اصل یا تقلبی

چگونه کالاهای اصل را از کالاهای تقلبی تشخیص دهیم؟ (آموزش‌های ساده)

ساخت و پرورش یک برند، توسعه و شناساندن آن به مصرف‌کنندگان، کاری بسیار دشوار است که حتی پس از طی این مراحل، رقابت با برند و محصولات مشابه است که این هفت خوان رستم را کامل می‌کند. پس چاره چیست؟ تولید محصولات تقلبی با برندهای شناخته‌شده جهان! در کشورهای توسعه‌یافته نظیر آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا، سازمان‌هایی به‌منظور تست و تائید کالاهای وارداتی وجود دارد که کار را برای ورود محصولات تقلبی سخت می‌کند؛ هرچند که این بدان معنی نیست که بازار این کشورها به‌طور کامل از ورود کالاهای تقلبی مصون است.

پرچم‌دار کالاهای تقلبی در جهان!

کشور چین، بزرگ‌ترین تولیدکننده کالاهای تقلبی است. جالب است که صادرات آن به اقصی نقاط جهان بدون کوچک‌ترین محدودیت از سوی دولت آن انجام‌شده و بدتر از آن این است که بسیاری از این محصولات سفارش تجار و بنکداران کشورهای دیگر، خصوصاً خاورمیانه است. تولید کالاهای تقلبی در این کشور به‌هیچ‌وجه قابل‌کنترل نبوده و واردات آنها به کشورهای جهان سوم و خاورمیانه هم غیرقابل‌مهار است. پس تنها راه باقی‌مانده، شناخت مناسب محصولات تقلبی و اجتناب از خرید آنها، توسط مردم است.

کالاهای تقلبی

خطر در یک قدمی ما است

چندی پیش، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌یدکی اتومبیل تهران در گفتگو با جام جم به نکات جالب‌توجهی اشاره‌کرده بود؛ ورود محصولات تقلبی و یدکی خودرو به ایران، جان هزاران ایرانی را به خطر انداخته است. این محصولات آن‌قدر به مدل‌های اصلی نزدیک هستند که گاها شناسایی آنها کار چندان ساده‌ای نخواهد بود.

دفتر شرکت LG در ایران نیز در ماه‌های اخیر با ارسال نامه‌های الکترونیکی به‌تمامی رسانه‌های معتبر و نمایندگی‌های فروش خود، از ورود تلویزیون‌های تقلبی LG با نشان و بسته این شرکت خبر داد که البته باکمی دقت، می‌توان متوجه فرق‌های بین آنها شد. لوازم‌های آرایشی و بهداشتی که مشتریان اصلی آنها بانوان محترم هستند، قطعات کامپیوتری که حتی شرکتی مانند ایسوس نیز چندی پیش به ورود مدل‌های تقلبی در بازار ایران اشاره‌کرده و در مورد خرید آنها هشدار داده بود و… تنها بخشی از این بازار سیاه و پرسود را تشکیل می‌دهند.

محصولات تقلبی

به خریدارانی هوشمند تبدیل شویم!

راه‌حل‌های بسیاری برای جلوگیری از خرید اجناس تقلبی وجود دارد؛ در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. راه‌حل‌های فوق حاصل یک تجربه 10 ساله در این زمینه است که امیدواریم برای شما عزیزان نیز مفید باشد.

1- شناخت لوگو و برندشناسی:

کمپانی‌های معتبر همگی دارای یک وجه اشتراک هستند که آن‌هم استفاده از لوگو، فونت، رنگ‌آمیزی فونت و طراحی منحصربه‌فرد لوگو هستند. به‌عنوان‌مثال محصولات بهداشتی آرایشی Clinique که مدل‌های تقلبی آن (در نمونه‌های محدود) راهی بازار شده بود، تنها از طریق کیفیت و لوگو قابل‌شناسایی بود. درنتیجه سعی کنید تا پارامترهای مهم لوگوی برند موردنظر خود را به خاطر بسپارید؛ چراکه با یک مقایسه ساده، می‌توانید به‌سرعت متوجه تقلبی بودن بسیاری از محصولات شوید.

2- خدمات پس از فروش:

محصولات تقلبی تا همین چند سال پیش فاقد گارانتی، گارانتی و خدمات پس از فروش بودند؛ اما تاجران و مسئولان این شیوه فروش در ایران، با انتشار کارت گارانتی‌های تقلبی و الصاق آنها به محصولات تقلبی و فیک، فروش را ساده‌تر کرده‌اند. شرکت‌های سوری که فاقد اعتبار بوده و هیچ دفتر فیزیکی از آنها به ثبت نرسیده است. حتی پس از تماس با شماره تلفن‌های مندرج نیز دستتان به‌جایی بند نمی‌شود. پس توجه به یک گارانتی و خدمات پس از فروش معتبر، بسیار حیاتی است.

3- طراحی و بسته‌بندی:

چندی پیش، شرکت LG نامه‌ای را به‌تمامی رسانه‌های معتبر ارسال می‌کند که به‌تازگی تلویزیون‌های بانام و نشان این برند از طریق کانال‌های غیرقانونی راهی بازار شده است. در نگاه نخست، اولین چیزی که می‌توانست فیک بودن آنها را ثابت کند، بسته‌بندی و رنگ‌آمیزی کارتن و بسته‌بندی بود. درصورتی‌که به‌صورت ناگهانی متوجه تغییر در ظاهر بسته‌بندی و رنگ‌آمیزی شدید، به‌سرعت آن را چک کنید.

4- چک کردن مدل و مشخصات فنی:

درصورتی‌که راه‌حل‌هایی اولیه برای شما کارساز نبود، می‌توانید چک کردن مدل، بام مدل و مشخصات فنی-ظاهری را امتحان کنید. تنها کافی است که در حین خرید گوشی هوشمند خود را بیرون آورده و مدل محصول موردنظر را جستجو نمایید. امروزه تمامی شرکت‌های معتبر جهان دارای وب‌سایت PR بوده و در آن می‌توانید مشخصات و ظاهر محصول را با کمپانی اصلی چک نمایید. در برندهایی نظیر ساعت‌های مچی، حتی شاهد عرضه و فروش ساعت‌های تقلبی هستیم که مدل اصلی آنها تولید نشده و حتی هیچ شباهتی با محصولات آن برند ندارند! در این راه می‌توانید از چک کردن شماره‌سریال نیز استفاده نمایید.

درنهایت راه‌حل‌های حل‌های جزئی دیگر، نظیر خرید از نمایندگی‌های معتبر و جستجو در اینترنت پیش از خرید نیز ازجمله مواردی است که می‌تواند جلوی خرید کالاهای تقلبی توسط ما را بگیرد.

امتیاز: 5.0 از 5 (9 رای)
کمی صبر کنید...

یک دیدگاه

  1. Avatar محمد گفت:

    لعنت ا.. بر چین جهانخوار .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.