تعریف دیکتاتوری و انواع دیکتاتوری های حاکم

دیکتاتوری شکلی از حکومت است که توسط یک رهبر یا گروهی از رهبران غیر منتخب مشخص می‌شود که قدرت حکومت را بدون هیچ گونه محدودیتی در اختیار دارند. دیکتاتوری‌ها را می توان به عنوان دیکتاتوری نظامی، دیکتاتوری تک حزبی، دیکتاتوری شخصی یا سلطنتی طبقه بندی کرد.

ثبات در یک دیکتاتوری از طریق اجبار حفظ می‌شود که شامل محدود کردن اطلاعات، ردیابی مخالفان سیاسی و اعمال خشونت است. گروه‌های مخالف قوی می‌توانند منجر به فروپاشی دیکتاتوری از طریق کودتا یا انقلاب شوند.

دیکتاتوری های قرن

شروع دیکتاتوری

واژه دیکتاتوری از جمهوری روم سرچشمه می‌گیرد. دیکتاتوری‌های نظامی در دوران پس از کلاسیک، به ویژه در ژاپن توسعه یافت. دیکتاتوری‌های مدرن در قرن نوزدهم با به دست گرفتن قدرت در آمریکای لاتین توسط کادیل‌ها شکل گرفتند. دولت‌های فاشیستی و دولت‌های کمونیستی در دهه‌های 1920 و 1930 در اروپا ظهور کردند. فاشیسم پس از جنگ جهانی دوم ریشه کن شد در حالی که کمونیسم به سایر قاره‌ها هم رسید. دیکتاتوری‌های شخصی در آفریقا و دیکتاتوری‌های نظامی در آمریکای لاتین در دهه‌های 1960 و 1970 برجسته شدند. بسیاری از دیکتاتوری‌ها در طول پایان جنگ سرد و موج سوم دموکراسی‌سازی سقوط کردند اما بعضی از دیکتاتوری‌ها در آفریقا و آسیا هنوز وجود دارند.

تفاوت رژیم استبدادی و رژیم توتالیتر

یک حکومت توتالیتر “کنترل کامل ارتباطات جمعی و سازمان‌های اجتماعی و اقتصادی” را در اختیار دارد. تمایز بین یک رژیم استبدادی و یک رژیم توتالیتر این است که یک رژیم استبدادی به دنبال خفه کردن سیاست و بسیج سیاسی است در حالی که توتالیتاریسم به دنبال کنترل و استفاده از آنهاست.

انواع دیکتاتوری

به گفته باربارا گادز، دیکتاتوری به پنج نوع طبقه بندی می‌شود که عبارتند از:

1. دیکتاتوری نظامی

2. دیکتاتوری شخصی

3. دیکتاتوری تک حزبی

4. دیکتاتوری ترکیبی

5. دیکتاتوری سلطنتی

دیکتاتوری‌های نظامی:

دیکتاتوری‌های نظامی رژیم‌هایی هستند که در آن یک یا چند افسر نظامی قدرت را در دست دارند و تعیین می‌کنند چه کسی کشور را رهبری کند و بر سیاست‌ها اعمال نفوذ کند. این دیکتاتوری‌ها بیشتر در کشورهای در حال توسعه آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین رایج هستند. آنها اغلب ناپایدار هستند و میانگین مدت یک دیکتاتوری نظامی معمولا پنج سال است.

دیکتاتوری شخصیت گرا:

در این نوع دیکتاتوری، یک فرد به عنوان رهبر از دیگران متمایز است و کشور را رهبری می‌کند. دیکتاتوری‌های شخصی بیش از سایر اشکال دیکتاتوری مستعد فساد هستند. براساس یک مطالعه در سال 2019، دیکتاتوری‌های شخصی نسبت به سایر اشکال دیکتاتوری سرکوبگرتر هستند. دیکتاتوری‌های شخصی اغلب با مرگ دیکتاتور فرو می‌ریزد. آنها بیشتر از سایر اشکال دیکتاتوری به خشونت ختم می‌شوند و احتمال دموکراسی کمتری دارند.

دیکتاتورهای شخصی معمولاً وفاداری را به جای شایستگی در دولت‌های خود ترجیح می‌دهند و به طور کلی به روشنفکران بی‌اعتماد هستند.

