بیمه شخص ثالث

آیا قرار است که بیمه شخص ثالث در سال آینده رقمی نجومی داشته باشد؟

با ورود به سال جدید و با افزایش نرخ دیه که متناسب با معیارهای شرعی و اقتصادی تعیین می‌شود، شرکت‌ها بیمه هم نرخ‌های جدیدی برای خدمات خود که از جمله آنها بیمه شخص ثالث است، صادر می‌کنند. اما وضعیت در سال 98 چگونه خواهد بود؟

نرخ ترسناکی برای بیمه شخص ثالث

در سال 97 نرخ دیه در ماه‌های عادی 231 میلیون تومان و در ماه‌های حرام 308 میلیون تومان تعیین شده بود. با پایان یافتن سال 97 طبیعتاً نرخ دیه سال آینده افزایش خواهد یافت و در نتیجه آن قیمت بیمه شخص ثالث هم برای دارندگان خودرو دستخوش تغییر خواهد شد.

نرخ دیه هر سال متناسب با قیمت شتر تعیین می‌شود و از آنجاییکه قیمت شتر امسال دستخوش افزایش زیادی بوده و حداقل 5 میلیون تومان است، انتظار می‌رود که قیمت دیه در سال 98 برای ماه‌های عادی 500 میلیون تومان و برای ماه‌های حرام در حدود 667 میلیون تومان باشد. بدین ترتیب افزایش بیش از 2 برابری نرخ دیه به صورت مستقیم مالکین وسایل نقلیه را تحت تأثیر قرار می‌دهد و این یعنی قیمت بیمه شخص ثالث افزایشی حداقل دو برابری خواهد داشت.

بیمه شخص ثالث

قوه قضاییه تصمیم‌گیرنده نهایی

اللهیار ملکشاهی، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اعلام کرد که نرخ دیه سال 98 پس از بررسی وضعیت افزایش قیمت شتر، گاو و گوسفند در ماه فروردین سال آینده تعیین خواهد شد. او گفت:

قوه قضاییه هر سال با بررسی تورم و قیمت اقلام شش گانه‌ ای که مبنای تعیین دیه هستند این نرخ را تعیین و اعلام می‌کند. رئیس قوه قضاییه پس از اظهارنظر کارشناسان در فروردین ماه این نرخ را اعلام خواهد کرد .

جلیل رحیمی، یک عضو دیگر از کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیز با اعلام این که تعیین نرخ دیه یک قاعده فقهی است گفت:

در این خصوص علما و فقها باید با توجه به پویایی فقه و فهم جدید از مسائل فقهی راهگشایی کنند.

 او همچنین درخصوص تاثیر افزایش نرخ دیه بر بیمه شخص ثالث گفت:

بعد از اعلام قوه قضاییه و افزایش احتمالی نرخ بیمه شخص ثالت می‌توان از طریق قسطی کردن بیمه یا حمایت دولت از بیمه‌ها به منظور پوشش سراسری بیمه راهکارهایی را اجرایی کرد، به نحوی که بخشی از ضرر و زیان احتمالی بیمه‌ها توسط دولت جبران شود.

اما آیا با توجه به‌دلیل افزایش نرخ بیمه که همان بالاتر رفتن قیمت شتر، گاو و گوسفند اعلام شد، آیا قسطی کردن بیمه می‌تواند به عنوان یک راه‌حل تلقی شود؟

امتیاز: 3.4 از 5 (5 رای)
کمی صبر کنید...

۴ دیدگاه

  1. Avatar Ali گفت:

    کشوری داریم تو عجایب خلقت بی همتاس. 40سال سرافرازی ….

  2. Avatar کاربر گفت:

    خیلی جالبه که در قرن 21 تو سال 2019 زندگی میکنیم ولی قوانینمون برگرفته از تفکر 1500 سال پیش اعراب هستش . گاهی فکر میکنم اصلا ما ایرانی ها نباید متولد میشدم که این نوع رفتار رو از دولتمردانمون ببینیم . با این وضع و درامد به نظر من خریدن پراید 50 میلیونی و بیمه ماهی 2.5 الی 3 تومن برای افرادی مثل ما آرزو خواهد شد . ( نتیجه : مدیریت غلط و عقب افتاده )

  3. Avatar پژمان گفت:

    همین که ما مردم ایران را بر اساس تغییر قمیت شتر ، گاو و گوسفند قیمت گداری میکنند نشان از ارزش بالای ما ایرانی ها دارد .

    • Avatar مهمان گفت:

      بر اساس شتر انسان رو قیمت گذاری نمیکنن ، آدمی قیمت نداره
      این جریمه ای هست که فردی که مرتکب قتل غیرعمد شده باید به اولیاء دم بپردازه و برای اینکه جریمه قتل زیاد باشه بر اساس قیمت شتر که قیمت زیادی داشته و داره تعیین میکردند و این نیست که بگن یه آدم ۲۵۰ تا شتره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.