دستمال توالت

تاریخچه‌ی تولید دستمال توالت و تاثیر مصرف بی‌رویه آن بر محیط زیست

دستمال توالت یکی از مهمترین اختراعات در تاریخ جوامع بشری است. چینی‌ها اولین جامعه‌ای بودند که در قرن ششم قبل از میلاد از کاغذ برای اهداف بهداشتی استفاده کردند. چینی‌ها از قرن 14 میلادی بیشترین مسئولیت پیشرفت در کاغذ توالت را بر عهده داشتند و تولید انبوه دستمال توالت در استان ژجیانگ وجود داشت. به غیر از چینی‌ها، افراد دیگری هم در اختراع کاغذ توالت کمک کرده اند که می‌توان به جوزف گیتی و ست ویلر اشاره کرد. کاغذ توالت مانند سایر محصولات کاغذی از درختان ساخته شده است. تخمین زده می‌شود که یک درخت می‌تواند 100 پوند یا تقریبا 1500 رول کاغذ توالت تولید کند.

دستمال توالت

به گفته‌ی کارشناسان صنعت، می‌توان از یک درخت برای تهیه تقریبا 100 پوند کاغذ توالت (رولی با وزن حدود 0/5 پوند) استفاده کرد. به دلیل تفاوت در اندازه و شکل درختان، برای محاسبه‌ی تعداد رولی که از یک درخت بدست می‌آید، حجم چوب را محاسبه می‌کنند. ریاضیدانان Utopia Mechanicus اظهار داشتند که یک فوت مکعب از چوب می‌‌تواند تقریباً 40 تا 80 رول کاغذ توالت تولید کند. علیرغم محاسبات، آنها خاطرنشان کردند که برخی از عوامل می‌توانند بر توده چوب تأثیر بگذارد و در نتیجه تعداد رول‌های دستمال توالت را تغییر دهند. یکی از عواملی که می‌تواند بر جرم چوب تأثیر بگذارد، خشک شدن چوب است که باعث کاهش رطوبت آن می‌شود.

وقتی یک تکه چوب خشک می‌شود و رطوبت آن تا 20 درصد کاهش می‌یابد ، وزن آن تقریباً 50 درصد کاهش می‌یابد در نتیجه مقدار کاغذ آن کاهش خواهد یافت. یکی دیگر از عواملی که بر جرم چوب تأثیر می‌گذارد نوع درخت است زیرا درختان مختلف چوب‌هایی با جرم مختلف تولید می‌کنند. با در نظر گرفتن این عوامل، محاسبه تعداد رول کاغذ توالت از یک درخت بسیار دشوار است. اما تخمین زده شده که یک درخت کاج 40 فوتی کاملاً مخروطی و به قطر 1.5 فوت در سطح زمین می‌تواند 1440 رول دستمال توالت تولید کند. اما تمامی این محاسبات حدس و تخمین است.

دستمال توالت

به دلیل استفاده‌ی قابل توجهی از دستمال توالت در سراسر جهان، تعداد زیادی درخت برای تولید کاغذ توالت قطع شده است. در نتیجه این موضوع باعث افزایش سرعت جنگل‌زدایی بوده و تأثیر قابل توجهی در الگوهای جهانی آب و هوا گذاشته زیرا منجر به کاهش میزان بارندگی در برخی مناطق شده است. البته صنعت تولید کاغذ توالت، اقداماتی را برای کاهش تأثیرات زیست محیطی اعمال کرده است که می‌توان به استفاده از الیاف بازیافت شده به عنوان مواد اولیه در تولید دستمال توالت و همچنین استفاده از سوخت‌های زیستی برای کاهش استفاده از سوخت‌های کربنی اشاره کرد. در نتیجه در طول این اقدامات میزان انتشار کربن کاهش خواهد یافت.

در حال حاضر مصرف دستمال توالت بسیار زیاد شده است و مخصوصا در جوامع غربی این موضوع بسیار گسترده است. در نتیجه باید کمی این میزان مصرف را کنترل کنیم تا به طور کلی مانع قطع حجم از درختان شویم. شما عزیزان می‌توانید نظرات و راهکارهای خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید: علت آتش سوزی در ایران و لیست آتش سوزی‌های رخ داده در ماه‌های اخیر
بیشتر بخوانید: تهدید جنگل‌های بارانی حیاتی با شیوع ویروس کرونا و خطر نابودی کامل زیست‌بوم استوایی

امتیاز: 4.3 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

۳ دیدگاه

  1. Avatar لیلا میرزاخان گفت:

    به طور کلی، جمعیت کره زمین نسبت به ظرفیت و منابع موجود خیلی زیاده و تخمین زده شده که جمعیت مناسب 3 میلیارد نفره!!! پس طبیعتا تخریب زمین اجتناب ناپذیره!

    • Avatar kianoush گفت:

      فکر کردم میخاید بگید پس طبیعتا رسیدن جمعیت زمین به 3 میلیارد نفر اجتناب ناپذیره!

    • Avatar محسن منصوری گفت:

      نه این حرف کاملا اشتباه هست میگن در زمان حیات ماهاتما گاندی مقامات هندی مثل نهرو نخست وزیر درباره این حرف می زدند که با این رشد جمعیت جهان ما در آینده با کمبود منابع رو برو می شیم ومنابع طبیعی از کجا بیاریم تا شکم میلیونها هندی گرسنه رو سیر کنیم ، گاندی در جواب میگه جمعیت دنیا هر چقدر هم که زیاد بشه منابع طبیعی جوا بگوی نیاز بشر خواهد بود .نه حرص وآز ، مادیگری بیماری انسان عصر مدرن هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.