دیکتاتوری‌های تک حزبی:

دیکتاتوری‌های تک حزبی حکومت‌هایی هستند که در آن یک حزب سیاسی بر سیاست تسلط دارد. دیکتاتوری‌های تک حزبی دولت‌های تک حزبی هستند که در آن تنها حزب در قدرت قانونی است و همه احزاب مخالف ممنوع هستند.

دیکتاتوری‌های تک حزبی پایدارتر از سایر اشکال حکومت استبدادی هستند، زیرا کمتر در معرض شورش هستند و رشد اقتصادی بالاتری را دارند. در حال حاضر در کشورهایی مانند چین، لائوس، کره شمالی، کوبا، اریتره و ویتنام این نوع دیکتاتوری در جریان است.

دیکتاتوری‌های ترکیبی:

دیکتاتوری ترکیبی سه ویژگی دارد. آن‌ها شخصیت‌ها، افراد نظامی و احزاب هستند. وقتی گروهی هر سه ویژگی را داشته باشد و در سطح کشور پیشرو باشد، می‌گویند دیکتاتوری هیبریدی است.

دیکتاتوری‌های سلطنتی:

در دیکتاتوری‌های سلطنتی، یک شخص با وراثت، تمام اختیارات کشور را به دست می‌گیرد. این شخص دارای مقام یا سوگند به وراثت خود است. در دیکتاتوری سلطنتی پادشاه بدون محدودیت قانونی حکومت می‌کند. در سلطنت مطلقه، قدرت به خانواده سلطنتی محدود می‌شود.

مثال: عربستان سعودی که در آن قدرت یا رهبری کشور در اختیار خانواده سلطنتی است.

ثبات دیکتاتوری‌ها:

انواع دیکتاتوری

عوامل متعددی ثبات یک دیکتاتوری را تعیین می‌کند. آنها باید درجاتی از حمایت مردمی را حفظ کنند تا از رشد گروه‌های مقاومت جلوگیری کنند. این امر ممکن است از طریق دادن پاداش و انگیزه‌هایی مانند درآمد و حقوق بیشتر یا وعده‌های امنیتی تضمین شود یا ممکن است از طریق سرکوب باشد که در آن افرادی که مخالف رژیم هستند، مجازات می‌شوند. زمانی که گروه‌های مخالف رشد می‌کنند و متحد می‌شوند ثبات این دیکتاتوری‌ها می‌تواند ضعیف شود. دیکتاتوری‌های تک حزبی عموماً پایدارتر و طولانی‌تر از دیکتاتوری‌های نظامی یا شخصی هستند.

دلایل پشت دیکتاتوری:

عناصر یا نقاط ضعف زیادی وجود دارد که باعث ایجاد این نوع حکومت‌های دیکتاتوری می‌شود اما یکی از مهم ترین دلایل آن فقدان رفتارهای دموکراسی و ناتوانی در تامین آزادی اقتصادی مردم است.

فقدان رفتارهای دموکراسی

همه ما می‌دانیم که برای توسعه خوب یک کشور، رفتار دموکراتیک از همه مهمتر است. حکومت دموکراتیک برای برآوردن تمام نیازهای عمومی مردم و شنیده شدن حرف آن‌ها لازم است زیرا این وظیفه دولت است که به همه نیازهای مردم رسیدگی کند و باید حرف آن‌ها شنیده شود.

وقتی رفتار دموکراتیک ضعیف باشد یا وجود نداشته باشد و نتواند امکانات را در اختیار مردم قرار دهد، عامل دیکتاتوری به وجود می‌آید.

ناتوانی برای تامین آزادی اقتصادی

دولت موظف است زندگی آزادی را برای مردم فراهم کند اما وقتی نمی‌تواند این آزادی را تامین کنند، برای حفظ منافع خود و جلوگیری از انقلاب و اعتراضات، دیکتاتوری شکل می‌گیرد.

نظرات خود را در مورد این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 4.0 از 5 (5 رای)
کمی صبر کنید...

