نشستن طولانی مدت

چرا نشستن طولانی مدت برای سلامتی مضر می باشد؟ (عوارض جانبی آن)

زندگی شهرنشینی و بی حرکتی بیشترین آسیب را به جسم و روح ما وارد می کند ، بیایید با یکدیگر چندین مشکلی که با نشستن طولانی مدت  گریبانگیر بدن ما می شود را مرور کنیم .

عوارض نشستن طولانی مدت

1. کمر شما آسیب می بیند

نشستن طولانی  مدت فشار زیادی روی ستون فقرات کمری و گردنی وارد می کند . صندلی مناسب و ارگونومیک کمک زیادی می کند اما فراموش نکنید ستون فقرات شما تحمل فشار زیاد را ندارد .هر نیم ساعت یک تا دو دقیقه بلند شوید و راه بروید . اگر با نشستن درد در کمر یا پا حس می کنید موضوع را جدی بگیرید و به پزشک متخصص طب فیزیکی مراجعه کنید.

2. نشستن به قلب شما حمله می کند

در یک مطالعه دانشمندان دو گروه رانندگان کامیون را با دربانها مقایسه کردند هر دو گروه رژیم غذایی و مدل زندگی تقریبا مشابهی داشتند . میزان بیماریهای قلبی در گروه رانندگان که با نشستن طولانی مدت همراه بود دوبرابر گروهی دوم بود که اکثرا ایستاده بودند و راه می رفتند.

3. احتمال دمانس و فراموشی بیشتر است

وقتی طولانی می نشینید مغز شما مانند یک فرد دارای فراموشی کار می کند . نشستن ریسک ابتلا به دیابت ، فشارخون ،سکته مغزی و بیماریهای قلبی را بالا می برد که تمام این موارد دشمن مغز شما هستند. راه رفتن در طول روز حتی بیشتر از ورزش در زمانهای مشخص احتمال فراموشی و دمانس را کم می کند.

4. نشستن طولانی ورزش را بی اثر می کند

اگر شما در هفته 7 ساعت ورزش کنید شما نمی توانید اثر بد  7 ساعت نشستن مداوم را پاک کنید . اثر ورزش خوبی را که در باشگاه انجام داده اید با دراز کشیدن و خوابیدن در مابقی روز از بین نبرید.

5. شانس بیشتر ابتلا به دیابت

اگر تمام روز را نشسته اید و مشغول کار هستید احتمال ابتلا به دیابت بیشتری نسبت به بقیه دارید . علت نه فقط مصرف کمتر کالری بلکه پاسخ ضعیف بافتها به انسولین ریسک ابتلا را بالا می برد. وقتی بدن به انسولین پاسخ نمی دهد نمی‌تواند قند و چربی را به درستی مصرف کند و دیابت نوع دوم ایجاد می شود

6. پای شما نیز آزرده می شود

ترومبوز وریدی (DVT) که به علت لخته شدن خون در وریدهای عمقی پا ایجاد می شود . نشستن طولانی احتمال این مشکل را بیشتر می کند. اگر این لخته بشکند و در رگ حرکت کند می تواند به ریه ، قبل و مغز برسد و باعث سکته قلبی و مغزی بشود. این اتفاق بسیار کشنده است. به این علت افرادی که پرواز طولانی با هواپیما دارند باید حتما هر نیم ساعت چند دقیقه راه بروند.

7. چاق می شوید

عادت دارید که روی کاناپه مقابل تلویزیون بنشینید و ساعتها وقت بگذرانید . همین زمان را وقتی با گوشی کار می کنید در حالت نشسته سپری می کنید . شما آماده هستید تا به دنیای افراد چاق بپیوندید.ورزش روزانه بسیار خوب هست اما نمی تواند مانع اثرات نشستن طولانی شما باشد.

8. شما عصبی و تنها می شوید

بازیها کامپیوتری یا تلویزیونی می تواند ساعتها وقت شما و یا فرزندان شما را در حالت نشسته پر کند اما تغییرات هورمونی و آزاد شدن مواد تحریک کننده باعث می شود شما بیقرار و عصبی بشوید. این بیقراری خواب شما را آشفته می کند و خود عامل عصبی شدن بیشتر می شود.

9. واریس می گیرید

نشستن طولانی باعث جمع شدن خون در رگهای پای شما می شود این تجمع در رگهای سطحی باعث گشاد شدن رگ و واریسی شدن وریدها می شود. پاره شدن رگهای نازک که به رگهای اسپایدر (Spider vein) معروف هستند دردناک است و ظاهر بدی نیز ایجاد می کند.

10. پوکی استخوان

بی حرکتی و نشستن طولانی مدت باعث از بین رفتن تراکم استخوان و ضعیف شدن این بافت محکم می شود . کاهش تراکم در هر سنی با بی حرکتی طولانی دیده می شود اما در افراد مسن خطرناک می باشد و باعث پوکی استخوان و شکستن استخوان ستون فقرات و ران می شود .

11. سرطان

نشستن طولانی مدت احتمال سرطان روده بزرگ ، رحم و ریه را بیشتر می کند. هرچقد بیشتر بنشینید احتمال ابتلای شما بیشتر می شود .بی حرکتی در زنان مسن احتمال سرطان سینه را نیز افزایش می دهد.

 

 

امتیاز: 4.3 از 5 (7 رای)
کمی صبر کنید...

۳ دیدگاه

  1. Avatar سروش گفت:

    عالی بود. دمت گرم

  2. Avatar سارا گفت:

    مطلب مفیدی بود ممنون

  3. Avatar محمد گفت:

    چقدر خوب که یک دکتر هم داخل این سایت در حال فعالیت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.