تفاوت صدف دوکفه‌ای و گوش ماهی

آشنایی با آبزیان خوراکی: آیا می‌دانید تفاوت صدف دوکفه‌ای و گوش ماهی در چیست

صدف خوراکی، یکی از بهترین و مغذی‌ترین غذاهای دنیا محسوب می‌شود. خواص صدف خوراکی بی‌شمار است. همچنین یک منبع غنی از انواع مواد معدنی مانند روی، آهن، کلسیم و بسیاری از ویتامین‌ها و مواد مورد نیاز بدن به شمار می‌آید. آیا می‌دانید تفاوت صدف دوکفه‌ای و گوش ماهی در چیست؟ در ادامه همراه دینو باشید.

تفاوت صدف دوکفه‌ای و گوش ماهی

آشنایی با صدف دوکفه‌ای و گوش ماهی

صدف دوکفه‌ای و گوش ماهی هر دو از دسته نرم‌تنان دوکفه‌ای هستند. این شکل از زندگی برای اولین بار در اواخر دوره کمبریان، حدود 400 میلیون سال پیش ظاهر شد. دوکفه‌ای‌ها دارای دو پوسته هستند که در یک انتهای آن به هم وصل شده و مفصلی با عملکرد شبیه به لولای درب دارند. در صورت بروز حمله یا خارج شدن از آب این کفه‌ها می‌توانند محکم بسته شوند تا جانور درونشان را محافظت نمایند.

دانشمندان بیش از ۶۰ هزار نوع نرم‌تن را مطالعه و شناسایی کرده‌اند. هر چه نرم‌تن بزرگ‌تر شود، جسم خارجی آن نیز بزرگ‌تر و سخت‌تر می‌شود. جنس صدف‌ها از کربنات کلسیم (آهک) است و نرم‌تن، آهک مورد نیاز برای ساختن صدف را از آب دریا به دست می‌آورد. صدف پس از مرگ نرم‌تن در آب شناور می‌شود و به سطح آب می‌آید.

تغذیه صدف‌ها

آن‌ها با فیلتر کردن ارگانیسم‌های ریز و سایر مواد قابل هضم از آب تغذیه می‌شوند. بعضی از آن‌ها فقط در اوایل زندگی متحرک هستند و خود را به سنگ‌ها یا پوسته‌های دیگری متصل می‌کنند و بقیه چرخه زندگی خود را به آن متصل می‌مانند. بعضی دیگر در زیر زمین پنهان شده و یا در نزدیکی کف دریا حرکت می‌کنند و برخی نیز می‌توانند شنا کنند.

شباهت صدف دوکفه‌ای و گوش ماهی

کلمه دوکفه‌ای به دو نیمه پوسته یا دریچه‌ای اطلاق می‌شود که بدنه هم صدف و هم گوش ماهی را تشکیل می‌دهند. دریچه‌ها در قسمت بالا، در نقطه اتصال Umbo به یکدیگر می‌پیوندند. نقطه اتصال Umbo در قسمت مفصلی صدف قرار دارد که قدیمی‌ترین قسمت پوسته نیز هست. هر دو کفه از آن نقطه به سمت بیرون رشد می‌کنند. ماهیچه‌های گیرنده از هر طرف پوسته را بسته نگه می‌دارند. هنگامی که صدف یا گوش ماهی ماهیچه‌های گیرنده را شل کند، رباط‌هایی که در هر طرف نقطه اتصال Umbo واقع شده‌اند، می‌توانند پوسته را باز کنند.

این موجودات همچنین دارای فیلتر مواد غذایی هستند. به این معنی که آب و ذرات مواد غذایی از طریق یک مجموعه آبشش‌های سیفون جذب داخل صدف و سپس از طریق مجموعه دوم خارج می‌شوند. در این بین، برآمدگی‌های کوچکی مانند مو به نام «مژه‌ها» آب را جابجا می‌کنند و مواد غذایی در غشای مخاطی گرفتار می‌شوند. سپس مخلوط مواد غذایی و مخاط به دهان منتقل می‌شود. آبشش‌ها همچنین اکسیژن را نیز از آب استخراج می‌نمایند.

گوش ماهی

تفاوت صدف دوکفه‌ای و گوش ماهی

صدف دارای یک پا است که از آن برای حفر کردن زمین و پنهان شدن درون ماسه‌ها استفاده می‌کند. همچنین از این پا برای فشار دادن صدف در ماسه یا به عنوان لنگر برای ثابت نگه داشتن خود در یک مکان، استفاده می‌کند.

گوش ماهی پا ندارد و در شن پنهان نمی‌شود. گوش ماهی‌ها در دریا یا کف خلیج وجود دارند. آن‌ها با استفاده از ماهیچه‌های نزدیک‌کننده برای باز و بسته کردن دریچه‌کفه‌های خود، حرکت می‌کنند. آب از پوسته اطراف مفصل خارج می‌شود و به این ترتیب گوش ماهی می‌تواند حرکت نماید. گوش ماهی همچنین مجموعه‌ای از چشم‌های آبی دارد که هرچند ضعیف، اما می‌تواند حرکات نزدیک به خود را مشاهده کرده و حمله شکارچیان را تشخیص دهد.

تفاوت صدف دوکفه‌ای و گوش ماهی به عنوان غذا

در حالی که همه چیز درون پوسته‌های صدف‌ها قابل خوردن است؛ اما، ماهیچه‌های نزدیک‌کننده بخشی است که بیش‌تر مردم از خوردن آن لذت می‌برند. از آن جا که گوش ماهی از این ماهیچه برای شنا استفاده می‌کند، نزدیک‌کننده که به آن «چشم» نیز می‌گویند، بسیار بیش‌تر از صدف دوکفه‌ای رشد می‌کند و بزرگ‌تر هم هست.

صدف دوکفه‌ای

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید: ده خوراکی خواب‌آور که به شما کمک می‌کنند شب‌های آرام‌تری داشته باشید

بیشتر بخوانید: برنامه غذایی جنیفر لوپز : چگونه جنیفر لوپز در ۵۰ سالگی سرحال و پرانرژی است؟

امتیاز: 4.3 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

۳ دیدگاه

  1. Avatar Parham Noruzian گفت:

    دوستان من یه گوش ماهی دارم تو آکواریومم، از یه لوله ریز تنفس میکنه و اون لوله هر چند دقیقه یکبار باز و بسته میشه.
    ولی خود گوش ماهی اصلا حرکت نمیکنه. آیا مسکلی داره؟

  2. Avatar ميثم گفت:

    در اسلام، به جز ماهی فلس دار، فقط خوردن میگو جایز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.