۲۲ دیدگاه

  1. Avatar مجید گفت:

    دیکتاتوری سرمایه‌ای

    تو این نوع دیکتاتوری سرمایه‌گذارها براساس نوع رابطه‌ای که با هم دارند به صورت ویروسی بنگاه‌های اقتصادی کشورها را خریداری کنند و از طریق تامین منافع حاکمیت و مردم، آن‌ها را به تدریج با هم به یک جهت سوق دهند، برای همین حاکمیت و مردم بدون اینکه متوجه رفتارشون بشن برای پیشرفت اقتصادی باید کاری رو انجام بدن که از قبل تعیین شده بوده که برای پیشرفت باید انجام بدن و در یک حلقه‌ی بی‌انتها تکرار میشن و هر کس بخواهد جهت مخالفی حرکت کند با جریانات بازار و شرکت‌های تجاری بزرگ‌تر بلعیده می‌شود یا با ایجاد تغییر تدریجی در بازار مصرف حذف می‌شوند، کلید موفقیت این نوع از دیکتاتوری واسطه‌پذیری شبکه‌ای-هرمی ناخود‌آگاهیه که ایجاد میکنه و مالکیت بر عناصر فرهنگی جوامع مانند سینما، تلویزیون و … که این روزها مستقیما توسط ابر-شرکت‌ها اداره میشه، به افراد القا می‌کنند که چیزی رو میخوان که صرفاً دلیلش رو از رسانه‌ها گرفتن، مخصوصاً که این اثرگذاری از زمان کودکی شروع میشه.

    این نوع از دیکتاتوری قابل شناسایی و سرنگونی نیست و از حالتی به حالت دیگه در میاد، چون به علت نقش‌های پراکنده و واسطه‌های بی‌شمار هیچ‌وقت طبقات بالای هرم شناسایی نمیشه.

    این نوع از دیکتاتوری به عنوان تئوری توطئه‌ی ایلومیناتی شناخته میشه اما این تئوری توطئه‌ی ایلومیناتی فقط یک نماد انتزاعی و فرضی از این طرح هست که برای کوچک کردن این اثر بزرگ بکار میره و قطعا به اون شکل که در این تئوری توطئه گفته میشه نیست ولی الگوی کلی مشابه همون طرح هست.

  2. Avatar جواد گفت:

    مال من از حس کردن گذشته وارد مرحله بیحسی شدم فقط یکم داغه

  3. Avatar مسعود گفت:

    مثلا یادمه من رفتم فیلم جدایی نادر از سیمین اتفاقی نیافتاد فرداش رفتم فیلم اخراجی‌ها کلی فحش خوردم!
    یا مثلا یکبار رفتم آنکار و استانبول برگشتم اتفاقی نیافتاد سال بعد رفتم کربلا و نجف کلی فحش خوردم!
    سال 80 به خاتمی رای دادم اتفاقی نیافتاد سال 84 به احمدی نژاد رای دادم خیلی خیلی خیلی فحش خوردم!
    کلی بگم اونایی که به من فحش میدن خیلی برام از دیکتاتوری صحبت کردن و خودشونو سرباز مبارزه با دیکتاتوری معرفی میکنن!

  4. Avatar مهدی گفت:

    ما هم بهترین نوع دیکتاتوری رو داریم از نوع فردی و مذهبی

  5. Avatar ابوالفضل گفت:

    مقاله هایی که صرفاً در زمان های گذرای سختِ جامعه نوشته میشن ، بیشتر نشان دهنده افزایش هیجانِ منفی نویسنده هست و ممکنه اطلاعات غلط بی شماری داشته باشه ، برای مثال در همین مقاله به نظر میرسه نویسنده اندک اطلاعاتی درباره اقتصاد شوروی و آلمان نازی ندارند و دستگاه های تبلیغاتی که خانم نویسنده مطالب شون رو پیگیری میکنند اندک اطلاعاتی به ایشون ارائه نداده اند ، لطفاً پس فروکش کردن هیجان تون درباره اقتصاد این دو کشور بیشتر تحقیق کنید و درباره دلایل فروپاشی شون رو با نگاه دقیق تر تحقیق کنید . قصد ندارم طرف حزب کمونیست رو بگیرم یا نظام های تک قطبی رو ستایش کنم ، ولی این دموکراسی آمریکایی هم همچین آش دهن سوزی نیست نمونه اش در همین دو کشور همسایه عراق و افغانستان، خود آمریکا از حکومت این دو کشور کناره گیری کرده ولی بد ترین شکل دموکراسی یعنی حکومت قومی و قبیله‌ای و عشیره ای رو برپا کرده و پایه هاشون رو محکم کرده . از سر دبیر هم انتظار می‌ره در مواقعی که جو روانی و هیجانی مقاله نویسان در سطح مناسب نیست در انتشار مطالب و سطح دقت اطلاعات منتشر شده در مقاله دقت بیشتری به خرج بدهند .

