج کشاورزی می‌شود و این موضوع محصولات موجود در یک منطقه را گران‌تر خواهد کرد و این موضوعات در روز جهانی غذا بررسی خواهد شد. درنتیجه علاوه بر کمبود غذا، شاهد گران بود آن نیز در این مناطق محروم هستیم.

ازآنجایی‌که منابع زمین و حتی آب‌های زیرزمینی در حال از بین رفتن هستند درنتیجه در سال‌های آینده میزان فقر و گرسنگی روزبه‌روز افزایش خواهد یافت. به همین دلیل بخشی از برنامه‌های سازمان‌های بین‌المللی برای مدیریت استفاده منابع و تغذیه‌ی مناسب مردم است. درواقع این موضوع نیاز به یک برنامه‌ریزی دقیق دارد تا علاوه بر کمک به افراد گرسنه و فقیر، معضل کمبود منابع و غذا را در آینده مدیریت کنند. درواقع با تغییر شرایط آب و هوایی و تمام شدن منابع زمین امکان، ادامه‌ی کشاورزی و تهیه‌ی مواد غذایی غیرممکن خواهد شد. به همین دلیل از امروز باید برنامه‌هایی برای این موضوع داشت و از بحران غذا جلوگیری کرد.

فقر و گرسنگی

البته بخشی از این معضل به دلیل سیستم ناعادلانه‌ی سیاسی و اقتصادی است. در بخشی از زمین مردم پسمانده‌ی غذا خود را دور می‌ریزند و در بخشی دیگر، مردم به دنبال تکه‌ای نان برای سیر کردن کودکانشان هستند. درنتیجه برنامه‌‌ای دقیق درزمینه استفاده درست و بهینه از منابع، می‌تواند از هدر رفتن مواد غذایی جلوگیری کند. درحالی‌که 815 میلیون نفر گرسنه‌اند، بیش از 1.3 میلیارد نفر از اضافه‌وزن رنج می‌برند و این آمار نا عدالتی را نشان می‌دهد. درواقع از هر 9 نفر یک نفر به غذا دسترسی ندارد و این آمار بسیار غم‌انگیز است.

برنامه سازمان ملل در زمینه بحران کمبود غذا

سازمان‌های بین‌المللی مختلفی در این زمینه فعالیت دارند که دراین‌بین می‌توان به سازمان بین‌المللی فائو (سازمان کشاورزی) اشاره کرد. این سازمان در سال 2018 شعار “صفر نفر گرسنه تا سال 2030” را منتشر کرد و یادآور شد که برای ایجاد دنیای بدون گرسنگان و برطرف کردن معضل تغذیه، باید روابط منطقه‌ای و سیاسی را کنار بگذاریم و همه‌ی دنیا در این زمینه فعالیت‌هایی را انجام دهیم. درواقع کشورهای ثروتمند باید در طرح “دنیایی بدون گرسنه” همکاری داشته باشند. همچنین باید کشاورزی گسترده‌تر انجام شود و جوامع باید مانع مهاجرت روساییتان به مناطق شهری شوند زیرا روستاییان و کشاورزان می‌توانند تأمین کننده و تولیدکننده مواد غذایی باشند و بحران کمبود غذا با این سری برنامه‌ها قابل‌حل خواهد بود.

کمبود غذا

به‌طورکلی مراسم‌های مختلفی در روز جهانی غذا ، هرسال در 16 اکتبر بین 150 کشور برگزار می‌شود که ایران نیز جزو این کشورها است. برخی در این روز به گرسنگان مناطق خود مواد غذایی می‌دهند و همچنین صحبت‌هایی درزمینه کنترل و نظارت بر بخش کشاورزی و تولید مواد غذایی مطرح می‌شود. درواقع بخش عمده‌ی تلاش‌های سازمان‌های بین‌المللی ایجاد فرهنگ‌سازی درزمینه تولید و تداوم چرخه تولید مواد غذایی است. ما هم به‌عنوان مصرف کننده و بخشی از جامعه‌ی جهانی می‌توانیم علاوه بر کمک به مردم گرسنه و فعالیت درزمینه کشاورزی یا تولید مواد غذایی، به درست مصرف کردن و تغذیه مناسب فکر کنیم و اهمیت دهیم.

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

۲ دیدگاه

  1. Avatar مانی گفت:

    به امید روزی که ظلم و گرسنگی از کره ی زمین ریشه کن بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.