مشکل دوست پیدا کردن

بهبود ارتباطات اجتماعی کودکان منزوی: چگونه مشکل دوست پیدا کردن فرزندتان را حل کنید

آیا می‌دانید برای بهبود ارتباطات اجتماعی کودکان منزوی خود، چه کاری باید انجام دهید؟ وقتی کودک شما در ایجاد روابط دوستانه مشکل دارد، چگونه باید آن را حل کرد؟ در ادامه با چگونگی حل مشکل دوست پیدا کردن فرزندتان، همراه دینو باشید.

مشکل دوست پیدا کردن

داشتن دوستان فراوان به طور طبیعی، همیشه برای شما یا فرزندتان اتفاق نمی‌افتد. گاهی اوقات حتی حفظ روابط دوستی بیشتر از ایجاد آن چالش برانگیز می‌شود. با این حال اگر کودک شما در مدرسه یا گروه‌های همسالان خود تنها بوده و مشکل دوست پیدا کردن دارد، ناراحت کننده است. در ادامه قصد داریم به شما بگوییم که والدین چه مقدار می‌توانند بدون سختی زیاد و ایجاد مزاحمت بیش از حد، به فرزندشان در حل این موضوع کمک کنند.

مشکل دوست پیدا کردن

ریشه‌یابی

در وهله اول باید به این نکته توجه کنید که صرفا اگر کودک یا نوجوان شما روزهای آخر هفته را بیشتر در خانه یا اتاق خوابش می‌گذارند، لزوما به معنای این نیست که او هیچ دوستی ندارد یا از روابط خود ناراضی است. بعضی از کودکان فقط به طور طبیعی درونگرا هستند و یا دوست دارند وقت خود را در تنهایی بگذرانند. «مایکل اونگار» (Michael Ungar) برای Psychology Today می‌نویسد:

در دوران حرفه‌ای خود به عنوان یک مشاور خانواده، با والدینی که می‌خواستند کودک خود را برای نداشتن دوستان زیاد آسیب‌شناسی کنند، ملاقات کرده‌ام. این در حالی بود که کودک آن‌ها از داشتن یک یا دو دوست نزدیک خود خوشحال بود و وقت زیادی برای خواندن و رویاپردازی در طول روز داشت.

اما برای والدینی که آرزو دارند فرزندشان دوستان بیشتری داشته باشد، دو دلیل مجزا وجود دارد. دانستن این که چرا او در دوست پیدا کردن مشکل دارد، اولین قدم شما خواهد بود. روانشناس بالینی «باربارا گرینبرگ» (Barbara Greenberg)، این دلایل را در اخبار و گزارش‌های جهانی ایالات متحده آمریکا گزارش می‌کند:

  • بعضی از کودکان به سادگی خجالتی و مضطرب هستند. این خود می‌تواند منجر به ایجاد مشکل دوست پیدا کردن برای آن‌ها شود. به دلیل خلق و خوی آرامشان، ممکن است در تعامل راحت با همسالان خود مشکل داشته و تصمیم بگیرند از این امر دوری کنند.
  • بعضی دیگر اما مشکلات اجتماعی دارند. مهارت‌های بین فردی آن‌ها ناقص است و باعث می‌شود که همسالان خود را کنار بگذارند. این گروه ممکن است نشانه‌های اجتماعی را به درستی نفهمند و توسعه دوستی را سخت کنند. آن‌ها احتمالا کنترل کننده و پرخاشگر هستند یا فقط در مورد خود صحبت می‌کنند و علاقه چندانی به دیگران نشان نمی‌دهند. یا ممکن است بیش از حد وابسته و سلطه‌گرا، نیازمند یا حتی کمی بدجنس و اهل طعنه زدن باشند.

راه‌حل مشکل دوست پیدا کردن

برای حل مشکل دوست پیدا کردن در کودکان خجالتی، می‌توانید فرصت‌هایی را برای توسعه دوستی با گذشت زمان ایجاد کنید. مواردی مانند شرکت در بازی‌های دوستانه یا پیشنهاد این که آن‌ها یک یا دو دوست خود را برای خوردن بستنی بعد از بازی دعوت کنند تا تعامل بیشتری ایجاد شود. علاوه بر این برای بهبود مهارت‌های اجتماعی کودکان گروه دوم، اونگار مطالعه کتاب «رشد دوستی‌ها: راهنمای کودکان برای ایجاد و حفظ دوستی» (Growing Friendships: A Kid’s Guide to Making and Keeping Friends) را توصیه می‌کند. این کتاب چالش‌های مشترک دوستی را به تصویر کشیده به کودکان می‌آموزد که چگونه در برابر دوستی‌ها پذیرا باشند. همچنین بهتر است سعی کنید در خانه با دادن نقش‌های کوچک، به آن‌ها روابط صحیح را بیاموزید. گرینبرگ می‌گوید:

آن‌ها را در تعامل مشاهده کنید تا ببینید چگونه ممکن است همسالان خود را کنار بگذارند. در مورد این مسائل با فرزندان خود صحبت کنید؛ اما، این کار را به آرامی و محتاطانه انجام دهید تا شرمنده و عصبانی نشوند. به آن‌ها فرصت تمرین و رشد مهارت‌های اجتماعی را بدهید و در فعالیت‌هایی که علاقه دارند، ثبت‌نام کنید. این فرصتی است که هم مهارت‌های اجتماعی را تمرین کنند و هم در فعالیت‌هایی که از آن لذت می‌برند، مشغول باشند.

بهبود ارتباطات اجتماعی کودکان منزوی

بهبود ارتباطات اجتماعی کودکان منزوی

احتمالا فرزند شما در حال حاضر نسبت به مشکل دوست پیدا کردن خود احساس کمبود می‌کند. توجه کنید که تحت فشار قرار دادن او، شرایط را بدتر خواهد کرد. مربی والدین «مگان لیهی» (Meghan Leahy) در این باره به واشنگتن پست توضیح می‌دهد:

والدین نمی‌توانند فرزند خود را وادار به انجام کارهای زیادی از جمله ایجاد روابط دوستانه جدید بکنند. در بهترین حالت، فرزند شما خشمگین شده و دچار اضطراب می‌شود. در بدترین حالت نیز او هنوز هم با مشکل دوست پیدا کردن روبرو است؛ اما، این بار دیگر دیگر نمی‌خواهد آن را با والدین خود مطرح کند؛ زیرا فکر می‌کند آن‌ها می‌خواهند او را «اصلاح» کنند. پس سعی کنید با همدلی و ایجاد صمیمیت به حرف‌های او گوش داده و به نیازهایش پاسخ دهید.

در نهایت نیز باید همیشه به یاد داشته باشید که رفتار شما بیشترین تاثیر را دارد. نظرات و پیشنهادات خود را درباره مشکل دوست پیدا کردن فرزندتان با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Life Hacker

بیشتر بخوانید: 10 نکته‌ای که قبل از به مهدکودک فرستادن فرزندانتان باید مدنظر قرار دهید

بیشتر بخوانید: مهارت مکالمه با کودکان: آموزش خوب صحبت کردن و خوب گوش دادن

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.