    • Avatar OP گفت:

      انتظاراتت رو بذار در کوزه دروغ درمانی سالهاست جوابگو نیست ورشکستگان سیاسی

    • Avatar مهدی گفت:

      با این توضیحاتی که دادید خودتون قبول دارید این نظام حاکم ایران خصوصیات نظام دیکتاتوری داره

    • Avatar Sajad گفت:

      سلام بر اقای ابوالفضل عزیز که پا از حد دراز تر کردی
      لطفا قبل هر چیز حرف مفت نزن
      اول نویسنده که مینیمم ۴ برابر خودت و قوم خویش اطلاعات داره رو زیر سوال نبر
      کلمه هیچانی شدن هم پنج بار تو کل متنت به کار بردی برای نویسنده
      بزار بهت بگم نویسنده هیجانی نبوده تو هیجانی شدی و منی که میخوام جوابتو بدم برای اینکه شکر اضافه میخوری
      ببین هر چی از این حکومت بهت میماسیده حلالت
      الان فقط گم شو
      ببین کجا دنیا رات میدن طالبان یا عراق !
      من حاضرم صبر کنم ۴۰ ساعت باهات بحث کنم تا بهم ثابت کم کم ۲٪ این نظام کارش درسته و من تو ۲ دقیقه بهت ثابت کنم که داری با علم کم فقط ذر میزنی
      پسرم من ۸۰ تا کتاب خوندم تو این زمینه.*با سوادم.
      شما هر طور دوست داری فک کن ولی یه ادم با پنج کلاس سواد نمیتونه به دختر مردم بیست و سه سال حجاب یاد نده بعد بیاد تو یه ساعت بازداشتش کنه و اسم خودشو بزاره رح بر
      راستی ما هم چند تا فامیل داریم که مجبورن برن تو بگو کجا رات دادان به اونا هم بگن پشتت راه بیافتن.
      یه نفرم به اقای html نویس سایتتون بگه باکس اسمو فارسی گذاشتی چرا ایمیلم فارسیه ؟

  6. Avatar محمد گفت:

    ما چگونه دیکتا توری هستیم شخصی یا حزبی

  7. Avatar OP گفت:

    ماکیاولیسم + کاکیستوکراسی

  8. Avatar امیر گفت:

    چقدر تعریف‌های دیکتاتوری برام آشناست. انگار همین الان هم حسش می‌کنم

    • Avatar محدثه تنها گفت:

      من هم همین طور

      • Avatar پروفسور فکور مالنده گفت:

        بنده حس و احساس این دوستان رو تکذیب میکنم و توصیه میکنم بیاین از امشب شعار بدیم مرگ بر همه دنیا بجز خودمون! شما هم برید مطالعه کنید :))

    • Avatar یه بندۀ خدا گفت:

      برای من هم همین طور

    • Avatar حسین موحد گفت:

      آن موقعی که مردم حسن روحانی را انتخاب کردند و ایشان برنامه های غرب گرایانه خود را با تمام توان دنبال می کرد، و رهبری علیرغم دیدگاه متفاوت با ایشان، به رای مردم احترام گذاشته و حکم تنفیذشان را صادر کرد، آیا دموکراسی را هم حس فرمودید؟

  9. Avatar hamed گفت:

    هیچ شخصی قدیسه نیست و این دور وری ها و اطرافیانش هستن که بخاطر منافع شخصی شون ازش بت میسازن و اون شخص حالا خواسته یا ناخواسته از یه جایی به بعد که طعم پول و قدرت رو چشید دیکتاتور خواهد شد
    هیچ حکومتی نباید مطلقا دست یک نفر یا یک فرقه و گروه و حذب باشه و همیشه با ایجاد قوانینی درست و قوی حافظت از حقوق مردم باید در بدنه هر دولتی وجود داشته باشه .

  10. Avatar محسن گفت:

    بسیار عالی بود. ممنونم از نویسنده یا مترجم مقاله.
    الآن متوجه شدم جزء کدوم دیکتاتوری به حساب میایم. 😀

  11. Avatar یک مقام نا آگاه گفت:

    وقتی اشک تمساح و بیان علیلم ذلیلم دیگه جواب نمیده
    …بخاطر ملک و ملتی که نابود شد…

  12. Avatar یک مقام نا آگاه گفت:

    دیکتاتوری مذهبی – وقتی خدا هم بداد نماینده هاش (!!!) نمیرسه

  13. Avatar iran گفت:

    درود به شرفتون

  14. Avatar Opposition گفت:

    رایش چهارم – دست کم حداقل یکی از ما باقی خواهد ماند که بر گور شما برقصد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.